مولفه های تاب آوری روانی کدام است ؟

به قلم مریم فرجی مترجم و نویسنده خانه تاب آوری

0

مولفه های تاب آوری روانی کدام است؟

مولفه های تاب آوری روانی کدام است ؟ تاب آوری روانی مولفه ها وابعاد متنوعی دارد و برای درک بهتر و بیشتر تاب آوری روانی ضرورت دارد نگاهی همه جانبه به تمامی مولفه ها و دامنه های آن را مدنظر داشت در این مختصر نگاهی شده است به برخی مولفه های تاب آوری که میتواند بعنوان نکاتی کلیدی مد نظر مربیان ، مشاوران و روانشناسان قرار گیرد نویسنده پیشنهاد میکند که خواندن کتابهای مرتبط و مطالعه مقالات مجلات مصوب هم لحاظ گردد.

مثبت اندیشی:

مثبت اندیشی به عنوان یک آمادگی برای انتظار رخداد بهترین موقعیت‌ها و رویداد ها به شکل مثبت تعریف می‌شود. در ساختار تاب‌آوری، مثبت اندیشی به حس داشتن یک آینده مثبت، تمایل به یافتن معنای مثبت در تجربیات و باور به داشتن توانایی اثر گذاری به طور مثبت بر دیگران و محیط اطلاق می‌شود.

مثبت‌اندیشی به عنوان یک آمادگی روانی برای انتظار رخداد بهترین موقعیت‌ها و رویدادها به شکل مثبت تعریف می‌شود.
این نگرش نه تنها بر روی انتظارات ما از آینده تأثیر می‌گذارد، بلکه بر نحوه واکنش ما به حوادث نیز تأثیرگذار است.
افراد مثبت‌اندیش، باور دارند که هر اتفاقی که می‌افتد، در نهایت به سود آنها خواهد بود و این باور به آنها کمک می‌کند تا در مواجهه با چالش‌ها، امیدوارتر و پایدارتر باشند. مثبت‌اندیشی می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس، بهبود روابط اجتماعی و ارتقای سلامت روان کمک کند.
این نگرش می‌تواند به افراد کمک کند تا از فرصت‌های موجود به بهترین شکل استفاده کنند و در شرایط دشوار نیز راه‌حل‌های خلاقانه‌تر و مؤثرتری پیدا کنند.
مثبت‌اندیشی به عنوان یک ابزار قدرتمند برای زندگی بهتر و پربارتر شناخته می‌شود و می‌تواند به افراد کمک کند تا از زندگی خود لذت بیشتری ببرند و به اهداف خود نزدیک‌تر شوند.
با پرورش این نگرش، می‌توانیم زندگی خود را به یک سفر امیدبخش و پربار تبدیل کنیم.
پژوهش‌های سلیگمن (۲۰۰۵)، نشان می‌دهد که مثبت اندیشی با سلامت جسمانی بهتر، موفقیت بیشتر تحصیلی ورزشی و شغلی شغلی و همچنین روابط رضایت بخش ارتباط دارد و همچنین این افراد سلامت روانی بهتری از خود نشان می‌دهند و طول عمر بیشتری نسبت به افراد بدبین دارند

شایستگی اجتماعی:

شایستگی اجتماعی به توانایی افراد در تعامل موثر با دیگران و درک و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی گفته میشود.

این شایستگی شامل مهارت‌های ارتباطی، همدلی، حل تعارض و همکاری است. افراد با شایستگی اجتماعی بالا می‌توانند روابط سالم و مؤثر با دیگران برقرار کنند و در محیط‌های مختلف اجتماعی، مانند محل کار یا مدرسه، به خوبی عمل کنند.

کودکان تاب‌آور به صورتی قابل ملاحظه واکنش دهی، انعطاف و تطابق بیشتری را نشان می‌دهند و در شروع و حفظ روابط اجتماعی نزدیک با گروه همسالان و دیگران قابلیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و می‌توانند با دیگران همدلی کنند آنها همچنین از مهارت‌های حل تعارض و مراوده با دیگران برخوردارند و دارای حس سالمی از طنز هستند.

نه تنها مطالعات مرتبط با تاب‌آوری بر این ویژگی‌ها صحه گذاشته‌اند، بلکه مطالعات انجام شده ئر زمینه آسیب های اجتماعی بر روی افراد دچار مشکلاتی نظیر بزهکاری، سوء مصرف مواد و الکل و بیماری های روانی نیز بر فقدان این حالت در نمونه خود تأکید کرده‌اند.

از جهت دیگری نیز مطالعات نشان داده است که افراد با شایستگی مهارت‌های اجتماعی ضعیف، بدترین پیش آگهی و بالاترین نرخ عود را در زمینه بیماری روانی از خود نشان می‌دهند. همچنین شواهد نشان می‌دهد که سطح شایستگی اجتماعی در کودکی پیش بینی کننده شدت مشکلات روان‌پزشکی در بزرگسالی است.

شایستگی اجتماعی و تاب‌آوری  در تعامل با یکدیگر، بر سلامت روان و موفقیت فردی تأثیر می‌گذارند.
شایستگی می‌تواند به عنوان یک میانجی در رابطه بین عوامل مختلف و تاب‌آوری عمل کند.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند که شایستگی اجتماعی می‌تواند به‌طور مثبت بر تاب‌آوری تأثیر بگذارد. به‌عنوان مثال، شایستگی اجتماعی-هیجانی با تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان رابطه مثبت دارد و خودکارآمدی تحصیلی و امیدواری به‌عنوان میانجی در این رابطه عمل می‌کنند.
شایستگی اجتماعی می‌تواند به‌عنوان یک میانجی در تأثیر سرمایه اجتماعی بر تاب‌آوری کارکنان عمل کند. در مجموع، شایستگی اجتماعی با ارتقای توانایی‌های فرد در مدیریت روابط و مقابله با چالش‌ها، به افزایش تاب‌آوری کمک می‌کند.

مهارت‌های تنظیم هیجانی:

مهارت‌های هیجانی به توانایی افراد برای مقابله، اداره، بیان و کنترل حالت هیجانی نظیر خشم، تهییج، اضطراب و لذت اطلاق می‌شود(اورکی و همکاران،۱۳۹۱).

خودتنظیمی هیجانی جنبه مهمی از تاب‌آوری است.

افرادی که راهبردهای مؤثری برای مقابله با نا امیدی ها، فقدان و سایر رویداد های آشفته کننده دارند، قابلیت بیشتری برای برگشت به حال تعادل خود دارند.

همچنین اداره هیجانات مثبت نیز اهمیت بسزایی دارد چرا که موفقیت اجتماعی و تحصیلی هر دو به توان فرد برای کنترل هیجانات بستگی دارد.

مهارت‌های تنظیم هیجانی به عنوان یک مولفه مهم در تاب آوری، نقش حیاتی در توانایی افراد برای مقابله با چالش‌ها و استرس‌های زندگی ایفا می‌کند.

این مهارت‌ها به افراد کمک می‌کنند تا هیجانات خود را به‌طور مؤثر مدیریت کنند و از واکنش‌های منفی و مخرب جلوگیری نمایند.

 اجزای تنظیم هیجانی در تاب آوری:
1. آگاهی از هیجانات: توانایی درک و شناخت هیجانات خود و دیگران.
2.کنترل هیجانات: توانایی مدیریت و تعدیل هیجانات در شرایط مختلف.
3. بازشناسی و پذیرش: پذیرش و درک هیجانات به جای سرکوب یا انکار آنها.
4.استفاده از راهبردهای مقابله‌ای: استفاده از روش‌های سالم برای مدیریت استرس و هیجانات.

با توسعه این مهارت‌ها، افراد می‌توانند در برابر چالش‌ها مقاومت بیشتری نشان دهند و از سلامت روان بهتری برخوردار شوند. تنظیم هیجانی به عنوان یک جزء کلیدی تاب آوری، به افراد کمک می‌کند تا با شرایط دشوار به‌طور مؤثرتر و سالم‌تر برخورد کنند.

 

مهارت‌های حل مساله :

پژوهش‌های تاب‌آوری نشان داده‌ است که مهارت‌های حل مساله در اوایل کودکی فرد قابل شناسایی هستند.

مهارت‌های حل مساله یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاب آوری است.
تاب آوری به توانایی فرد برای مقابله با چالش‌ها و بحران‌ها اشاره دارد. مهارت‌های حل مساله به افراد کمک می‌کند تا در مواجهه با مشکلات، راه حل‌های مؤثر و کارآمدی پیدا کنند.
این مهارت‌ها شامل توانایی تحلیل مشکلات، شناسایی راه حل‌های ممکن، ارزیابی آنها و انتخاب بهترین گزینه است.
با توسعه مهارت‌های حل مساله، افراد می‌توانند در شرایط دشوار، با آرامش و منطق عمل کنند و از این طریق استرس و فشار روانی را کاهش دهند.
این مهارت‌ها همچنین به آنها کمک می‌کند تا از تجربیات گذشته درس بگیرند و در آینده با چالش‌های مشابه به طور موثرتری مقابله کنند.
مهارت‌های حل مساله به عنوان یک جزء کلیدی تاب آوری، افراد را قادر می‌سازد تا در شرایط نامطمئن و پرچالش، با ثبات و پایداری عمل کنند.

این مهارت‌ها عبارتند از توانایی فکر کردن به شیوه‌ای انتزاعی، تأملی و منعطف و توانایی ایجاد راه حل‌های معادل برای مشکلات شناختی و اجتماعی. همانند شایستگی اجتماعی، مهارت انجام شده بر روی افرادی که مشکلات روان‌شناختی را تجربه می‌کنند نشان از فقدان مهارت‌های مشکل گشایی در این افراد دارند. بر عکس مطالعات انجام شده بر روی افراد تاب‌آور نشان از وجود این گونه مهارت‌ها در این افراد است.

کودکی که در سنین پایین بتواند نشان دهد که عاملی توانا برای ایجاد تغییر در یک موقعیت ناکام کننده است به احتمال زیاد در مراحل بعدی نیز فردی فعال و شایسته خواهد بود .

مهارت‌های مقابله‌ای:

مهارت‌های مقابله‌ای، مهارت‌هایی هستند که افراد برای مقابله موفقیت‌آمیز با عوامل فشارزا در زندگی به کار می‌گیرند. از آنجایی که این عوامل اجزاء جدا نشدنی زندگی هستند، موفقیت در برخورد با آن‌ها نقش تعیین کننده ای در سلامت روانی دارد(موسوی،۱۳۸۸).

مهارت‌های مقابله‌ای به عنوان یک مولفه مهم در تاب آوری، نقش کلیدی در توانایی افراد برای رویارویی با چالش‌ها و استرس‌های زندگی دارد. این مهارت‌ها به افراد کمک می‌کنند تا با شرایط دشوار به شیوه‌ای مؤثر و سالم برخورد کنند. مهارت‌های مقابله‌ای شامل روش‌هایی مانند حل مسئله، تنظیم هیجانات، و جستجوی حمایت اجتماعی است.

انواع مهارت‌های مقابله‌ای:
1. حل مسئله: توانایی تحلیل مشکلات و یافتن راه حل‌های کارآمد.
2. تنظیم هیجانات: کنترل و مدیریت احساسات در شرایط استرس‌زا.
3. جستجوی حمایت اجتماعی: استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای دریافت پشتیبانی عاطفی.

با توسعه و تقویت مهارت‌های مقابله‌ای، افراد می‌توانند به طور موثرتری با چالش‌های زندگی روبرو شوند و تاب آوری خود را افزایش دهند.

مهمترین مهارت مقابله‌ای به ویژه در نوجوانان و جوانان عبارتند از:

توانایی درخواست کمک و شناسایی محل درخواست،

داشتن حس شوخ طبعی، مذاکره اصولی، حل تعارض و مهارت‌های ابراز وجود،

قابلیت ایجاد آرامش روانی نظیر (سرگرمی، ورزش، بازی با تکنیک های تن آرامی

داشتن مهارت‌های اجتماعی برای حفظ شبکه ای از دوستان حمایت کننده،

حفظ سلامت جسمانی مناسب از طریق ورزش، رژیم غذایی، خواب و غیره.

افراد تاب‌آور خصوصیاتی دارند که آنها را در اجتماع برجسته می‌سازد و باعث سازگاری و موفقیتشان می‌گردد مانند شایستگی اجتماعی، مهارت‌های حل مسأله، آینده‌جویی و خودگردانی است .
بدیهی است سازه رواننشاختی ویژه ای به نام تاب آوری مولفه ها وابعاد متنوعی دارد و برای درک بهتر و بیشتر تاب آوری روانی نگاهی همه جانبه به تمامی مولفه ها ودامنه های آن را مد نظر داشت

ارسال یک پاسخ