نقش حمایت اجتماعی و هیجان‌خواهی در تاب‌آوری امدادگران

0

نقش حمایت اجتماعی و هیجان‌خواهی در تاب‌آوری امدادگران جمعیت هلال احمر

مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی حمایت اجتماعی و هیجان‌خواهی در تاب‌آوری امدادگران جمعیت هلال احمر اجرا گردید.

روش: تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را امدادگران جمعیت هلال احمر شهر تهران در سال ۹۷-۹۶ تشکیل دادند. نمونه پژوهش ۱۵۰ نفر از این امدادگران بودند که به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند.

در این پژوهش از مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون (۲۰۰۳)، پرسش‌نامه ارزیابی حمایت اجتماعی (۱۹۸۶) و مقیاس هیجان‌خواهی (۱۹۷۸) استفاده شد.

اطلاعات به‌دست آمده با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان دادند که بین همه مولفه‌های هیجان‌خواهی با تاب‌آوری همبستگی معنی‌دار وجود دارد.

بعلاوه، بین همه مولفه‌های حمایت اجتماعی با تاب‌آوری همبستگی معنی‌دار وجود دارد (۰۱/۰>P). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هیجان‌خواهی و حمایت اجتماعی قدرت پیش‌بینی تاب‌آوری در بین امدادگران را دارند.

نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت تاب‌آوری در شرایط تنش‌زا در بین امدادگران، توصیه می‌شود میزان هیجان‌خواهی ایشان در آغاز همکاری بررسی شود و در ادامه نیز امکان دریافت حمایت اجتماعی برای امدادگران فرآهم گردد.

نقش حمایت اجتماعی و هیجان‌خواهی در تاب‌آوری امدادگران جمعیت هلال احمر

 

 

 

نقش حمایت اجتماعی و هیجان‌خواهی در تاب‌آوری تاب‌آوری امدادگران جمعیت هلال احمربنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری هیجان خواهی یک ویژگی شخصیتی است که با جستجوی تجربیات متنوع، بدیع، غنی و شدید همراه با تمایل به ریسک کردن برای چنین تجربیاتی مشخص می شود.

این ویژگی با نیاز به تحریک تعریف می‌شود و می‌تواند به روش‌های مختلفی مانند هیجان و ماجراجویی، تجربه‌جویی، عدم بازداری و حساسیت به کسالت ظاهر شود.

افراد هیجان خواه به سمت تجارب متنوع و محرک کشیده می شوند، از کارهای روزمره بیزارند آنها اغلب درگیر فعالیت های پرخطر هستند و آستانه کسالت پایینی دارند. فرد هیجان خواه ذاتاً بی پروا نیست. افراد دارای این ویژگی ممکن است به دنبال هیجان باشند، اما همچنان اقدامات احتیاطی را انجام می دهند.

تحقیقات ارتباط بین هیجان خواهی و رفتارهایی مانند سوء مصرف مواد، رفتارهای جنسی پرخطر و انتخاب های شغلی نامتعارف را نشان می دهد.

 به طور کلی، هیجان خواهی یک ویژگی پیچیده است که بر نحوه جستجو و پاسخ افراد به تحریک و تازگی در زندگی تأثیر می گذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.