بررسی نقش تاب آوری در رابطه حمایت تحصیلی
بررسی نقش تاب آوری در رابطه حمایت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان
زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گری تاب آوری در رابطه ی حمایت های تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه پیام نور بود.
روش بررسی: با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای، ۱۴۰ دانشجو انتخاب و پرسشنامه حمایت تحصیلی ، مقیاس تاب آوری و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی را کامل کردند.تمامی ابزار از روایی و پایایی مطلوب بهره مند بودند. داده ها از طریق تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها حاکی از اثر مستقیم حمایت تحصیلی اساتید، والدین و همسالان بر تاب آوری بود
همچنین اثر غیر مستقیم حمایت تحصیلی اساتید، والدین و همسالان بر سرزندگی تحصیلی از طریق تاب آوری نیز مورد تایید واقع شد.
بر این اساس می توان گفت تاب آوری قادر است رابطه ی انواع حمایت تحصیلی با سرزندگی تحصیلی را واسطه نماید.
نتیجه گیری: یافته های به دست آمده بر نقش حمایت های تحصیلی در تاب آور ساختن دانشجویان جهت نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید می کند.
یافته های پژوهش با توجه به شواهد نظری و تجربی به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی بدین منظور ارائه گردیده است
بررسی نقش واسطه گری تاب آوری در رابطه حمایت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان
سرزندگی تحصیلی
سرزندگی تحصیلی به معنای شادابی، انگیزه و اشتیاق در فرآیند یادگیری و تحصیل است. این مفهوم نه تنها به موفقیتهای علمی بلکه به رشد شخصیت و مهارتهای اجتماعی نیز مرتبط میشود.
دانشآموزان و دانشجویانی که از سرزندگی تحصیلی برخوردارند، معمولاً با انرژی و اشتیاق بیشتری به کلاسها و فعالیتهای آموزشی میپردازند.
عوامل متعددی میتوانند بر سرزندگی تحصیلی تأثیر بگذارند.
از جمله این عوامل میتوان به محیط آموزشی مثبت، حمایت خانواده و معلمان، و همچنین روشهای تدریس جذاب اشاره کرد.
ایجاد فضایی که در آن دانشآموزان احساس امنیت و ارزشمندی کنند، میتواند به افزایش انگیزه آنها کمک کند.
علاوه بر این، فعالیتهای فوقبرنامه مانند ورزش، هنر و گروههای اجتماعی نیز نقش مهمی در تقویت تاب آوری و سرزندگی تحصیلی دارند.
این فعالیتها نه تنها به کاهش استرس کمک میکنند بلکه فرصتهایی برای ایجاد دوستیها و تقویت مهارتهای اجتماعی فراهم میآورند.
سرزندگی تحصیلی نه تنها بر عملکرد تحصیلی تأثیرگذار است بلکه به شکلگیری شخصیت سالم و متعادل در جوانان کمک میکند.
این مفهوم توسط روانشناسان اندرو مارتین و هربرت دبلیو مارش توسعه یافته است.
آنها تفاوتهای قابل توجهی بین تابآوری و سرزندگی تحصیلی شناسایی کردند.
سرزندگی تحصیلی به توانایی “بازگشت” از شکستهای منفرد و حفظ انگیزه و اعتماد به نفس در مواجهه با چالشهای تحصیلی اشاره دارد.
موفقیت تحصیلی ارتباط نزدیکی با چگونگی مدیریت خواستههای تحصیلی روزانه توسط دانشآموزان دارد
5Cهای شناوری تحصیلی
مارتین و مارش پنج ویژگی کلیدی، معروف به 5Cs را شناسایی کردند که سرزندگی تحصیلی را پیشبینی میکنند:
- اعتماد به نفس (خودکارآمدی): باور به توانایی خود در تکمیل وظایف.
- هماهنگی (برنامهریزی): سازماندهی مؤثر و مهارتهای مدیریت زمان.
- تعهد: پشتکار در تعقیب اهداف.
- خونسردی: توانایی مدیریت اضطراب و پاسخهای هیجانی.
- جامعه: حمایت همسالان، خانواده و مؤسسات آموزشی که تابآوری را تقویت میکنند.