تجربه زیسته تاب آوری

در زنان با افزایش وزن

0

تجربه زیسته تاب آوری در زنان با افزایش وزن

افزایش وزن، یکی از معضلات فزاینده جامعه کنونی و تهدید کننده وضعیت سلامت مانند، دیابت، سرطان و دیگر بیماریهای مزمن،  در سراسر جهان می‌باشد.

شیوع اضافه وزن و افزایش وزن در جهان رو به افزایش است.

با وجود پیشرفت‌های موجود در زمینه مدیریت افزایش وزن، شیوع آن افزایش فزاینده‌ای دارد و اطلاعات اندکی از تجارب روزانه این افراد در دسترس است.

هدف این مطالعه درک تجارب زیسته با افزایش وزن در زنان بود.

روش کار: در این مطالعه کیفی که با استفاده از رویکرد پدیده شناسی تفسیری انجام شد،

دوازده زن با افزایش وزن به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها طی مصاحبه فردی نیمه ساختارمند و عمیق انجام شد. متن مصاحبه‌ها ضبط گردید و پس از پیاده سازی با رویکرد ون مانن(۲۰۰۶) مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: تجارب زیسته زنان با افزایش وزن در قالب درون مایه اصلی” تاب آوری” و زیر درون مایه‌های ، آرزوی تغییر، تلاش امیدوارانه و  دغدغه‌های تاب آوری مشخص گردید.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تاب آوری، عامل مهمی در تجارب زیسته زنان در تعامل با دنیای اجتماعی بود.

به عبارت دیگر، زنان برای تطابق با وضعیت‌های نامناسب از راهبردهای تاب آوری مانند کاهش وزن، افزایش فعالیت فیزیکی و ارتباط اثر بخش با دیگران استفاده می‌کردند.

پرستاران با آگاهی از مفهوم تاب آوری،  توانایی بهتری در پیشبرد سلامتی افراد با افزایش وزن  خواهند داشت.

 

 

 تجربه زیسته تاب آوری در زنان با افزایش وزن

 

 

تجربه زیسته تاب آوری در زنان با افزایش وزن

 

تجربه زیسته (Lived Experience) یک مفهوم کلیدی در علوم انسانی و اجتماعی است که به درک عمیق و شخصی از زندگی و تعاملات فرد با دنیای اطراف اشاره دارد.

این مفهوم به طور خاص در فلسفه، روانشناسی و جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اساس تجربیات فردی، احساسات و زمینه‌های فرهنگی شکل می‌گیرد.

تجربه زیسته به معنای درک و آگاهی شخصی از وقایع و تعاملات زندگی است که از طریق مواجهه مستقیم با آن‌ها به دست می‌آید.

این نوع تجربه، به عنوان یک نوع درک شهودی و بی‌واسطه از واقعیت، به فرد اجازه می‌دهد تا احساسات و تفکرات خود را نسبت به محیط پیرامونش شکل دهد.

تجربه زیسته در زمینه‌های مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد:

– سلامت روان: شناخت تجربه زیسته بیماران می‌تواند به بهبود روش‌های درمانی کمک کند و مداخلات را متناسب با نیازهای فردی طراحی کند.
-آموزش: در محیط‌های آموزشی، توجه به تجربیات دانش‌آموزان می‌تواند منجر به ایجاد فضایی فراگیرتر و مؤثرتر برای یادگیری شود.
– عدالت اجتماعی: جنبش‌های اجتماعی معمولاً بر تجربیات زندگی افراد تأکید دارند تا نابرابری‌ها را شناسایی کرده و تغییر ایجاد کنند.

اجزای تجربه زیسته

1. روایت‌های شخصی: هر فرد داستان خاص خود را دارد که تحت تأثیر پیشینه، فرهنگ و شرایط زندگی او شکل می‌گیرد.
2. پاسخ‌های عاطفی: احساسات نقش کلیدی در شکل‌دهی تجربیات دارند و بر واکنش‌ها و انتخاب‌های بعدی تأثیر می‌گذارند.
3. عوامل زمینه‌ای: شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که فرد در آن زندگی می‌کند، تأثیر زیادی بر تجربیات او دارد.

 

 کاربردهای تجربه زیسته در جامعه

تجربه زیسته کاربردهای متنوعی در حوزه‌های مختلف دارد:

– مراقبت‌های بهداشتی: مدل‌های مراقبت بیمار محور بر اهمیت شناخت تجربیات بیماران تأکید دارند.
-آموزش: مربیان باید تجربیات دانش‌آموزان را مد نظر قرار دهند تا محیط یادگیری مناسبی ایجاد کنند.
– عدالت اجتماعی: استفاده از تجربیات افراد برای شناسایی بی‌عدالتی‌ها و تلاش برای تغییر.

 

تجربه زیسته یک مفهوم چند بعدی است که شامل روایت‌های شخصی، پاسخ‌های احساسی و عوامل زمینه‌ای می‌شود. این مفهوم نه تنها بینش عمیق‌تری از رفتار انسان فراهم می‌کند بلکه نقش مهمی در طراحی رویکردهای همدلانه‌تر در حوزه‌های مختلف ایفا می‌کند. با توجه به این تجربیات، می‌توان جامعه‌ای فراگیرتر و حساس‌تر نسبت به تفاوت‌های فردی ایجاد کرد.

 

ارسال یک پاسخ