نقش سبک های مقابله ای و تاب آوری در پیش بینی احساس غربت دانشجویان
نقش سبک های مقابله ای و تاب آوری در پیش بینی احساس غربت دانشجویان
هدف این پژوهش تعیین نقش سبک های مقابله ای و تاب آوری در پیش بینی احساس غربت در دانشجویان بود.
پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان غیربومی ساکن خوابگاه های دانشگاه کردستان در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ تشکیل می دادند که از بین آنها، ۲۰۰ نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند (نیمی دختر و نیمی پسر).
برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه احساس غربت (UHS-F)، و مقیاس تاب آوری (CD-RIS)، و پرسشنامه سبک های مقابله اندلر و پارکر (CISS) استفاده شد
اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که بین تاب آوری و احساس غربت همبستگی منفی معنـاداری وجـود دارد.
همچنین، بین احساس غـربت و سبک مقـابـله ای هیـجـان مدار و اجتنابـی، رابطه مثبت و معناداری وجـود دارد،
بــه گـونـه ای که متـغـیـرهـای سبـک مقـابـله ای (هیجان مدار)، تاب آوری، و جنسیت تـوانستند احسـاس غربـت را پـیش بـینی کنند (%۳۳=۲R). همچنین، تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که میزان مولفه های احساس غربت (دلتنگی برای خانواده، میل برای برگشت به خانواده، و سازگاری) در دانشجویان دختر و پسر به طور آماری متفاوت است (۰۱/۰>P).
نقش سبک های مقابله ای و تاب آوری در پیش بینی احساس غربت دانشجویان
سبک مقابله ای مجموعه از پاسخ های مقابله ای است که که فرد بطور ویژه، آنها را به منظور اجتناب از طرحواره، یا تسلیم شدن، و یا جبران افراطی به طرح واره بکار می برد. سبک مقابله ای یک صفت و پاسخ مقابله ای یک حالت است. پاسخ مقابله ای، رفتار خاصی است که فرد در یک لحظه خاص و گذرا نشان می دهد
تدابیر مقابله ای افکار و رفتارهایی هستند که پس از روبه رو شدن فرد با رویداد استرس زا به کار گرفته می شوند