کتاب تاب آوری در کلاس درس

0

کتاب تاب آوری در کلاس درس با ترجمۀ مریم مشایخ به همت دفتر نشر پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(علیه السلام) در معرض دید عموم قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی پردیس، چهل و چهارمین اثر دفتر نشر حاوی مطالب کاربردی برای متخصصان بهداشت روان، ازجمله روان شناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی است و پیشنهادهای عملی برای برخورد با شرایط چالش برانگیز ارائه می دهد.

لیزا مداف، نویسندۀ کتاب، دارای دکترای روان شناسی رشد کودک و نوجوانان با تأکید بر سلامت روان نوجوانان از دانشگاه استنفورد، در هشت فصل با تجزیه و تحلیل ابعاد مراقبت و حمایت، انتظارهای بالا، فرصت های مشارکت به روز ارزشمند، به وجود آوردن مهارت های اجتماعی، روشن کردن محدودیت ها و انتظارها و آموزش مهارت های زندگی، سعی کرده است مهارت های واقعی و خاصی را با بازتعریف رویکردهای طراحی شده، برای پردازش دستورالعمل های رفع تعارض جهت عبور از شرایط مشکل ساز، به والدین، معلمان و دانش آموزان آموزش دهد.

تاب‌آوری به الگوی رفتاری اشاره می‌کند که نشان می‌دهد که یک نفر به‌خوبی کار می‌کند، علیرغم این‌که در معرض مصیبت و خطر‌پذیری قرار دارد.

وی سه طبقه از عوامل حمایت‌کننده را مطرح کرده است :

۱- ویژگی‌های فردی مثل هوش، عزّت‌نفس، نگرش مثبت،

۲- کیفیت‌های خانوادگی مثل روابط نزدیک و گرم،

۳- نظام‌های حمایتی بیرون از خانواده مثل سازمان‌های مذهبی و محله‌های امن.

او معتقد است مدرسه برای آموزش تاب آوری  یک محیط ایده‌آل است اگر تمامی این سه طبقه در آن وجود داشته باشد وی بر مراقبت و حمایت، انتظارات بالا، فرصت‌هایی برای مشارکت به‌وجود آوردن مهارت‌های اجتماعی، روشن کردن محدودیت‌ها و انتظارات و آموزش مهارت‌های زندگی تأکید می‌کند. او معتقد است وجود این عوامل در مدارس منجر به وجود آمدن تاب‌آوری در دانش آموزان می‌شود.

 

کتاب تاب آوری در کلاس درس کمک به دانش آموزان با نیازهای ویژه” نکاتی کاربردی ومهم را  برای ایجاد تاب آوری در دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه می دهد که عبارتند از :

1. تقویت مثبت: دکتر مدوف بر اهمیت تقویت مثبت در ایجاد تاب آوری تاکید می کند. این شامل شناسایی و پاداش دادن به تلاش ها و دستاوردهای دانش آموزان است که به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه آنها کمک می کند.

2. حمایت عاطفی: ارائه حمایت عاطفی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بسیار مهم است. دکتر مدوف پیشنهاد می‌کند که معلمان باید همدل و همدل باشند و محیطی امن و حمایت‌کننده ایجاد کنند که در آن دانش‌آموزان احساس راحتی در بیان احساسات خود کنند.

3. روش های فراگیر: شیوه های فراگیر برای ایجاد تاب آوری در دانش آموزان با نیازهای ویژه ضروری است. دکتر مدوف توصیه می‌کند که دانش‌آموزان را در فرآیند یادگیری مشارکت دهید، به آنها اجازه دهید در تصمیم‌گیری شرکت کنند و علایق و نقاط قوت آنها را در برنامه درسی بگنجانید.

4.تاب آوری و سازگاری: معلمان هنگام کار با دانش آموزان با نیازهای ویژه باید انعطاف پذیر و سازگار باشند. دکتر مدوف پیشنهاد می‌کند که معلمان باید مایل باشند که روش‌ها و استراتژی‌های تدریس خود را برای برآوردن نیازهای منحصر به فرد هر دانش‌آموز تنظیم کنند.

5. ایجاد عزت نفس: ایجاد عزت نفس برای تاب آوری بسیار مهم است. دکتر مدوف توصیه می‌کند که روی نقاط قوت و دستاوردهای دانش‌آموزان تمرکز کنید، بازخورد سازنده ارائه دهید و آنها را تشویق کنید که ریسک کنند و چیزهای جدید را امتحان کنند.

6. مشارکت والدین: مشارکت والدین برای ایجاد تاب آوری در دانش آموزان با نیازهای ویژه حیاتی است. این کتاب به ما می آموزد که معلمان باید با والدین تعامل داشته باشند، آنها را در جریان پیشرفت فرزندشان قرار دهند و آنها را در فرآیند آموزشی مشارکت دهند.

7. مهارت های مقابله ای: آموزش مهارت های مقابله ای برای ایجاد تاب آوری ضروری است. دکتر مدوف توصیه می‌کند به دانش‌آموزان راهبردهایی مانند تنفس عمیق، تجسم و حل مسئله را آموزش دهید تا به آنها در مدیریت استرس و اضطراب کمک کند.

8. مدل سازی نقش : الگوسازی برای ایجاد تاب آوری مهم است. کتاب تاب آوری د رکلاس درس تاکید میکند که معلمان باید رفتارها و نگرش‌هایی را که می‌خواهند دانش‌آموزان خود اتخاذ کنند، مانند پشتکار، سازگاری، و طرز فکر رشد، الگوسازی کنند.

بنا بر عقیده لیزا مدوف ومحتویات کتاب بنظر میرسد رعایت و کاربست این موارد می‌تواند به معلمان کمک کنند تا در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تاب آوری ایجاد کنند و در نهایت توانایی و بهباشی و همچنین عملکرد تحصیلی آنها را افزایش دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.