چرا تاب آوری مهم است ؟

محمدرضا مقدسی

0
چرا تاب آوری مهم است ؟ اگر شما به فرهنگ لغت مراجعه کنید خواهد دید که  resile (بازگشت) فعل کلمه resiliency می باشد. به نظر واژه «تاب آوری» برای اولین بار توسط فرانسیس بیکن در سال 1626 در انگلیسی استفاده شد.
 
تاب آوری در دنیای به سرعت در حال تغییر و نامطمئن امروزی بیش از هر زمان دیگری مهم است.
 
در دنیای پرشتاب و تکنولوژی محور امروزی، توانایی انطباق با تغییرات و عقب نشینی از موانع برای موفقیت بسیار مهم است. با اختلالات مداوم، ناامنی شغلی و نوسانات اقتصادی، تاب آوری به افراد و سازمان ها کمک می کند تا چالش ها را طی کنند و در میان عدم قطعیت پیشرفت کنند
 محمدرضا مقدسی در ادامه این مطلب اضافه میکندتاب آوری افراد را قادر می سازد تا استرس را مدیریت کنند، از فرسودگی شغلی در امان بمانند و دیدگاهی مثبت داشته باشند.
یک چهارم کارمندان شغل خود را به عنوان مهمترین عامل استرس زا در زندگی خود می بینند و 75 درصد آنها سطوح استرس متوسط ​​تا زیاد را تجربه می کنند.
 
تاب آوری مهارتی است که می تواند از طریق اعمالی مانند حفظ ذهنیت رشد، اولویت دادن به خودمراقبتی، ایجاد شبکه پشتیبانی و یادگیری از شکست ها توسعه یابد حتی کارفرمایان می توانند با ارائه آموزش سواد مالی، تشویق سازگاری، و ارائه منابع مشاوره از تاب آوری حمایت کنند
چرا تاب آوری مهم است ؟
در حالی که هوش و سخت کوشی مهم هستند، تاب آوری به طور فزاینده ای به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت شغلی دیده می شود.
کارکنان تاب آور روزهای کاری کمتری را از دست می دهند، رضایت شغلی بالاتری را گزارش می کنند و از سلامت بهتری نسبت به آن هایی که تاب آوری پایین تری دارند، برخوردار هستند.
 
تاب آوری افراد را قادر می سازد تا بتوانند علی رغم وجود مشکلات باز هم ادامه دهند، با تغییرات سازگار شوند و در مواجهه با ناملایمات پیشرفت کنند.
 
به طور خلاصه، تاب آوری یک مهارت حیاتی برای پیمایش در دنیای غیرقابل پیش بینی امروزی است. با توسعه تاب آوری، افراد و سازمان ها می توانند استرس را مدیریت کنند، با تغییرات سازگار شوند و در میان عدم اطمینان موفق شوند.
 
تاب آوری در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. عوامل متعددی در افزایش این اهمیت نقش دارند:
 
1. بی ثباتی و بلاتکلیفی جهانی: جهان با بی ثباتی سیاسی و اقتصادی بی سابقه ای مواجه است که می تواند منجر به احساس ناامیدی و عدم اطمینان شود. توسعه تاب آوری به افراد و سازمان ها کمک می کند تا از این چالش ها عبور کرده و برای آینده ای بهتر تلاش کنند
 
2. سرعت تحولات و تغییرات: پیشرفت های سریع تکنولوژیکی و الزامات یادگیری مداوم، سازگاری و تاب آوری افراد در مواجهه با تغییرات را ضروری می سازد. این شامل پذیرش فناوری های جدید و توسعه مستمر مهارت می شود.
 
3. بار اطلاعات نادرست ، گرانباری اطلاعات یا اینفودمی ، سهولت دسترسی به اطلاعات نیز باعث بارگیری بیش از حد اطلاعات نادرست شده است. توسعه تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله از طریق تاب آوری به افراد کمک می کند اطلاعات معتبر را تشخیص دهند و تصمیمات آگاهانه بگیرند این از طریق توسعه سواد رسانه ای میسر خواهد بود.
 
4. با افزایش اتوماسیون و یا توسعه هوش مصنوعی ، کارگران باید برای سازگاری سریع با فرصت های جدید و یادگیری مهارت های جدید برای رقابتی ماندن، تاب آور باشند
چنین فضایی در محیط بشدت سیال و در حال تغییر کسب و کار دنیای امروز نیازمند خلاقیت و راه حل های نوآورانه برای ماندن در آینده است. تاب آوری افراد را قادر می سازد تا این ایده ها را تولید و اجرا کنند، و تضمین می کند که آنها بتوانند با تغییرات کنار بیایند و همگام و منعطف باشند.
شیوع استرس در محل کار، به ویژه به دلیل ارتباط مداوم و فشار برای همیشه ماندن در دسترس بودن و یا دور کاری ، نیاز کارکنان را برای توسعه تاب آوری به جهت مدیریت استرس و بهباشی بیشتر از قبل مورد تاکید قرار میدهد.
 
بنظر میرسد سازمانها و شرکت هایی که در برنامه های تاب آوری سرمایه گذاری می کنند می توانند بازده قابل توجهی از جمله غیبت کمتر، هزینه های مراقبت های بهداشتی و نرخ گردش مالی و همچنین بهره وری بالاتر را مشاهده کنند تجربه کنند.
 
سرعت فزاینده تغییرات، پیشرفت های تکنولوژیکی، و نیاز به سازگاری و نوآوری، تاب آوری را بیش از هر زمان دیگری برای افراد و سازمان ها برای شکوفایی در دنیای امروز ضروری می کند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.