نقش معلمان در تاب آوری و موفقیت دانش آموزان چیست ؟ معلمان نقش مهمی در حمایت و ارتقای تاب آوری در دانش آموزان خود دارند.
ارائه یک محیط آموزشی و کلاسی امن، مراقبتی و حمایتی، دانشآموزان زمانی که احساس کنند مورد قبول، احترام و ارزشگذاری معلم خود قرار میگیرند، تابآوری بیشتری پیدا میکنند.
وقتی معلمان در مواجهه با چالشها، خوشبینی و راهبردهای مقابلهای مناسبی نشان میدهند، به دانشآموزان نشان میدهند که تابآوری در عمل چگونه است.
علاوه بر اینها لازم است دروسی که مستقیما با تاب آوری ارتباط معنی داری هم دارند در برنامه آموزشی گنجانده شود و تدریس شود آموزش صریح مهارت های تاب آوری و درسهایی در مورد موضوعاتی مانند تنظیم هیجانی، حل مسئله، و خودگویی مثبت می تواند به طور مستقیم ظرفیت تاب آوری دانش آموزان را ایجاد کند.
علاوه براین حمایت همسالان و احساس تعلق به همکالاسی ها و کارکنان مدرسه هم از عوامل محافظتی برای تاب آوری دانش آموزان است.
درکنار اینها همکاری معلمان با خانواده ها برای ارتقای تاب آوری دانش آموزان بسیار مهم است.
وقتی معلمان و والدین برای حمایت از دانش آموزان با یکدیگر همکاری می کنند نتیجه جادویی و بسیار خوبی بدست خواهد آمد.
با این حال، توجه به این نکته مهم است که توانایی معلمان برای تقویت تابآوری دانشآموزان تحت تأثیر تابآوری خودشان است معلمانی که دچار فرسودگی هستند یا در مشکلات معیشت یو صنفی خود غرق شده اند کمتر میتوانند برای ارائه محیط حمایتی و الگوسازی مورد نیاز دانش آموزان تلاش کرده یا موثر باشند
بنابراین حمایت از تاب آوری معلم شرط اول مهمی برای ارتقای تاب آوری دانش آموزان در مدارس است.
معلمان از طریق محیط کلاسی که ایجاد می کنند، مهارت هایی که آموزش می دهند و روابطی که ایجاد می کنند، نقش حیاتی در ایجاد انعطاف پذیری در دانش آموزان خود دارند. اما این نقش بر این اساس است که خود معلمان منابع و پشتیبانی لازم را برای حفظ تاب آوری خود در برابر چالش های این حرفه داشته باشند.
در طول زندگی، تصادفی یا عمدی، با افراد فوق العاده و با نفوذی آشنا میشویم گاهی میدانیم، گاهی نمی دانیم. اگر به اطراف نگاه کنیم، افرادی را در همه جا پیدا خواهیم کرد که مایل به کمک هستند. سوال این است که آیا ما حاضریم کمک بپذیریم ؟ یا حتی از نیاز خود به کمک آگاه هستیم؟ برا ی برخی افراد، انگیزه ، ثروت و یا قدرت، صرف نظر از همه چیز، به راحتی به دست آمده است.
برای عده ای دیگر ممکن است اینگونه نباشد.
آنها به تلاش، حمایت یا انگیزه های بیشتری نیاز دارند. گاهی باید آنها باید نمونه ای از آنچه می خواهند باشند را داشته باشند، یک الگو را ببینند یک معلم یا منتور واقعی در کنار خود تجربه کنند.
یک انسان الگو، کامل البته با دستورالعملهای چگونگی تبدیل شدن به آن ، که بتواند سفر رشد و تکامل و تاب آوری را بخوبی معرفی کند در واقع، این ایده بدی نیست چه بسا که ضروری هم باشد.
ما انسان های الگو را زیاد میبینیم. به سخنرانان انگیزشی یا کتابهای خودسازی و خودیاری فکر کنید. بسیاری از مطالب حول محور این ژانر بر روی یک انسان خاص و دستاورد آن انسان متمرکز است.
برای افرادی که خشونت را تجربه کرده اند و کسانی که هر سختی و مصیبت دیگری را تجربه کرده اند و امروز علی رغم همه صدمات و چالش ها برای خود و دیگران مفید هستند.
گو ش دادن به صحبت ها ی کسانی که اعماق درد و تنهایی را تجربه کرده اند ولی سرانجام راه خود را پیدا کرده اند و امروز سفیر تاب آوری و توانایی هستند بسیار الهام بخش و امید آفرین است.
این درد و این تنهایی و تاریکی میتواند از انواع سوء استفاده و خیانت ، مشکلات جسمی و بیماریهای سخت درمان ، اعتیاد ، طلاق و یا ورشکستگی های عاطفی و مالی باشد. آنچه که میدانیم این است که علی رغم تمامی این موضوعات تاب آوری توانایی ادامه دادن است.
جایی در این دنیا برای شما هم چراغی روشن است داستان موفقیتی وجود دارد که برای شما ساخته شده است قلم نوشتن به دست شماست ، تاب آوری توانایی رسیدن به این روشنایی است تاب آوری قدرت غلبه بر تاریکی هاست.
بسیار ی از مردم، احتمالا بیًشتر از آن چیزی که ما به عنوان یک جامعه آن را هنجار میدانیم، به کمک نیاز دارند و اغلب این نیاز پوشیده و پنهان است هر کسی داستانی دارد و برای شما که روزگاران سخت را با موفقیت پشت سر گذاشته اید این شاید وظیفه ای انسانی باشد که به داستان آنها گوش دهید و برایشان چراغی از امید روشن کنید و تجربه موفقیت خودتان را در اختیار آنها بگذارید.
محمدرضامقدسی در ادامه این مطلب اضافه میکند که واقعیت این است که داستان شما به اندازه داستان دیگران “بد” نیست، درد شما را از بین نمیبرد
درد و زخمی را که برا ی شما ایجاد کرده است بهرحال مهمترین است چرا که درد شماست .
ضربه شما بدترین ضربه است. چون برا ی شما اتفاق افتاده است. شما آن را احساس کردید، آن را تجربه کردید، و اکنون در تلاش هستید تا بتوانید بازهم و با این وجود زندگی کنید.
هیچکس نباید تجربیات خود را کوچک جلوه دهد به این دلیل که دیگران تجربیاتی متفاوت دارند یا دنیا هزاران درد سخت درمان و مصیبت بزرگ در آستین دارد این مساله هم مهم که درد شما به این دلیل که برای شما اتفاق افتاده است مهمترین درد دنیاست .
هیچکس به تنهایی کاملا موفق نیست. حتی موفق ترین افراد در این راه کمک داشتند ، هر راهی به همراهی نیاز دارد ، تنهایی دشمن تاب آوری است تنهایی فقر است ، فقر دشمن تاب اوری است
هیچ ایرادی در این راه وجود ندارد. اگر کسی دری را به رو ی شما باز کرد، از آن عبور کنید دست اگر به همدستی است متبرک و مقدس است .
ما بعنوان معلم یا مربی با دانش آموزان آشنا میشویم ما بعنوان معلم این توانایی را داریم که به طوری باورنکردنی تأثیرگذار باشیم و یا حتی به شیوه ای عجیب براحتی فراموش شویم.
اگر دانش آموزی که برای موفقیت و شادکامی ساخته شده است از شکوفایی حداکثری او حمایت خواهیم کرد که گام معلمی، همگامی است..
اگر دانش آموز دیگری در لابلای چرخ بی رحم زندگی گیر افتاده و در حال اضمحلال و استهلاک است تلاش خواهیم کرد که بدانیم مشکل او چیست ؟! و هنگامی که این کار را انجام گرفت، آن را با عزم و اراده ای بزرگ بیرون خواهیم آورد.
واقعیت تلخ زندگی ما و دانش آموزان این است که همیشه موفق خواهیم نبود و گاهی اوقات د رنهایت بغض و استیصال باید تباهی خود و فرزندان و دانش آموزان را شاهد باشیم .
اگر به شغل خود ا همیت می دهید و واقعا میخواهید به مردم کمک کنید، دشوار خوا هد بود. شکست هم در مسیر و در کمین است .
در واقع برخورد با شکست بسیار مهم و مولد است، در حالی که مکررا بًه مغز خود ثابت میکنید که نمیتوانید بر استرس غلبه کنید که مادران تحت استرس تمایل دارند که نوزادشان بیشتر گریه کند.
معلم یا مربی عزیزی که خونگرم، محکم و ثابت است این نقش را نیز ایفا می کند و به بچه ها کمک می کند تا حس کنترل و خودمختاری و مدیریتی بهتری از هیجانات و احساسات ایجاد نماید.