رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با تاب آوری
رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با تاب آوری در دانشجویان دانشگاه شیراز
رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با تاب آوری در دانشجویان دانشگاه شیراز
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه الگوهای ارتباطی والدین (گفت و شنود و همنوایی) با تاب آوری دانشجویان است.
این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور ۲۰۰ نفر از دانشجویان سال اول که در مقطع کارشناسی در دانشگاه شیراز مشغول تحصیل بودند،
به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای به کار رفته شامل مقیاس تاب آوری بزرگسالان (فریبرگ و همکاران، ۲۰۰۳) و مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (ریچی و فیتز پاتریک، ۱۹۹۴) بود، که برای بررسی پایایی این ابزارها ازآلفای کرونباخ و برای بررسی روایی از روش تحلیل عامل استفاده شد که هر دو پرسشنامه پایایی و روایی خوبی را نشان می داد.
برای بررسی اینکه آیا انواع الگوهای ارتباطی خانواده قدرت پیش بینی کننده تاب آوری را دارا هستند، از تحلیل رگرسیون و برای بررسی تفاوت میان انواع اشکال خانواده از منظر تاب آوری از تحلیل واریانس استفاده شد.
نتایج تحلیل آماری یافته ها از طریق تحلیل واریانس و رگرسیون چند متغیری نشان داد که، اولا بعد (۰٫۰۰۱)، اما بعد همنوایی پیش بینی کننده منفی تاب آوری است (۰٫۰۰۵) و بین انواع الگوهای ارتباطی یعنی خانواده های کثرت گرا و توافق کننده و خانواده های بی قید و محدود کننده تفاوت معنادار (۰٫۰۰۱) از لحاظ میزان تاب آوری وجود دارد.
رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با تاب آوری