مقایسه میانگین نمرات افسردگی،کیفیت خواب و تاب آوری

0

مقایسه میانگین نمرات افسردگی،کیفیت خواب و تاب آوری در مبتلایان به سردردهای میگرنی و تنشی با افراد عادی

سردرد یکی از شایع ترین شکایات انسان است که علل متفاوتی دارد و نوع تنشی و میگرنی آن بسیار شایع است و افسردگی، مشکلات خواب و تاب آوری کم در بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی و تنشی بیشتر است.

هدف این مطالعه، مقایسه میانگین نمرات افسردگی، کیفیت خواب و تا ب آوری مبتلایان به سردردهای میگرنی و تنشی با افراد عادی بود.

مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه تحلیلی- مورد شاهدی است. نمونه پژوهش عبارت از ۴۴ بیمار مبتلا به سردرد تنشی و ۴۲ بیمار مبت ال به سردرد میگرن بود که از بین بیماران دارای تشخیص سردرد مراجعه کننده به کلینی کهای سردرد درمانگا ههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتخاب شدند و ۴۳ آزمودنی بهنجار که با توجه به متغیرهای سن، جنسیت و تحصیلات با دو گروه دیگر همتا شدند.

برای گردآوری داد ه ها از پرسشنامه های افسردگی بک، کیفیت خواب پیتسبورگ و تا بآوری کانر و دیویسون استفاده شد. داده ها با روش تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: بین میانگین نمرات افسردگی، کیفیت خواب و تا بآوری در بیماران مبتلا به سردرد میگرنی و تنشی با افراد عادی تفاوت معن یداری ۱۲ در بیماران دارای سردرد میگرنی بالاتر از دو گروه دیگر /۳۳±۳/ ۱۸ و کیفیت خواب ۳۰ /۸۰±۲/ میانگین افسردگی ۴۱ .)P>0/ وجود داشت ) ۰۱ ۳۵ در بیماران دارای سردرد میگرنی پا یی نتر از بیماران دارای سردرد تنشی و افراد بهنجار است. /۸۰±۳/ است. همچنین میانگین متغیر تا بآوری ۰۴ نتیجه گیری: با توجه به وجود ارتباط معنی دار بین سردردهای مزمن با افسردگی، اخت اللات خواب و تاب آوری پا یین، در تشخیص، پیش آگهی و درمان سردردهای مزمن، بایستی ارزیابی جنب ههای روانی همراه سردرد مورد نظر قرار گیرد.

 

افسردگی کیفیت خواب و تاب آوری مبتلایان به میگرن

A man sleeping
A man sleeping
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.