اثربخشی آموزش تاب آوری برسلامت روانی
اثربخشی آموزش تاب آوری برسلامت روانی خواهران و برادران کودکان با نشانگان داون
خواهران و برادران کودکان با نشانگان داون در معرض انواع خطرات و آسیبهای روانشناختی قرار دارند،
بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر سلامت روانی خواهران و برادرانِ کودکان با نشانگان داون صورت گرفت.
مواد و روشها: پژوهش مذکور از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری بود.
جامعۀ آماری آن کلیه دختران و پسران ۱۴ تا ۱۸ ساله دارای خواهر یا برادر با نشانگانداون بودند.
۳۰ نفر از خواهران و برادران کودکان با نشانگان داون به روش نمونهگیری از کل جامعه انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش، مقیاس سلامت روانی ۲۸ بود که دو مؤلفه بهزیستی روانی و درماندگی روانی را شامل میشد.
یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط به همراه اندازهگیری مکرر نشان داد که بهزیستی روانی خواهران و برادران کودکان با نشانگان داون گروه آزمایشی در مرحله پسآزمون به طور معنیداری افزایش و درماندگی روانیشان کاهش یافته و اثرات مشاهده شده در مرحله پیگیری پایدار مانده بود.
از سوی دیگر تأثیر شرکت در برنامه آموزش تابآوری بر اساس جنسیت معنیدار نبود.
نتیجهگیری:یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای مرتبط با تابآوری میتواند سلامت روانی خواهران و برادران کودکان با نشانگان داون را افزایش دهد.
اثربخشی آموزش مهارت های تاب آوری بر میزان تاب آوری و مؤلفه های آن
در خواهران و برادران کودکان دارای نشانگان داون