ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی «مقیاس تابآوری وگنیلد و یانگ» در نوجوانان مقیم مراکز شبانهروزی
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی «مقیاس تابآوری وگنیلد و یانگ» در نوجوانان مقیم مراکز شبانهروزی
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی “مقیاس تابآوری وگنیلد و یانگ” در جمعیت نوجوانان مقیم مراکز شبانه روزی بود.
روش: مقیاس با توجه به شیوه وایلد و همکاران به فارسی ترجمه و ترجمه معکوس شد و روایی محتوا و روایی صوری آن برحسب آرا صاحبنظران در زمینههای مختلف پرستاری، روانشناسی و رفاه اجتماعی و نوجوانان مقیم مراکز شبانهروزی تعیین شد.
نمونهگیری به روش در دسترس و براساس ویژگیهای ورود به مطالعه انجام شد و ۲۲۳ نفر مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی، روایی سازه ابزار بررسی شد و جهت بررسی همسانی درونی ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. جهت تعیین ثبات، از آزمون مجدد به فاصله دو هفته استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی (نوبت اول)، نشاندهنده عدم تأیید دو عامل در نسخه فارسی بود.
تحلیل عاملی اکتشافی وجودپنج عامل را تأیید کرد که۸۰/۴۳ درصد واریانس را تبیین میکردند.
برازش مناسب دادهها با مدل پنج عاملی نسخه فارسی با انجام تحلیل عاملی تأییدی (نوبت دوم) نشان داده شد.
ضریب آلفای کرونباخ کل ابزار ۷۷/۰بود و ضریب همبستگی درون طبقهای بین دو بار اجرای مقیاس به فاصله دو هفته ۹۰/۰ (۰۰۱/۰p<) محاسبه گردید. میانگین نمره تابآوری نوجوانان ۰۱/۱۱± ۴۱/۸۴ بود که در سطح متوسط ارزیابی گردید.
نتیجهگیری: نسخه فارسی مقیاس تابآوری میتواند ابعاد مختلف تابآوری را در نوجوانان مقیم مراکز شبانه روزی اندازهگیری کند و از روایی و پایایی مناسب برخوردار است.
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی «مقیاس تابآوری وگنیلد و یانگ» در نوجوانان مقیم مراکز شبانهروزی