تاب آوری زنان و افکار دخترانه ، قابل توجه است که زنان در رفتار با خود تغییر چندانی نکرده اند. زنان گرایش دارند که این افکار و تصورات محدود کننده اجتماعی را درونی کنند، اینکه چه کسی هستیم به عقایدی تبدیل می شوند که خانواده و دوستانمان آن را تقویت می کنند و به وسیله تجربیات شخصی ناشی از آسیب هایی که می بینیم تشدید می شوند این ممکن است بر تاب آوری عاطفی و هیجانی ما حتی بر هویت و قش اتماعی ما موثر باشد.
قابلیت ها و ویژگی های ما در خدمت این امر قرار می گیرند که چگونه باید به نظر برسیم و چطور رفتار کنیم و ما به طور ناهوشیار به همان صورت عمل می کنیم و موجب تداوم آن باورها می شویم.
تاب آوری زنان و افکار دخترانه از چه میگوید ؟
این افکار می گوید که اگر ما دخترهای خوبی باشیم و آنچه را باید انجام دهیم و آنطور که باید احساس کنیم، آن وقت از ما مراقبت می شود و زندگی بر اساس میل ما پیش می رود.
با توجه به این که این افکار، منشا اجتماعی دارند به چالش کشیدن آنها دشوار است. آنها در تصوراتی که ما را احاطه می کنند و در هوایی که ما در آن نفس می کشیم وجود دارند. افکار دخترانه ما را می ترسانند که نیازهای خود را نشناسیم و آنها را نادیده بگیریم.
این افکار به ما می گویند که اگر ایده آل رفتار نکنیم، محکوم خواهیم شد.
تاب آوری زنان و افکار دخترانه ما را به مبارزه میطلبد
مبارزه با افکار دخترانه دشوار است. وسایل آرایش و عطرهایی که به ما عرضه می شوند، طوری طراحی شده اند که ویژگی های ذاتی ما را به طرز وسوسه انگیزی نشان دهند. این امر در لباس ها هم دیده می شود.
اگر می خواهیم به روز و آراسته باشیم، باید بدن ما مثل بدن کسانی باشد که عکسشان روی مجله هاست. عکس هایی که فتوشاپ شده اند و صادقانه بگویم هیچکس نیست که اندازه های بدنش مطابق اندازه هایی باشد که برای زنان ایده آل در نظر گرفته شده است.
پیام هایی که دریافت می کنیم، نسبتا وحشتناک اند. روانشناسان در تحلیل مجلات متوجه شدند که زنان را کاملا منفعل به تصویر می کشند. ممکن است این را دوست نداشته باشیم، انرژی عاطفی زیادی را صرف می کنیم که این پیام ها را تعدیل کنیم اما در جامعه ای زندگی می کنیم که مجله ای معروف مخصوص دختران نوجوان، تصمیم می گیرد دیگر تصویر دختران را فتوشاپ نکند تا میزان مقبولیت خود را افزایش دهند، در حالی که تصویر مدل ها و سلبریتی را همچنان فتوشاپ می کند.
این دستاورد کمی است. این تغییر در فتوشاپ تصاویر زمانی شروع شد که دختری چهارده ساله در وبلاگ خود اعلام کرد که دخترهایی که در مجله هستند، شبیه دخترهای همکلاسی او در مدرسه نیستند.
بر اساس تحقیقات، موثرترین پیام ها، پیام هایی هستند که بدون شناخت هوشیارانه دریافت شده اند و این حاصل قدرت تبلیغات دیجیتال و بصری ای است که در تمام رسانه های ما به طور معمول از آن استفاده می شود. رسانه ها در اکثر موارد، تصاویر بدن زنان را دستکاری می کنند تا بتوانند محصولات خود را بفروشند. نتیجه اش این است که فقط ۲ درصد از زنان در جهان فکر می کنند، زیبا هستند.
ما مدل هایی را می بینیم که دارند از گرسنگی خود را می کشند و دارند می میرند و هرگز به اندازه کافی لاغر نیستند. زنانی که تا سرحد ورشکستگی خرید می کنند تا جدیدترین مد بهاره یا پاییزه را داشته باشند و نگران قد شلوار یا تنگی دامن خود هستند.
بیشتر زنان به دلیل تلاش برای خوش هیکل بودن خسته اند، در عین حال شک دارند که به اندازه کافی خوش هیکل باشند. این حرفها به معنای این نیست که نباید شیک و مرتب و خوش لباس باشیم و کفش پاشنه بلند به پا کنیم و آرایش داشته باشیم و عطر بزنیم و لباس آخرین مدل بپوشیم. اما نباید ارزش خود را به مدل های مصنوعی منوط کنیم. شیک پوشی و آراستگی خیلی هم خوب است، اما نباید الزامی باشد و نباید نشان دهنده ارزش ما باشد.
درونی کردن این افکار دخترانه عمیقا روی ما موثر است، و این درونی باعث مشکلات پیچیده ای می شود. در سطحی بسیار ساده در مورد چگونه لباس پوشیدن دچار تعارض می شویم. می خواهیم از بدن خود لذت ببریم و از مدل ها و سبک های تازه لذت ببریم. اما ممکن است از توجه ناخواسته غریبه ها ناراحت باشیم. شاید این کار ما توجه غریبه ها را به خود جلب کند و مردان اظهارنظرهای ناجوری کنند و حتی زنان دیگر حرف های موذیانه ای درباره ما بزنند. این واکنش ها باعث می شود که احساس کنیم کار اشتباهی از ما سر زده است.
وقتی اجازه می دهیم که افکار دخترانه ما تاخت و تاز کند، دور باطلی را آغاز می کنیم، این که ما به اندازه کافی خوب نیستیم، یا اگر سخت تر تلاش کنیم ممکن است لیاقت نعمتها و موهبتهایی را داشته باشیم ، اما نتیجه آن است که ما مضطرب تر و نگران تر می شویم. برای مثال، برای آن که دوست خود را نگه داریم، تلاش زیادی می کنیم. حتی اگر دیگر از او خوشمان نیاید یا دیگر به ما حس خوبی ندهد.
احساس به زیستی ما کاهش می یابد و باعث می شود کمتر با خودمان ارتباط بگیریم. کمتر احساس جذابیت کنیم، چرا که سعی می کنیم رابطه ای را حفظ کنیم که دیگر رابطه خوب نیست. اما خود را متقاعد کرده که به آن نیاز داریم.
تاب آوری دخترانه براستی چگونه مفهومی است ؟
اهمیت دادن به افکار دخترانه، نادیده گرفتن یافته هایی است که در تحقیقات در مورد نیازهای زنان مشاهده شده است.
راه حل آن است که زنان در هر سن و مرحله ای از زندگی خود لذت ببرند با دوست و همسر خود را با احساس به زیستی خود ارتباط داشته باشند.
افکار تاب آوری دخترانه ما این مسئله را نادیده می گیرد و ما را به خارج از وجودمان می برد و وادارمان می سازد تا خود را از دریچه چشم دیگران ببینیم و این باعث می شود که خود را قضاوت و نقد کنیم.
بنابراین چه باید کرد؟
با این نکته شروع کنید که روزانه رقص تاب آوری داریم. برای بسیاری از ما این رقص آرامی است که موسیقی آن از بیرون ناموزون شنیده می شود. اما وقتی به نقاط قوت و نیازها وتمایلات خود به شکل هوشیارانه و ارزشمند توجه کنیم، می توانیم این رقص را به گرامیداشت مهارت در تاب آوری تبدیل کنیم.
در بحث تاب آوری زنان شایسته است به مفهوم سندرم دختر خوب نیم نگاهی داشته باشیم.
سندرم دختر خوب به الگویی از رفتارها اشاره دارد که در آن زنان تلاش میکنند دیگران را راضی کنند و از درگیری اجتناب کنند، حتی به قیمت نادیده گرفتن نیازهای خود. این سندرم میتواند منجر به کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس شود و زنان را مجبور کند تا خواستههای دیگران را بر اولویت خود قرار دهند.
علائم سندرم دختر خوب
- احساس گناه همیشگی: این افراد اغلب احساس گناه میکنند و نمیتوانند از خود دفاع کنند.
- عدم دفاع از حق خود: توانایی دفاع از خود و بیان مخالفت با دیگران را ندارند.
- خود را نفر آخر اولویت قرار دادن: نیازهای خود را در اولویت قرار نمیدهند.
- عدم کنترل زندگی: توانایی مدیریت اتفاقات روزمره را ندارند.
- ترس از نادیده گرفته شدن: از اینکه نادیده گرفته شوند، ترس دارند.
- عدم توانایی گفتن نه: نمیتوانند به دیگران “نه” بگویند.
- تلاش برای رفاه حال دیگران: همیشه در تلاش برای رفاه حال دیگران هست.
عوامل موثر بر سندرم دختر خوب
- تربیت از دوران کودکی: دختران از دوران کودکی تحت تأثیر عباراتی مانند “مودب باش” و “گذشت کن” قرار میگیرند که منجر به فراموشی خود و اولویت قرار دادن دیگران میشود.
- هنجارهای اجتماعی: هنجارهای اجتماعی دختران را بهعنوان افراد مطیع تربیت میکند، در حالی که پسران را مستقل تربیت میکنند.
در حالی که تاب آوری زنان به توانایی آنها برای مقابله با چالشها اشاره دارد، سندرم دختر خوب میتواند بهطور بالقوه این تاب آوری را تحت تأثیر قرار دهد. زنان مبتلا به سندرم دختر خوب ممکن است به دلیل اولویت دادن به نیازهای دیگران، در مواجهه با بحرانها کمتر بتوانند از تواناییهای خود برای مقابله استفاده کنند. بنابراین، آگاهی از این سندرم و تلاش برای از بین بردن آن میتواند به افزایش تاب آوری زنان کمک کند.
راهکارهای پیشنهادی برای افزایش تاب آوری زنان در کنار توجه به سندرم دختر خوب:
- شناسایی و پذیرش نیازهای شخصی: زنان باید یاد بگیرند که نیازهای خود را به رسمیت بشناسند و اولویت دهند.
- توسعه مهارتهای تصمیمگیری: توانایی تصمیمگیری مستقل و قاطعانه میتواند به تاب آوری کمک کند.
- مدیریت استرس و خشم: یادگیری تکنیکهای مدیریت استرس و خشم میتواند به زنان در مواجهه با چالشها کمک کند.
- پرورش خودکارآمدی: باور به تواناییهای خود و مسئولیتپذیری در موفقیتها و شکستها، تاب آوری را افزایش میدهد.
کتاب تابآوری زنان نوشته «پاتریشیا اگورمن» با ترجمه محمدرضا مقدسی و عفت حیدری در ۳۵۶ صفحه در سیزده فصل و با قیمت ۵۵ هزار تومان توسط انتشارات رشد منتشر و در اختیار علاقه مندان قرارگرفت.
نویسنده در این کتاب که هفت گام عملی را برای افزایش تاب آوری بانوان ترسیم کرده است، به سه سوال اساسی نیز در زمینه تاب آوری زنان پاسخ می دهد؛ دکتر پاتریشیا اوگورمن در این کتاب آورده است که: زنان پس از گذراندن روزهای سخت و مشکلات ناشی از آن، ممکن است قربانی تصورات و تفکراتی نادرست شوند، این اثر سعی میکند این روند را معرفی کرده و قدرت تخریب این باورهای نادرست را کاهش دهد.