رابطه خودکارآمدی، استرس شغلی و تاب آوری معلمان
رابطه خودکارآمدی، استرس شغلی و تاب آوری معلمان با هوش هیجانی دانش آموزان شهر کرمانشاه
این پژوهش با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی دانش آموزان با خودکار آمدی ، تاب آوری و استرس شغلی معلمان صورت گرفت .
جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان و معلمان مدارس شهرتان سرپل ذهاب هستند.
تعداد ۷۷ معلم و ۳۲۸ دانش آموز به صورت نمونه گیری در دسترس از مدارس شهرتان سرپل ذهاب انتخاب شدند.
داده ها با استفاده از آزمون همبستگی و شاخص های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
نتایج نشان داد که هوش هیجانی دانش آموزان با خودکارآمدی ، تاب آوری و استرس شغلی معلمان ارتباط مستقیم و معنی دار دارد .
به این معنی که هوش هیجانی بالای دانش آموزان، از طرفی باعث افزایش خودکار آمدی و تاب آوری معلمان شده و از طرف دیگر به دلایلی باعث افزایش استرس معلمان می شود .
افزایش هوش هیجانی دانش آموزان می تواند باعث افزایش خودکار آمدی و تاب آوری معلمان شود ولی بایستی به گونه ای تنظیم گردد که استرس شغلی معلمان از حدی فراتر نرود که توجه به این نکته می تواند در امر تعلیم و تربیت بسیار تاثیرگذار باشد .
رابطه خودکارآمدی، استرس شغلی و تاب آوری معلمان
با هوش هیجانی دانش آموزان شهر کرمانشاه
استرس شغلی و تابآوری معلمان از موضوعات مهم در حوزه آموزش و روانشناسی است که تأثیرات عمیقی بر سلامت روانی و عملکرد آموزشی آنان دارد. استرس شغلی به معنای فشارهای روانی ناشی از مسئولیتها و چالشهای شغلی است که میتواند منجر به فرسودگی شغلی، کاهش کیفیت زندگی کاری و نارضایتی شغلی شود.
تحقیقات نشان میدهد که استرس شغلی معلمان به طور مستقیم بر سلامت روانی آنها تأثیر میگذارد.
به عنوان مثال، مطالعهای نشان داد که استرس شغلی، خستگی هیجانی و مسخ شخصیت به صورت مثبت و معنادار بر سلامت روانی معلمان تأثیرگذار است.
افزایش استرس شغلی میتواند منجر به کاهش عملکرد شغلی معلمان شود، به طوری که در پژوهشی مشخص شد که با افزایش استرس، عملکرد شغلی معلمان کاهش مییابد.
تابآوری معلمان
تابآوری به معنای توانایی فرد در مواجهه با چالشها و فشارهای زندگی است. معلمان با تابآوری بالا میتوانند بهتر با استرسهای شغلی کنار بیایند و از آسیبهای روانی ناشی از آن جلوگیری کنند. تابآوری شامل مهارتهایی مانند مدیریت زمان، حمایت اجتماعی و توانایی حل مسئله است که میتواند به کاهش تأثیرات منفی استرس کمک کند.
برای کاهش استرس شغلی معلمان، پیشنهاداتی وجود دارد که شامل:
– آموزش مهارتهای مقابله با استرس: برگزاری دورههای آموزشی برای معلمان به منظور یادگیری روشهای مدیریت استرس.
– ایجاد محیط کار حمایتی: فراهم کردن حمایتهای اجتماعی و حرفهای از سوی همکاران و مدیران.
– فعالیتهای تفریحی: تشویق معلمان به شرکت در فعالیتهای مفرح و ورزشی برای افزایش روحیه.
استرس شغلی یکی از چالشهای عمدهای است که معلمان با آن مواجه هستند و میتواند تأثیرات منفی بر سلامت روانی و عملکرد آنان داشته باشد. تقویت تابآوری و ارائه راهکارهای مؤثر برای مدیریت استرس میتواند به بهبود کیفیت زندگی کاری معلمان کمک کند. در نهایت، توجه به این مسائل نه تنها برای خود معلمان بلکه برای ارتقاء کیفیت آموزش نیز ضروری است.