سنجش رضایت زناشویی بر اساس تاب‌آوری

0

 

سنجش رضایت زناشویی بر اساس تاب‌آوری و تمایزیافتگی خود

هدف: احساس رضایت از ازدواج و رابطه زناشویی نقش مهمی را در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می­کند.

از عوامل مهمی که در سال­های اخیر به آن توجه شده است و بر زندگی زناشویی زوجین تأثیر به سزایی دارد، تاب‌آوری و تمایزیافتگی خود است.

هدف پژوهش حاضر پیش ­بینی رضایت زناشویی بر اساس تاب آوری و تمایزیافتگی خود در زنان متأهل بود.

روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام زنان مراجعه­ کننده به مراکز مشاوره سروش، سجاد، زعیم و ترنم زندگی در شهر تهران در پاییز سال ۱۳۹۴ بودند.

با استفاده از روش نمونه ­برداری تصادفی ۲۰۰ نفر از این زنان که ملاک­های ورود به پژوهش را داشتند، انتخاب شدند و به پرسش­نامه رضایت زناشویی آسوده، خلیلی و لواسانی (۱۳۸۹)، پرسش­نامه تمایز یافتگی خود اِسکورن و اِسمیت (۲۰۰۳) و مقیاس تاب‌آوری کانر- دیویدسون (۲۰۰۳) پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد.

یافته ­ها: نتایج تحلیلی نشان داد تاب‌آوری (۰۵/۰>P، ۳۲۰/۰=β) و تمایز‌یافتگی خود (۰۵/۰>P، ۰۹۲/۰=β) پیش­بینی کننده رضایت زناشویی هستند.

استنتاج: تاب ­آوری و تمایزیافتگی خود از جمله عوامل فردی هستند که می­توانند رضایت زناشویی در زنان را تحت تأثیر قرار دهند.

از این رو ممکن است زنان به واسطه این متغیرها سلامت جسمانی و روانی پایین­تری را نیز تجربه کنند و ممکن است تفاوت­های جنسیتی در این زمینه را تبیین کنند؛ اگرچه پژوهش­های بیشتری در این زمینه لازم است.

رضایت زناشویی بر اساس تاب‌آوری و تمایزیافتگی خود و سایر مولفههای رضایت زناشویی و تاب آوری در تحقیقات داخلی دیگر مودر بررسی قرار گرفته اند

 

 

سنجش رضایت زناشویی بر اساس تاب‌آوری و تمایزیافتگی خود

 

 

رضایت زناشویی تاب آوری

رضایت زناشویی را می‌توان قضاوتی دانست که افراد متاهل از کیفیت رابطه‌شان دارند.بسیاری از افراد با شنیدن رضایت زناشویی به یاد رضایت از رابطه جنسی می افتند؛ در حالی که رضایت زناشویی مفهوم کلی تر از رابطه جنسی داشته و طیف وسیعی از عوامل را در بر می گیرد، که شامل رضایت از ازدواج می شود.

ابعاد رضایت زناشویی

  • ارتباط جنسی: یکی از ابعاد رضایت زوجین کیفیت و کمیت ارتباط جنسی است. …
  • حل تعارضات: روشی که زوجین برای حل کردن اختلافاتی که بر سر منافع ناهمسو و اهداف متضاد دارند، از بخش‌های مهم رضایت یا نارضایتی زوج‌ها است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.