کتاب تاب آوری ، راهنمایی برای تقویت تاب آوری در کودکان
درچهار فصل و ۷۱ صفحه برای تقویت تابآوری در کودکان نوشته شده است
این کتاب گزارشی کامل ازپروژه بین المللی تاب آوری است مزیت اصلی این کتاب این است که به زیانی ساده تاب آوری کودکان را روایت میکند و برای همه علاقه مندان قابل استفاده است کتاب تاب آوری منایع و گفتمان در واقع سندی جهانی برای تقویت تابآوری در کودکان و تقویت روحیه انسانی آنهاست.
در پروژه بین المللی تابآوری، کودکان به طور مستقل از محیط خود یاد نمیگیرند. برای بهبود تقویت تابآوری بهتر است هر فعالیتی درخصوص کودکان در محدوده خانواده، مدارس، جامعه آنها و جامعه بزرگتر انجام شود. مطالب زیادی در مورد تقویت تابآوری در والدین، معلمان و جوامع میتوان گفت، اما این کتاب تنها بر روی تقویت تابآوری در کودکان تمرکز دارد.
بخش اصلی کتاب یک راهنمای علمی است که به افراد بزرگسال کمک میکند تا تابآوری را در کودکان تقویت کنند. در مقدمه برخی از زمینههای بنیادی مفهوم تابآوری بررسی شده و شرح کوچکی از پروژه جهانی تابآوری ارائه میشود.
فصل اول این کتاب براینکه چرا باید به تاب آوری اهمیت داد تاکید میکند و در فصل دوم وسوم بر چگونگی توسعه تاب آوری برای کودکان تا سه سالگی وپس از آن درفصل سوم برتاب آوری کودکان ۴ تا ۷ ساله تاکید می شود در بخش پایانی کتاب ، تاب آوری کودک ۸ تا ۱۱ ساله را و اینکه والدین و مراقبین دراین خصوص چه کارها و وظایفی بعهده دارند را مورد بحث قرار میدهد .
خواننده کتاب در تمامی فصول با ارایه نمونه هایی ازپروژه ی جهانی تاب آوری بیشتر و بهتر با تاب آوری کودکان اشنا خواهد شد .
همچنین در این کتاب سلسله واکنش هایی که موجب تقویت و یا تضعیف تاب آوری میشود ارایه میگردد.
ادیت اچ. گروتبرگ یک محقق برجسته در زمینه تاب آوری، به ویژه در زمینه کودکان است. کار او بر درک و ارتقای تاب آوری در کودکان در فرهنگ ها و گروه های سنی مختلف متمرکز است.
چند نکته مهم در مورد ادیت گروتبرگ و تحقیقات او وجود دارد:
1.پروژه بین المللی تاب آوری: گروتبرگ پروژه بین المللی تاب آوری را رهبری کرد که هدف آن شناسایی عوامل و رفتارهایی بود که به تاب آوری در کودکان کمک می کند.
پروژه پروژه بین المللی تاب آوری شامل مجموعه ای از نشست های بین المللی و مطالعه جامع کودکان و مراقبان آنها از کشورهای مختلف، از جمله کشورهایی بود که تغییرات فرهنگی یا جنگ را تجربه می کردند.
تعریف گروتبرگ از تاب آوری بر ظرفیت جهانی آن برای جلوگیری، به حداقل رساندن یا غلبه بر اثرات منفی ناملایمات تاکید دارد. این تعریف بر اساس یافته های پروژه بین المللی تاب آوری و سایر مطالعات ایشان است.
پروژه بین المللی تاب آوری نشان داد که کودکان کوچکتر (زیر 3 سال) در مقایسه با کودکان بزرگتر تاب آوری کمتری نشان می دهند. با این حال، شواهد رفتار ترویجدهنده تابآوری تقریباً در بین والدین در هر گروه سنی برابر است.
بر اساس یافته های این مطالعه بین المللی ، گروتبرگ راهکارهایی را برای ارتقای تاب آوری در کودکان پیشنهاد کرده است که عمدتا شامل تقویت روابط ، حمایت عاطفی خارج از خانواده، و مکانیسمهای مقابله مؤثر بود.
اینمطالعه بین المللی دکتر گروتبرگ توسط سازمان های مختلفی از جمله مرکز تحقیقات بین المللی سیویتان، دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، بنیاد برنارد ون لیر، و دفتر بین المللی کودکان کاتولیک حمایت شده است.
کار ادیت گروتبرگ به طور قابل توجهی به درک تاب آوری در کودکان کمک کرده و بینش های ارزشمندی را برای توسعه مداخلات برای ارتقای تاب آوری در زمینه های فرهنگی مختلف ارائه کرده است.
این کتاب با ارایه چک لیست تاب آوری کودکان به پایان میرسد. این کتاب با ترجمه دکتر محمدرضا مقدسی بنیانگذار خانه تاب آوری ایران و با ویراستاری طیبه سرلک( روانشناس) توسط انتشارات ورجاوند منتشر شده است .