شناختی رفتاری چیست ؟تاب آوری بر این اساس چگونه است ؟

خانه تاب آوری

0

شناختی رفتاری به فرآیندهایی اطلاق می شود که افراد به وسیله آن، محیط خود را از طریق افکار، احساسات و اعمال خود درک، پردازش و به آن پاسخ می دهند.

تاب‌آوری رفتاری شناختی، در زمینه کودکان، شامل توسعه مهارت‌ها و راهبردهایی است که به آنها کمک می‌کند تا با ناملایمات، استرس و احساسات منفی کنار بیایند و در نهایت تاب‌آوری و بهزیستی را ارتقا دهند.

در چارچوب مطالعه مداخلات شناختی رفتاری تاب‌آوری برای علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان، تاب‌آوری شناختی رفتاری از طریق مداخلاتی به دست می‌آید که به کودکان مهارت‌های شناختی، حل مسئله و اجتماعی می‌آموزد. هدف این مداخلات تقویت توانایی کودکان در مدیریت مؤثر احساسات، افکار و رفتارها، در نتیجه کاهش علائم افسردگی و ارتقای سلامت روان کلی است.

شناختی رفتاری (CBT) یک روش درمانی است که به فرد کمک می‌کند تا به شکل دیگری فکر کند و در نتیجه، با رفتارهای سالمتری در برابر حوادث ناگوار برخورد کند. این روش در دو مرحله انجام می‌شود:

درگام اول رواندرمانگر تلاش می‌کند تا طرز تفکر بیمار در مورد خود، اطراف و دیگران را درک کند.
و در گام رواندرمانگر سعی می‌کند تا مسائل و مشکلاتی را که باعث ایجاد اختلالات روانی شده‌اند، پیدا کند. این روش به فرد کمک می‌کند تا با تغییر طرز تفکر، با ناملایمات بهتر برخورد کند

تاب آوری شناختی رفتاری کودکان یک کتاب کار است که فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای را ارائه می‌دهد که مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری (CBT) و روانشناسی مثبت است.

کتاب خانم دکتر فلدمن به کودکان کمک می‌کند تا ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد انعطاف پذیری و تاب آوری در مواجهه با استرس را کشف کنند. تمرینات این کتاب به ایجاد تاب آوری کودکان و سرسختی روانشناختی کودکان کمک می‌کند.

این کتاب کار توسط دکتر کارن باروک فلدمن(Caren Baruch-Feldman) و خانم ربکا کومیزیو نوشته شده و به یکی از بهترین کتابهای توصیه شده برای مشاوران و روانشناسان تبدیل شده است. تاکنون بیش از 1.6 میلیون نسخه از این کتاب در سراسر جهان فروش داشته است.

کتاب کار مذکور با ترجمه دکتر محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری ایران و دکتر سارا هیات روانشناس بالینی ترجمه و انتشارات ورجاوند آن را منتشر کرده است .

 

شناختی رفتاری فرآیندهایی است که افراد به وسیله آن، محیط خود را از طریق افکار، احساسات و اعمال خود درک، پردازش و به آن پاسخ می دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.