مقایسه نارسایی هیجانی، تابآوری و همدلی در دانشآموزان
مقایسه نارسایی هیجانی، تابآوری و همدلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری
ناتوانیهای یادگیری ، یکی از بزرگترین و شاید بحث برانگیزترین مقولههای دانشآموزان است.
هدف پژوهش حاضر مقایسه نارسایی هیجانی، تاب آوری و همدلی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری است.
روش پژوهش علی- مقایسه ای بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ی دانشآموزان شهر اردبیل در سال تحصیلی ۱۳۹۵- ۱۳۹۶ تشکیل میدهند، که از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، ۱۲۰ دانشآموز مقطع متوسطه انتخاب و در گروه ۶۰ نفری شامل دانش آموز با و بدون ناتوانی یادگیری انتخاب شدند.
و پرسشنامه ای نارسایی هیجانی تورنتو، تاب آوری کانر و دیویدسون و همدلی لامونیکا را تکمیل کردند.
نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره مانوا (MANOVA) نشان داد که بین دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری در تاب آوری، نارسایی هیجانی و همدلی تفاوت معناداری وجود دارد.
بـه طـوری کـه تاب آوری و همدلی در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری، کمتر و در نارسایی هیجانی بیشتر از دانشآموزان بدون ناتوانی یادگیری بود
مقایسه نارسایی هیجانی، تابآوری و همدلی
در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری
بنابر همین گزارش از خانه تاب آوری نارسایی هیجانی یا آلکسی تایمیا یک پدیده عصبی روانشناختی است که با چالش های قابل توجهی در شناخت، بیان و توصیف احساسات فرد مشخص می شود.
این شامل مشکل در شناسایی و توصیف احساسات و هیجانات است که اغلب منجر به مسائل بین فردی و روابط می شود.
آلکسی تایمیا می تواند در کنار شرایطی مانند افسردگی، اوتیسم و آسیب مغزی رخ دهد. این عارضه توسط متخصصان سلامت روان از طریق پرسش ها، پرسشنامه های خود گزارش دهی و گاهی اسکن ام آر آی تشخیص داده می شود.
گزینه های درمانی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) و روان درمانی می توانند به بهبود مهارت های شناخت عاطفی کمک کنند. آلکسی تایمیا یک ویژگی شخصیتی در نظر گرفته می شود و بر آگاهی و بیان هیجانی تأثیر می گذارد.