مقایسه اثربخشی روشهای مثبت درمانگری بر تابآوری
مقایسه اثربخشی روشهای مثبت درمانگری و مرور خویشتن بر افزایش بهزیستی روانی و تابآوری دانشجویان مادر
هدف پژوهش، مقایسۀ اثربخشی روشهای مثبت درمانگری و مرور خویشتن بر افزایش بهزیستی روانی و تابآوری دانشجویان مادر بود.
نمونۀ پژوهش شامل بیستوهفت نفر از دانشجویان مادر مشغول به تحصیل در دانشگاه الزهرا بود.
آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه مرور خویشتن، مثبت درمانگری و گواه قرار گرفتند.
بهزیستی روانی و تابآوری هر سه گروه در سه فاصلۀ زمانی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به کمک پرسشنامههای بهزیستی روانی ریف (RSPWB-SF) و تابآوری فرایبورگ (RSA) اندازهگیری شد.
برای گروه نخست آزمایشی،روشهای مثبت درمانگری طی هفت جلسه و برای گروه دوم آزمایشی، درمان مرور خویشتن طی شش جلسه آموزش داده شد.
در این مدت گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شد.
تحلیل دادهها نشان دادمیانگین نمرات بهزیستی روانی در پسآزمون و پیگیری نسبت به پیشآزمون در گروههای مرور خویشتن و مثبت درمانگری در مقایسه با گروه گواه بهصورت معناداری افزایش یافت؛ اما این اثر برای تابآوری معنادار نشد؛
بنابر این یافتهها میتوان نتیجه گرفت مداخلههای مرور خویشتن و مثبت درمانگری اثر معناداری بر افزایش بهزیستی روانی دانشجویان مادر دارد.
همچنین بین این دو روش در میزان اثربخشی بر بهزیستی روانی تفاوت معناداری وجود نداشت.
این نتایج میتواند پشتوانهای برای بهکارگیری روش رواندرمانی مثبتنگر یا روش مرور خویشتن برای ارتقاء سلامت روان و بهزیستی روانی دانشجویان مادر باشد.
مقایسه اثربخشی روشهای مثبت درمانگری و مرور خویشتن
بر افزایش بهزیستی روانی و تابآوری دانشجویان مادر