مشارکت و تاب آوری اجتماعی، هفدمین رویداد ملی ترویج کشاورزی

0

مشارکت و تاب آوری اجتماعی

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در هفدهمین رویداد ملی ترویج کشاورزی با عنوان مشارکت و تاب آوری اجتماعی در خشکسالی که روز چهارشنبه دهم شهریورماه به صورت مجازی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، با بیان اینکه مجموعه آموزش و ترویج کشاورزی با نگاه ویژه به بحث آب و خشکسالی ، سعی در استفاده از نقطه نظرات کارشناسان برای حل این مشکل را دارد افزود : خشکسالی می تواند تبعات سیاسی- اقتصادی و اجتماعی داشته باشد. بنابراین همه باید نهایت سعی و تلاش خود را به کار بگیریم تا با موفقیت از این بحران عبور کنیم.

 

دکتر مویدی ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران برگزاری این رویداد ملی که وقت می گذارند و با حضور خود، نقطه نظرات کارشناسی خود را اعلام می کنند، گفت : موضوع مشارکت و تاب آوری مسئله ی خیلی مهمی است. برنامه امروز تکمیل کننده ی دو برنامه ملی  قبلی  که با همین مضمون برگزار شد، خواهد بود.

 

معاون آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: شرایط وبینار جدید این قدرت را به ما داده تا از جای جای کشور از تمامی ظرفیت ها و توانایی ها استفاده کنیم. باید از تعاونی های روستایی، اتحادیه ها، NGO های جدید نهایت استفاده را ببریم که می توانند در زمینه مدیریت آب و خشکسالی به ما کمک کنند.

 

دکتر مویدی در پایان سخنان خود، شروع فصل زراعی جدید را به جامعه کشاورزان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد، تا شرایطی فراهم شود که کشت های پاییزه  در سال زراعی جدید به موقع کشت شوند و امسال همایش کشت محصولات پاییزکه بصورت سراسری انجام خواهد شد، هم بصورت حضوری و هم بصورت مجازی با برنامه ریزی های دقیق و به بهترین شکل انجام شود

.

در ادامه، دکتر عبداله موموندی مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، اظهار کرد: خشکسالی فقط مختص کشور ایران نیست بلکه کل دنیا با مسئله کم آبی و خشکسالی رو به رو است. نکته ایننجاست که ضمن  سازگاری با پدیده خشکسالی باید با اقدامات سریع و فوری با این پدیده مقابله کنیم.

 

دکتر موموندی افزود: تاب آوری به ما آموزش می دهد که باید منتظر روزهای سخت باشیم و برای آن روزهای سخت و بد آمادگی داشته باشیم. در کشور تشکل ها و تعاونی هایی داریم که می توانند کشاورزان را سازماندهی کنند.

 

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی با بیان اینکه خشکسالی تعاریف مختلفی دارد، یکی از بعد های آن را خشکسالی اقتصادی و اجتماعی معرفی کرد و گفت : دلیل اصلی آن رفتار انسان ها می باشد و نقش مدیریت انسانی در این زمینه خیلی مهم است.

وی یادآور شد: مشارکت و تاب آوری اجتماعی با همدیگر رابطه دارند ما باید سعی در بوجود آوردن نهادهای اجتماعی و و توسعه آن ها داشته باشیم . در واقع تشکل ها و سازمان ها وقتی آگاهانه وارد عمل می شوند خیلی می توانند در زمینه ی تاب آوری و سازگاری کشاورزان در برابر خشکسالی کمک کنند.

 

در بخش دیگری از این نشست دکتر مقدسی مدیر خانه تاب آوری گفت: توسعه بدون مشارکت معنا و مفهومی ندارد.  مشارکت رکنی از ارکان توسعه است و موجب گسترش ظرفیت ها و سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می شود.

وقتی سرمایه ها تقلیل پیدا می کنند ضرورت دارد که همکاری و مشارکت بیشتری باهم داشته باشیم. شرایط کنونی ایجاب می کند که بهتر از روزهای قبل در زمینه ی خشکسالی و کم آبی عمل کنیم.

 

دکتر مقدسی افزود : تاب آوری یک مفهوم الزامی است، بدون تاب آوری غلبه بر تغییرات اقلیم، خشکسالی و بحران کم آبی مقدور نمی باشد. از سویی سرمایه ها قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند، اگر یک سرمایه ای مورد تخریب قرار بگیرد به سایر بخش ها نیز نقوذ پیدا می کند.

وی در ادامه اظهار کرد: موسسه آموزش و ترویج کشاورزی ۱۸ هزار  نفر تسهیلگر در اختیار دارد که می توانند در زمینه ی تسهیلگری نقش ایفا کنند. باید ذی نفعان، ذی صلاحان و ذی نفوذان در کنار هم و بصورت منسجم با همدیگر کار و همکاری داشته باشند.

متن کامل این خبر را در اینجا ملاحظه فرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.