
شناسایی مولفه های بافتی در مدرسه تاب آور
شناسایی مولفه های بافتی در مدرسه تاب آور
پژوهش حاضربا هدف شناسایی مولفههای بافتی در مدرسه تابآور با روش مطالعه مروری نظاممند انجامشد.
برای انجام آن مقالات مرتبط باموضوع پژوهش موردمطالعه قرارگرفت.
برای پرداختن به این امر،جستجوی هدفمندی درادبیات تابآوری (۲۰۰۶-۲۰۲۱) در مقالات ونشریاتی انجام شد.
استخراج دادهها بر نتایجی محدود شد که توضیح میدهند چگونه هرجنبهای از بافت مدرسه از تابآوری پشتیبانی میکند.
در نهایت تعداد ۳۲ پژوهش برای بررسی دقیق انتخاب شدند.
مرور پژوهشهای مرتبط با بافت ومتن تابآورانه مدرسه، نشان دادکه عناصربافتی حاضر درمدرسه در سه مقوله معلم، بدنه کلی مدرسه وهمسالان قابل بررسی است.
به علاوه، دو اهرم درخصوص ارتباطموثر میان دانشآموزان و بزرگسالان و همچنین، کمک به تابآوری معلم، در کنار سه مقوله اصلی می توانند بافت تابآور درمدرسه ایجادکنند.
محور اول، براهمیت نقش معلم تاکید دارد و شامل مولفه های حمایت ازخودمختاری دانشآموز، مشارکت دانشآموز، حمایتگری ومشوقبودن معلم، ارتباط محترمانه وانتظارات تنظیم شده از دانشآموزان است.
محوردوم به بافت کلی مدرسه اشاره داردوشامل شش مولفه: برابری وعدالت درمدرسه، اجتناب از برچسبزنی، محیط یادگیری امن، جو مدرسه، رفع نیازهای اولیه دانشاموزان درمدرسه و فعالیتهای فراتر از برنامه درسی است.
سومین محور به نقش همسالان اشاره دارد وهمسالان راحامیان دائمی تابآوری میداند وشامل پذیرش وحمایت دانشاموز ازسوی همسالان، مشارکت واتحاد متقابل درانجام تکالیف واستفاده ازحلقههای صلحسازدانشآموزی برای حل مشکلات رفتاری است.
محورچهارم به سایربزرگسالان اشاره داشته ونقش هدایتگری بزرگسالان وحمایت والدین از تحصیل فرزندان را مدنظر قراردادهاست.
محورپنجم به تابآوری معلم اشاره دارد.
دراین راستا، سه موضوع درخصوص کمک روانشناسان به معلمان، نقش اکولوژی مدرسه در تابآوری معلم و افزایش آگاهی آنها از فرایندهای تابآوری مطرح شد.
شناسایی مولفه های بافتی در مدرسه تاب آور

مدرسه تاب آور به محیطهای آموزشی اطلاق میشود که در آنها توانایی دانشآموزان برای مقابله با چالشها و شرایط سخت زندگی تقویت میشود. این مدارس با ایجاد فضایی حمایتی و مثبت، به دانشآموزان کمک میکنند تا مهارتهای اجتماعی و عاطفی لازم برای مدیریت استرس و فشارهای زندگی را یاد بگیرند.
تاب آوری در مدارس نه تنها به بهبود عملکرد تحصیلی کمک میکند، بلکه سلامت روانی دانشآموزان را نیز تقویت میکند.
مدارس تاب آور به عنوان دومین محیط مهم بعد از خانواده، نقش کلیدی در پرورش نسلهای آینده دارند و با ایجاد روابط مثبت بین دانشآموزان، مربیان، اولیا و مدیران، میتوان به تقویت تاب آوری در دانشآموزان کمک کرد.
برای ایجاد مدارس تاب آور، باید بر روی چندین محور کلیدی تمرکز کرد.
این محورها شامل زیرساختهای مقاوم، آموزش و پرورش در زمینه مدیریت بحران و تاب آوری، همکاری با جامعه، و فراهم کردن خدمات مشاوره و حمایتهای روانی است.
مدارس تاب آور با آموزش مهارتهای زندگی و تاب آوری، به دانشآموزان کمک میکنند تا با چالشها بهتر کنار بیایند و احساس امنیت و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.
این به موفقیت تحصیلی و سلامت روانی کمک میکند.
مدارس تاب آور با ایجاد محیطی امن و حمایتی، به توسعه مهارتهای اجتماعی و شناختی دانشآموزان کمک میکنند تا در برابر بحرانها مقاومتر باشند.