اثربخشی آموزش تاب آوری بر دختران خیابان

0
اثربخشی آموزش تاب آوری بر بهزیستی روان شناختی دختران خیابان

هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تاب آوری بر بهزیستی روان شناختی دختران خیابانی واجد اختلال های برونی سازی شده بود.

در این مطالعه شبه تجربی، از جامعه آماری دختران ۱۲ تا ۱۶ ساله عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان شهر تهران، ۹۴ نفر به مقیاس خودگزارش دهی آشنباخ و رسکورلا (۲۰۰۱) پاسخ دادند.

۳۰ نفر با نمره ۶۳ و بالاتر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به تعداد مساوی در گروه های آزمایش و گواه قرار گرفتند.

گروه آزمایش در ۱۵ جلسه آموزش تاب آوری شرکت کردند. پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (ریف و کیز، ۱۹۹۵) قبل و بعد از جلسات آموزشی توسط دختران تکمیل شد.

نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان دادند در تمامی مولفه های بهزیستی روان شناختی به استثنای استقلال عمل، نمره های دختران گروه آزمایش بالاتر از گروه گواه بود.

بنابراین می توان نتیجه گرفت برنامه آموزش تاب آوری موجب افزایش بهزیستی روان شناختی دختران خیابانی دارای اختلال های برونی سازی شده می شود.

اثربخشی آموزش تاب آوری بر دختران خیابان

 احساس انسجام و پیوستگی در زندگی، تعادل عاطفی و رضایت کلی از زندگی در بسیاری از متون به عنوان بهزیستی روانشناختی تعریف شده است بهزیستی روانشناختی میتواند واکنش‌های عاطفی و شناختی به ادراک ویژگی‌ها و توانمندی‌های شخصی، تعامل کارآمد و تاثیر گذار با جهان، داشتن رابطه مطلوب با جمع و اجتماع و پیشرفت کردن در طول زمان نیر باشد بهزیستی روانشناتی میتواند شامل رضایت از زندگی، انرژی و اخلاق خوب و خلق و خوی مناسب باشد. بررسی رابطه تاب آوری و بهزیستی روانشاختی از این جهت میتواند شایان توجه باشد.

رونمایی از نخستین سایت تاب آوری روانشناختی کشور در کرمانشاه

نخستین سایت تاب آوری روانشناختی کشور

نخستین سایت تاب‌آوری روانشناختی کشور در کرمانشاه رونمایی شد

رونمایی از اولین سایت تاب آوری در استان کرمانشاه ‏

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.