دوره آموزشی تاب آوری اجتماعی فاز اول

0

دوره آموزشی تاب آوری اجتماعی فاز اول به همت اداره کل امورزنان و خانواده استانداری کرمانشاه دوره آموزشی تاب آوری اجتماعی ( فاز اول ) در مجتمع رفاهی ، آموزشی شهید یاری کرمانشاه برگزارشد.این دوره آموزشی در روزهای 2/3/4 اسفندماه و با حضوراعضای سازمانهای مردم نهاد و کنشگران عرصه زنان و خانواده  فاز اول خود را با حضور مدیرکل امورزنان و خانواده و هیت همراه به پایان رساند. دوره آموزشی تاب آوری اجتماعی فاز اول تاب آوری اجتماعی

بنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری مولفه های کلیدی تاب آوری اجتماعی به روایت دکتر محمدرضا مقدسی از این قرار است:

1. شبکه های اجتماعی و روابط شبکه های اجتماعی قوی و روابط مثبت برای تاب آوری اجتماعی ضروری هستند. اینها حمایت عاطفی، دسترسی به منابع و احساس تعلق را فراهم می کنند. در مواقع بحرانی، مانند بلایای طبیعی یا رکود اقتصادی، شبکه های اجتماعی نقش مهمی در تسهیل بهبودی و ارائه کمک به افراد نیازمند ایفا می کنند.
2. مشارکت جامعه مشارکت جامعه شامل مشارکت و همکاری فعال میان اعضای جامعه، سازمان ها و مؤسسات است. این احساس مسئولیت مشترک، وحدت و انسجام را تقویت می کند. جوامع درگیر احتمالاً استراتژی‌های پاسخ مؤثر، سرمایه اجتماعی قوی و توانایی بسیج منابع برای اقدام جمعی دارند.
3. ظرفیت تطبیقی ظرفیت تطبیقی به توانایی تنظیم و اصلاح سیستم ها و فرآیندها در پاسخ به شرایط متغیر اشاره دارد. این شامل ایجاد دانش، مهارت ها و منابع برای آماده شدن و انطباق با شوک ها و استرس های احتمالی است. جوامع با ظرفیت انطباقی بالا می توانند به سرعت از اختلالات بهبود یافته و تغییرات پیشگیرانه ای برای افزایش انعطاف پذیری خود در طول زمان ایجاد کنند.
4. برابری و عدالت اجتماعی تاب آوری اجتماعی باید بر اساس اصول برابری و عدالت اجتماعی استوار باشد. تشخیص می دهد که آسیب پذیری ها و خطرات به طور مساوی در بین جوامع توزیع نشده است و گروه های خاصی ممکن است به طور نامتناسبی تحت تأثیر چالش های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی قرار گیرند. ترویج انصاف، شمول و دسترسی به منابع و فرصت ها در ایجاد تاب آوری اجتماعی اساسی است.
5. حکمرانی و رهبری حکمرانی و رهبری مؤثر برای تاب آوری اجتماعی بسیار مهم است. رهبری قوی جوامع را الهام بخش و بسیج می کند، فرآیندهای تصمیم گیری را تسهیل می کند و تضمین می کند که منابع و پشتیبانی به طور عادلانه توزیع می شوند. حکمرانی خوب شفافیت، پاسخگویی و مشارکت صداهای مختلف در تصمیم‌گیری، تقویت اعتماد و توانمندسازی افراد و جوامع را تشویق می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.