آموزش برنامه تاب آوری بر خشم دانش آموزان

0

آموزش برنامه تاب آوری و بررسی اثر بخشی آن موضوه اصلی این مطالعه بوده است

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش برنامه تاب آوری بر کنترل خشم و بهزیستی روان شناختی دانش آموزان تکانشور بود.

پژوهش حاضر به شیوه‏ی نیمه ‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با گروه کنترل اجرا شد.

 

جامعه‏ ی آماری پژوهش را کلیه‏ ی دانش آموزان دبیرستان شهید غفاری شهرستان کامیاران در سال ۹۵-۹۴ تشکیل می‏دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه

‏گیری خوشه ای، ۳۰ نفر که در پرسشنامه‏ ی تکانشوری بارات نمره‏های بالایی داشتند انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) جایگزین شدند.

آزمودنی های گروه آزمایش، آموزش تاب آوری را طی ۹ جلسه۶۰ دقیقه ای دریافت نمودند در حالی که گروه گواه هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد.

 

برای جمع‏ آوری داده‏ ها از پرسشنامه‏ ی خشم ﺣﺎﻟﺖ-ﺻﻔﺖ اسپیلبرگر و پرسشنامه‏ ی بهزیستی روان شناختی ریف استفاده شد.

داده‏ ها با روش آماری کورایانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایح تجزیه و تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش تاب آوری می تواند موجب بهبودی بهزیستی روان شناختی و کنترل خشم دانش آموزان تکانشور شود.

بنابراین، توجه به اثربخشی آموزش تاب آوری بر متغیرهای مرتبط بابهزیستی روان شناختی و کنترل خشم در دانش آموزان تکانشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

 

اثربخشی آموزش برنامه تاب آوری بر خشم و بهزیستی روان شناختی دانش آموزان تکانشور

 

 

 

آموزش برنامه تاب آوری و بررسی اثر بخشی آن موضوع اصلی این مطالعه بوده است

آموزش تاب‌آوری به دانش‌آموزان

تاب‌آوری یکی از مهارت‌های ضروری در زندگی است که به افراد کمک می‌کند تا با چالش‌ها و مشکلات به‌خوبی کنار بیایند. برای دانش‌آموزان، یادگیری این مهارت می‌تواند به آن‌ها در مواجهه با فشارهای تحصیلی، اجتماعی و عاطفی کمک کند.

در ادامه، راهکارهایی برای آموزش تاب‌آوری به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

۱. ایجاد محیط امن و حمایتی

اولین قدم برای آموزش تاب‌آوری، ایجاد یک محیط امن و حمایتی در کلاس درس است. معلمان باید فضایی فراهم کنند که دانش‌آموزان احساس راحتی کنند تا نظرات و احساسات خود را بیان کنند. این امر می‌تواند با برگزاری جلسات گروهی و تشویق به همکاری میان دانش‌آموزان انجام شود.

۲. تقویت مهارت‌های حل مسئله

یکی از جنبه‌های مهم تاب‌آوری، توانایی حل مسئله است. معلمان می‌توانند با ارائه سناریوهای مختلف، دانش‌آموزان را تشویق کنند تا راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلات پیدا کنند. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل بازی‌های گروهی یا پروژه‌های عملی باشند که نیاز به تفکر انتقادی دارند.

۳. آموزش مدیریت استرس

مدیریت استرس یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی تاب‌آوری است. معلمان می‌توانند تکنیک‌های ساده‌ای مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و ورزش را به دانش‌آموزان آموزش دهند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این زمینه می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا روش‌های مؤثری برای کنترل استرس خود پیدا کنند.

۴. تشویق به مثبت‌اندیشی

مثبت‌اندیشی نقش مهمی در تاب‌آوری دارد. معلمان می‌توانند با تشویق دانش‌آموزان به تمرکز بر نقاط قوت خود و یادآوری موفقیت‌ها، حس اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش دهند. همچنین، می‌توانند از تکنیک‌هایی مانند نوشتن روزانه یا بیان شکرگزاری استفاده کنند.

۵. تقویت روابط اجتماعی

روابط اجتماعی سالم یکی از عوامل کلیدی در تاب‌آوری است. معلمان باید دانش‌آموزان را تشویق کنند تا روابط مثبت با همکلاسی‌ها و معلمان خود برقرار کنند. فعالیت‌های گروهی و پروژه‌های مشترک می‌توانند به تقویت این روابط کمک کنند.

 

آموزش تاب‌آوری به دانش‌آموزان نه‌تنها آن‌ها را برای مواجهه با چالش‌ها آماده می‌کند بلکه به رشد شخصیت و توانایی‌های اجتماعی آن‌ها نیز کمک می‌کند. با ایجاد یک محیط حمایتی و ارائه ابزارهای لازم، معلمان می‌توانند نقش مهمی در پرورش نسل تاب‌آور ایفا کنند.

 

ارسال یک پاسخ