نقش تاب آوری و سن در بیماری درد مزمن

درد مزمن نوعی درد مداوم است که برای مدت طولانی، معمولاً بیش از سه ماه طول می‌کشد

0

نقش تاب آوری و سن در سازگاری با علائم و نشانه های بیماری درد مزمن

تاب آوری و سن دو متغیر مهمی هستند که در سازگاری بیماران با بیماری شان نقش دارند،

بنابراین پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش تاب آوری و سن در سازگاری با علائم و نشانه های بیماری درد مزمن صورت گرفت.


موارد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی و از نوع هم بستگی ۱۵۴ نفر (۶۴ مرد و ۹۰ زن) بیمار درد مزمن مراجعه کننده به کلینیک درد بیمارستان امام خمینی به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند.

شرکت کنندگان به پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس تاب آوری، فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس و پرسش نامه ناتوانی جسمانی پاسخ دادند. داده های به دست آمده، با استفاده از ضریب هم بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.


نتایج: ضریب هم بستگی نشان داد که تاب آوری با اضطراب، افسردگی، تنیدگی و ناتوانی جسمانی رابطه منفی معناداری داشت و سن با ناتوانی جسمانی رابطه مثبت معنادار داشت.

همچنین نتایج نشان داد که تاب آوری به صورت منفی اضطراب، افسردگی، تنیدگی و ناتوانی جسمانی را پیش بینی می کند و سن نیز می تواند به صورت مثبت ناتوانی جسمانی را پیش بینی کند.


نتیجه گیری: بر اساس این پژوهش می توان به نقش تاب آوری به عنوان عاملی محافظت کننده در سازگاری با درد مزمن اشاره کرد.

این مساله نیز قابل توجه است که افراد مسن تر محدودیت های کارکرد جسمانی بیشتری را در هنگام ابتلا به درد مزمن نشان می دهند که باید در طراحی درمان های دارویی و غیردارویی برای بیماران درد مزمن آن را در نظر داشت.

 

 

نقش تاب آوری و سن در سازگاری با علائم و نشانه های بیماری درد مزمن

 

 

نقش تاب آوری و سن در سازگاری با علائم و نشانه های بیماری درد مزمن

بنابر همین گزارش از خانه تاب آوری درد مزمن نوعی درد مداوم است که برای مدت طولانی، معمولاً بیش از سه ماه طول می‌کشد و می‌تواند بر قسمت‌های مختلف بدن تأثیر بگذارد.

درد مزمن در سراسر جهان بعنوان یک بیماری شناخته شده است این بیماری درصد زیادی از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد.

درد مزمن می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند جراحات، بیماری ها، آسیب عصبی یا عوامل روانی مانند استرس و افسردگی باشد. درمان درد مزمن شامل ترکیبی از استراتژی‌ها از جمله داروها، درمان‌ها و تغییر شیوه زندگی برای مدیریت موثر درد است.

مطالعات نشان داده است افرادی که تاب آوری بیشتری دارند علیرغم درد مزمن قادر هستنداحساسات مثبت و عملکرد  خوبی داشته باشند به نظر میرسد تاب آوری موچب میشود افراد حتی با وجود درد مزمن سطوح عملکردی مناسبی را حفظ کنند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.