پرورش تاب‌آوری در نوجوانان

0
پرورش تاب‌آوری در نوجوانان  با تاکید بر مهارتهای ACT در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است

کلی ویلسون از برجسته‌ترین روانشناسان جهان، مطالعه و استفاده از این کتاب را به تمامی کارآموزان خود توصیه کرده است. این کتاب با زبانی ساده و با استفاده از تصاویر و مثالها تلاش کرده است درک مباحث علمی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را برای نوجوانان قابل درک و استفاده نماید.

این کتاب با استفاده از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد درمانی (ACT) و روان‌شناسی مثبت، به نوجوانان روش‌های جدید و مؤثری برای مدیریت هیجانات، ترک عادت‌های بد و همچنین باور کردن خود نوجوانان آموزش داده می‌شود.

زهرا زنجانی مترجم کتاب «زندگی تو، مسیر تو :مهارت‌های ACT برای تنظیم هیجان و پرورش تاب‌آوری در نوجوانان» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: دوره نوجوانی که به عنوان دوره هویت‌یابی شناخته می‌شود یکی از پرچالش‌ترین دوران زندگی هر انسانی است که فرد در بین حجم زیادی از اطلاعات و مسیرهای مختلف زندگی قرار می‌گیرد.

نوجوان در این دوران با سوال اساسی «من چه کسی هستم؟» مواجه است و لازم است از بین مسیرهای مختلف پیش‌رو مسیری را انتخاب کند.

کتاب زندگی تو، مسیر تو راهنمای جذاب و مصوری است که به نوجوانان یاد می‌دهد چگونه با فشارهای دوران نوجوانی کنار بیایند و در عین حال تبدیل به همان شخصی شوند که دوست دارند.

او ادامه داد: در این کتاب با استفاده از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد درمانی (ACT) و روان‌شناسی مثبت، به نوجوانان روش‌های جدید و مؤثری برای مدیریت هیجانات، ترک عادت‌های بد و همچنین باور کردن خود نوجوانان آموزش داده می‌شود.

این کتاب از مدل علمی(مدل DNA-V) استفاده می‌کند و آن را با مثال‌ و تصاویر، ملموس، عینی و کاربردی می‌کند. عبنارت DNA-V اختصاری از واژه‌هنای Discoverer (کاشف(، Noticer (ناظر(، Advisor (راهنما) و Value (ارزش) است. نوجوانان با خواندن این کتاب یاد می‌گیرند که از تغییر نترسند و تبدیل به فردی شوند که همیشه آرزویش را دارند.

او افزود: این کتاب می‌تواند برای نوجوانان و همچنین والدین آنها بسیار مفید باشد. همچنین این کتاب قابل استفاده برای کارآموزان و تازه کاران در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد است که علاقه‌مند به کار با نوجوانان هستند

 

ساختار ساده کتاب پرورش تاب‌آوری و استفاده از تصاویر و مثالها استفاده از این کتاب را برای نوجوانان آسان‌تر می‌کند. کلی ویلسون از برجسته‌ترین روانشناسان جهان، مطالعه و استفاده از این کتاب را به تمامی کارآموزان خود توصیه کرده است. این کتاب با زبانی ساده و با استفاده از تصاویر و مثالها تلاش کرده است درک مباحث علمی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را برای نوجوانان قابل درک و استفاده نماید.

تنظیم هیجان و تاب‌آوری از مهمترین مهارتهای مورد نیاز نوجوانان است که می‌تواند آینده و مسیر زندگی آنها را تحت الشعاع قرار دهد. لذا، آموزش این مهارت‌ها به نوجوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و کتاب‌های محدودی به ارتقاء این مهارت‌ها از طریق تمرین‌های عملی پرداخته‌اند.

انتشارات ارجمند کتاب «زندگی تو، مسیر تو :مهارت‌های ACT برای تنظیم هیجان و پرورش تاب‌آوری در نوجوانان» نوشته جوزف سیاروچی و لوئیز هیز را با ترجمه اکرم ترکیان و زهرا زنجانی منتشر کرده است.

پیش از این هم انتشارات ارجمند کتاب تمرین‌های تاب‌آوری اثر گیل گازل را  با ترجمع دکتر اسماعیل یعدی پور و نادیا رستمی  منتشر کرده بود

این کتاب هم  به‌عنوان راهنمای عملی برای رسیدن به آرامش به شما کمک می‌کند؛ همچنین، با ذهن‌آگاهی به‌عنوان تکنیکی برای توجه به تجربیات زمان حال آشنا می‌شوید.   منتشر کرده بود

در کتاب تاب آوری روزانه، برخی از مطالعات علوم اعصاب را که در حال گسترش هستند، بررسی شده است تا درک شما را از ظرفیت تاب‌آوری که همۀ ما در اختیار داریم، عمیق‌تر باشد.

تحقیقات در مورد تاب‌آوری از نظر تاریخی بر عوامل خطر تأکید داشته است.

محققان فهرستی از عوامل خطر و آسیب‌زا، از جمله سوءاستفادۀ جسمی و جنسی، طلاق، فقدان، انزوا و … را که پیامدهای مثبت رشدی را کاهش می‌دهد، تهیه و تعیین کردند که هر یک از این عوامل و یا ترکیبی از آنها می‌تواند احتمال دستیابی به پیامدهای منفی رشدی را افزایش دهد.

اما این تحقیقات مشخص نکرده­ اند که چرا برخی از افراد که تحت ‌فشار این عوامل بودند، باز هم شکوفا شدند و در زندگی‌شان به موفقیت رسیدند.

در واقع، مشخص نشده است که چرا برخی از افراد، در میان سختی‌های زیاد استقامت می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر با کوچک‌ترین مشکل در زندگی‌شان از هم پاشیده می‌شوند؟ چه عواملی چنین مقاومت و ایستادگی را حمایت می‌کند و چه عواملی رشد و زندگی سالم را تضعیف می‌کند؟

با ادامۀ این‌گونه مطالعات مفهوم تاب‌آوری پدید آمد. محققان تاب‌آوری را پیامدی در نظر گرفته‌اند که می‌تواند در نتیجه رویدادهای استرس ­زای زندگی باشد.

تاب‌آوری به فرایند پویای سازگاری مثبت در بافتی که سختی قابل ‌توجهی در آن هست، اشاره دارد. این مفهوم بر دو شرط مهم دلالت دارد:

) قرار گرفتن در معرض تهدید قابل‌ توجه یا سختی شدید و
۲) دستیابی به سازگاری مثبت با وجود تجربۀ رویدادی سخت. بنابراین، تاب‌آوری زمانی رخ می‌دهد که استرس هست.

برعکس، اگر هیچ استرسی در محیط فرد نباشد تاب‌آوری نمی‌تواند رخ دهد. رویداد ناگوار می‌تواند فرد را محکم‌تر کند، همان‌گونه که، فولاد بر اثر حرارت محکم می‌شود.

این امر تغییر چشمگیری در مفهوم‌سازی رشد انسان در برداشت. رشد و زندگی سالم به معنای چگونگی اجتناب از خطراتی که پیامدهای آسیب‌زا را افزایش می­دهد نیست بلکه، کشف عوامل مثبت و مؤثری است که رشد و زندگی سالم را حمایت می­کند.

به ‌این ‌ترتیب، برای افرادی که رویدادهای منفی را در زندگی تجربه کردند، پیش‌آگهی امیدوارانه‌تری ارائه شد. این افراد بر خلاف تصورات، «محکوم به فنا» و یا «قربانی» حوادث تلخ گذشته نیستند.

در این کتاب به عوامل مهم تاب‌آوری، از جمله، خودتنظیمی، پشتکار، خودمراقبتی، ارتباط، مثبت بودن و انعطاف‌پذیری پرداخته‌ شده است،

 

https://www.resiliency.ir/wp-content/uploads/2022/10/840ca204034547ac9138ac9e79ba1309.jpg

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.