کارگاه تاب آوری چیست؟

به قلم سارا حق بین مترجم و نویسنده خانه تاب آوری

1

کارگاه تاب آوری چیست؟ کارگاه تاب آوری تعریف و توصیف مبانی نظری و بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه مطالعات را همراه با تبادل نظر و تمرینات عملی را توامان ارایه میکند کارگاه تاب آوری روشی ساختارمند مبتنی بر تجربیات و فعالیت های عملی است کارگاه آموزش تاب آوری میتواند با تمرکز بر تاب آوری روانی و یا تاب آوری عاطفی برگزار شود.

این کارگاههای آموزشی میتوانند با موضوع تاب آوری فیزیکی( جسمانی) و یا تاب آوری اجتماعی را موضوع کار خود بدانند .

کارگاه (workshop) چیست؟
یکی از روش های آموزشی برای موضوعات مختلف برگزاری کارگاه است. کارگاه ها در واقع جلساتی هستند که در آنها افراد سعی می کنند با بحث در مورد تجربیات خود و انجام تمرین های عملی مهارت های خود را بهبود بخشند.

شرکت کنندگان در پایان کارگاه علاوه بر آشنایی با مفاهیم و تئوری های موضوع مورد بحث، مهارت ها و فعالیت های عملی در آن مورد خاص را نیز آموخته اند. در واقع کارگاه نوعی آموزش تعاملی است که در آن شرکت کنندگان به جای گوش دادن منفعلانه به یک سخنرانی یا ارائه، تعدادی فعالیت های آموزشی را انجام می دهند.

تاب آوری چیست؟
تاب آوری مقابله موفق با انواع شوک یا تهدید و بحران است.تاب آوری انقلاب خرد ورزی است که خط تولید آن مدیریت است و ابزار گسترش آن هم آموزش است تاب آوری خوشبختی جدید است. تاب آوری برگشت پذیری نیست تاب آوری الزام رشد و تغییر و ادامه دادن است. تاب آوری سازگاری موفق علیرغم چالش ها، تهدیدها، ناملایمات، تروما، تراژدی و منابع مهم استرس است. زمانی که اتفاق بدی رخ می دهد، افراد می توانند یا فرو بریزند و یا قدرتمندانه بایستند و رشد کنند. این نتیجه وجود یا عدم وجود تاب آوری است.
چرا تاب آوری مهم است؟
داشتن تاب آوری به بهبود عملکرد شخصی، سلامتی و رفاه، بهبود سطوح انرژی، عملکردهای شناختی و مهارت های ارتباطی کمک می کند و به شما امکان می دهد حضور فعالانه در زندگی داشته باشید و نیز  شما را قادر می سازد تا در زندگی تعادل ایجاد کنید.
کارگاه تاب آوری چیست؟
آموزش تاب آوری بر چهار حوزه شامل تاب آوری عاطفی، شناختی و ذهنی، جسمی و معنوی تمرکز دارد. آموزش در این زمینه ها می تواند تاب آوری شما را بهبود بخشد، کیفیت زندگی شما را افزایش دهد و استرس و اضطراب شما را کاهش دهد و به شما یاد دهد که چالش های اجتناب ناپذیر زندگی را به عنوان فرصت در نظر بگیرید.
در کارگاه تاب آوری می آموزیم که چرا تجربه تغییر می تواند بسیار دشوار باشد. می آموزیم که یک طرز فکر رشد ایجاد کرده و از عقب ماندگی ها به عنوان تجربیات یادگیری بهره ببریم. می آموزیم که در زندگی و مواجه با سختی ها چه استراتژی های جدیدی ممکن است مفید باشند و چگونه ممکن است دیدگاه جدیدی نسبت به رویدادهای دشوار داشته باشیم. آگاه می شویم که چگونه تاب آوری و انعطاف پذیری می تواند در طول و بعد از رویدادهای استرس زا، ما را پرانرژی، سالم و سازنده نموده و طرز فکرمان، ما را قادر می سازد تا به سرعت بازسازی شویم و حوادث را فرصتی برای یادگیری بشماریم.
 سارا حق بین مترجم و نویسنده خانه تاب آوری در ادامه اضافه میکند : این کارگاه ها آگاهی از رابطه بین تاب آوری، سلامت و عملکرد را افزایش می دهد و شامل تمرین تکنیک های انعطاف پذیری ساده است که می تواند به راحتی روزانه مورد استفاده قرار گیرد.

در این کارگاه ها شرکت‌کنندگان از طریق تجربیات شخصی مستقیم خود، متوجه می‌شوند که می‌توانند طرز فکر، عمل و احساس خود را در هر زمان معین تغییر دهند و به چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستند پاسخ مؤثرتری دهند. شرکت‌کنندگان اهمیت مدل‌سازی رفتارهای انعطاف‌پذیر را بررسی می‌کنند و استراتژی‌هایی را برای حمایت از خود و اطرافیانشان برای حفظ عملکرد بالا ارائه می دهند.

در این جلسات تعاملی عملی و مبتنی بر مهارت، شرکت‌کنندگان یاد می‌گیرند که چگونه تغییر را جزئی اجتناب ناپذیر از زندگی بدانیم، تأثیرات تغییر را بر خود و دیگران تشخیص دهند، مسئولیت واکنش های خود به تغییر را بپذیرند.

همچنین این کارگاه ها آگاهی از تأثیرات استرس بر عملکرد شخصی و حرفه ای را افزایش می دهد و به شرکت‌کنندگان با تکنیک های عملی آموزش می‌دهند که چگونه فیزیولوژی استرس خود را کنترل کنند تا استرس را به سرعت کاهش دهند، خواب را بهبود بخشند، استقامت را افزایش دهند و انعطاف‌پذیری طولانی مدت در برابر استرس ایجاد کنند.

شرکت کنندگان یاد می گیرند که چگونه تحت فشارهای زندگی همچنان آرام، متمرکز و سازنده بمانند.

 

کارگاه تاب آوری چیست؟

1 نظر
  1. مصطفی بیگی می گوید

    دسترسی بە وبینارها و تبلیغ آنها را در فضای عمومی بیشتر کنید و تاب‌آوری اجتماعی و تاب‌آوری سازمانی و کسب و کار را لطفا عمومی کنین
    بە وسژە برای نوجوانان
    این مهارت در خاتوادەها یاد دادە نمی‌شود
    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.