گرامیداشت روز جهانی آموزش با تاکید بر اهمیت آموزش تاب آوری

گرامیداشت روز جهانی آموزش با تاکید بر اهمیت آموزش تاب آوری در فرهنگسرای فردیس کرج برگزارشد

0

گرامیداشت روز جهانی آموزش با تاکید بر اهمیت آموزش تاب آوری در فرهنگسرای ایثارگران فردیس کرج برگزارشد در این مراسم که به همت موسسه رویش دوباره برگزار گردید اهمیت آموزش و تسهیلگری تاب آوری مورد توجه و موضوع اصلی بود.

روز جهانی آموزش یک روز بزرگداشت بین‌المللی سالانه است که در ۲۴ ژانویه برگزار می‌شود تسهیلگری تاب آوری یک اقدام ساختارمند آموزشی بشمار می اید که با هدف معرفی ارکان و ابعاد تاب آوری و یا روشهای تقویت تاب آوری در سطوح فردی ،خانوادگی و اجتماعی یا سازمانی و تحصیلی بکار گرفته میشود.

اثر بخشی تسهیلگری و آموزش تاب آوری در نقاط مختلف دنیا مورد مطالعه قرار گرفته و تایید شده است.

محمدرضا مقدسی بمناسبت روز جهانی آموزش اضاه کرد که تسهیلگری و آموزش تاب آوری اهداف متنوعی را دنیال میکند که میتوان در گام نخست به قدرت حل مساله و حمایت یابی اشاره داشت .

آموزش تاب آوری امروز با برخوداری از یافته های مدرن روانشناسی مثبت از قدرت و اثر بخشی بیشتری هم برخوردار شده است.

روز جهانی آموزش محمدرضا مقدسی در بخش دیگری از سخنان خود به این اشاره کرد که آموزش میتواند صلح را ایجاد و موحب پایداری آن نیز باشد به ابعاد دیگری از صلح، از جمله صلح با خویشتن، صلح با طبیعت و صلح با دیگران اشاره کرد که همه آنها یا بعبارتی آشتی و صلحی فراگیر در گسترده ترین معنای اجتماعی آن میتواند نتیجه عقلانیت و آموزش باشد .

مدیر و موسس خانه تاب آوری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سالروز دکتر بیل ویلسون (بنیانگدار الکلی های گمنام ) به معرفی خدمات و اثربخشی گروهای 12 قدم پرداخت

محمدرضا مقدسی در ادامه اضافه کرد از ویلیام گریفیث ویلسون پایه‌گذار اصلی انجمن الکلی‌های گمنام (Alcoholics Anonymous) و  همچنین قدم‌های دوازده‌گانه به روایتی بعنوان بزرگترین معمار اجتماعی قرن بیستم هم یاد شده است.

تا قبل از سال 1935 میلادی برای الکلی‌ها و معتادان هیچ امیدی وجود نداشت و حتی مشهورترین و حاذق‌ترین روان‌پزشکان آن دوران از جمله دکتر کارل یونگ (carl Jung) معروف، از درمان بیماران الکلی اظهار عجز کرده بودند اگر شما هم خدا را پیدا کنید زنـده خواهید ماند

به عقیده الکلی‌های گمنام هر مشکلی که نیرو و علم بشری از حل کردن آن عاجز و درمانده باشد، یک قدرت بسیار بالا (خداوند) می‌تواند آن را حل کند.

در سال 1935 میلادی فـردی بنام بیـل ویلسون در اثر تجربــه‌ای ناگهانی و روحانی وسوسه مشروب‌خواری خود را از دست داد و بر آن شد تا تجربه خود را با طالبان آن در میان بگــذارد و شروع به رساندن این پیام به الکلی‌های دیگر کرد که اگر شما هم خدا را پیدا کنید زنـده خواهید ماند

در این میان با فردی دیگر بنام دکتر باب که خود نیز فردی الکلی بود، ملاقات داشت

دکتـر باب مطالب بیل ویلسون را قبول کرد و پس از گذراندن دوره سم‌زدایی خود  از مصرف الکل نجات یافت و سرانجام از  بستر برخواست و دو نفری به صـورت کاملاً انقلابی به دنبال کمک و رساندن پیام به الکلی‌های درمانده بر آمدند، روش این دو نفر اکنون به پایه و اساس انجمن الکلی‌های گمنام در آمده است.

روش این گروه استفاده از اصول معنوی و روحانی ساده‌ای است که در کلیه مذاهب عمومیت دارد که به صورت روش دوازده قدمی معروف شده است.

در حال حاضر 250 انجمن مختلف با اقتباس از روش الکلی های گمنام، در زمینه درمان انواع اعتیاد، اختلالات عاطفی، فکری، دردهای مزمن و حتی بیماریهایی نظیر میگرن، سرطان، سرع و …، مشغول به فعالیت هستند.

به عقیده الکلی‌های گمنام هر مشکلی که نیرو و علم بشری از حل کردن آن عاجز و درمانده باشد، یک قدرت بسیار بالا (خداوند) می‌تواند آن را حل کند.

فعالیت انجمن معتادان گمنام نیز در ایران از سال ۱۳۶۹ هجری‌شمسی با کمک چند عضو در حال بهبودی آغاز شده است .

اعضای اولیه انجمن موفق شدند  به مدت یک سال  جلسات گروهی معتادان گمنام را در مرکز بازپروری قرچک واقع در استان تهران برگزار کنند. با افزایش تعداد اعضای در حال بهبودی، اولین جلسه خارج از محل بازپروری قرچک در سال 1373برگزار شد.

این انجمن در سال 1385 با حمایتهای معنوی مسئولان کشور به نام «انجمن معتادان گمنام» با شماره 21065 به ثبت رسید.در حال حاضر هر روز، جلسات متعددی در سراسر کشور برگزار می‌شود و تعداد قابل توجهی از معتادان توانسته‌اند با کمک اصول روحانی این انجمن از چنگال بیماری اعتیاد رها شوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.