بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر تاب آوری
بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی به روش درونگردی جذب و انطباق بر تاب آوری و پرخاشگری در دختران نوجوان موضوع اصلی این تحقیق بوده است
مقدمه: ناتوانی در کنترل و مهار پرخاشگری و فقدان تاب آوری از موضوعاتی است که نوجوانان با آن درگیرند.
برای پاسخ به این نیاز آموزش هوش هیجانی به روش درونگردی جذب و انطباق به آنها ارائه گردید.
روش: در این پژوهش از طرح آزمایشی از نوع پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. ۳۰ نفر از دانش آموزان دختر نوجوان به صورت تصادفی و خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.
افراد گروه آزمایش تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. قبل و بعد از آموزش و ۱۰ هفته بعد از اتمام آموزش پرسشنامه پرخاشگری «باس و پری » و مقیاس تاب آوری «کونر و دیویدسون » اجرا شد. نتایج: داده ها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
نتایج نشان داد که میزان پرخاشگری کلی و نیز تمام مؤلفه های آن در گروه آزمایشی کاهش یافته است که تا زمان پیگیری نیز ادامه داشت.
میزان تاب آوری نیز افزایش داشت. به نظر میرسد آموزش هوش هیجانی به روش درونگردی جذب و انطباق برای کاهش پرخاشگری و افزایش تاب آوری در نوجوانان مفید است
از این رو میتوان این آموزش را در مدارس و دیگر مراکز آموزشی جهت ارتقای سطح تاب آوری و نیز کاهش پرخاشگری به کار برد. نمونه های بزرگتر و متنوع تر به فهم بهتر سودمندی این شیوه مداخله کمک خواهد کرد.
بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی به روش درونگردی جذب و انطباق بر تاب آوری و پرخاشگری در دختران نوجوان