مقایسه امید به زندگی، مهارت های اجتماعی و قدرت تاب آوری

0

مقایسه امید به زندگی، مهارت های اجتماعی و قدرت تاب آوری در دختران نوجوان دارای مادر شاغل و غیر شاغل

پژوهش حاضر با هدف مقایسه امید به زندگی، مهارت های اجتماعی و قدرت تاب آوری در دختران نوجوان دارای مادر شاغل و غیرشاغل شهر تهران انجام گرفت.


روش: روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش حاضر از لحاظ نوع هدف کاربردی و از لحاظ روش غیرآزمایشی و علی مقایسه ای بود.

جامعه آماری پژوهش حاضر نیز شامل کلیه نوجوانان دختر دارای مادر شاغل و غیر شاغل شهر تهران که در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ در مقطع متوسطه مشغول به تحصیلی بودند، که با استفاده از روش های نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، تعداد ۲۰۰ نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند.

ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه های امیدواری اشنایدر، مهارت های اجتماعی نوجوانان ایندربیتزن و فوستر و پرسش نامه مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون می باشند.


یافته ها: یافته های حاضر حاکی از معنادار بودن تفاوت بین دوگروه دختران نوجوان دارای مادر شاغل و غیرشاغل در متغیرهای امید به زندگی و قدرت تاب اوری بود. در متغیر مهارت های اجتماعی در بین دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد.

 

 

مقایسه امید به زندگی، مهارت های اجتماعی و قدرت تاب آوری در دختران نوجوان دارای مادر شاغل و غیر شاغل

 

 

مقایسه امید به زندگی، مهارت های اجتماعی و قدرت تاب آوری مقایسه امید به زندگی، مهارت های اجتماعی و قدرت تاب آوری در دختران نوجوان دارای مادر شاغل و غیر شاغل ایده اصلی این تحقیق است بنابر همین گزارش از خانه تاب آوری مهارت‌های اجتماعی توانایی‌هایی هستند که به افراد اجازه می‌دهند با دیگران تعامل و ارتباط مؤثری داشته باشند، چه از طریق ابزارهای کلامی، غیرکلامی، نوشتاری یا بصری ، مهارتهای اجتماعی ذاتی نیستند  یا به عبارت بهتر مهارتهای اجتماعی آموختنی هستند

توجبه یادگیری و آموزش مهارتهای اجتماعی در سنین کودکی بسیار مهم است  این مهارتها در سنین پایین از طریق یادگیری خود به خود یا با کمک دیگران به دست می‌آیند و به مرور زمان می‌توانند بهبود یابند. مهارت‌های اجتماعی برای ایجاد روابط شخصی و حرفه‌ای و سازمانی حیاتی هستند و برای رسیدن به اهداف شغلی هم در محل کار ضروری هستند.

شاید مبالغه نباشد اگر بگوییم بخش عمده ای از نیکبختی آدمی منوط به مهارتهای اجتماعی اوست مهارت‌های اجتماعی در موفقیت و آینده شغلی مهم هستند، زیرا به افراد کمک می‌کنند تا به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، روابط ایجاد کنند و دیگران را تحت تأثیر قرار دهند و برانگیزند

مهارت های اجتماعی یک جنبه حیاتی از رشد شخصیت است و دستیابی و تغییر آن دشوارتر است، بنابراین مهم است که توسعه آنها را زودتر شروع کنیم.

به طور خلاصه، مهارت‌های اجتماعی توانایی‌هایی هستند که به افراد اجازه می‌دهند با دیگران تعامل و ارتباط مؤثر داشته باشند، امیدوارتر باشند.

مهارتهای اجتماعی برای ایجاد روابط شخصی و حرفه‌ای، دستیابی به اهداف حرفه‌ای، و به‌طور کلی خوشبختی و آینده شغلی حیاتی هستند.

مهارت های اجتماعی قابل آموزش، تمرین و یادگیری هستند و باید تحت کنترل شناختی فرد باشند.

مهارت‌های اجتماعی با تقویت حمایت و سرمایه اجتماعی و تاثیر مثبت در مکانیسم‌های مقابله ای ، نقش مهمی در افزایش و تقویت  تاب‌آوری دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد با مهارت‌های اجتماعی قوی بیشتر از خانواده، همسالان و معلمان حمایت اجتماعی گرفته یا دریافت میکنند برما بخوبی روشن است که برخورداری از حمایت اجتماعی بخودی خود ضمن اینکه یک عامل محافظت کننده در برابر استرس است به تاب‌آوری هم کمک می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.