سرمایه تجربی و تاب آوری

0

سرمایه تجربی امکان تاب آوری بهتری را فراهم میآورد تجربه شکلی از سرمایه در نظر گرفته می شود که در زمینه های مختلف ارزش قابل توجهی دارد تجربه اغلب موجب میشود ما عملکرد بهتری داشته باشیم این در آموزش و منتورینگ تاب آوری هم مصداق دارد.

ادراک و هم تجربه در تعیین سطوح تاب آوری بسیار مهم هستند. ترکیب ادراک و تجربه می‌تواند تأثیری چندبرابر بر تاب آوری فرد داشته باشد، با تأثیر بیشتر بر ریسک‌های درک‌شده زمانی که هم ادراک و هم تجربه بالا هستند.

تاب آوری توسط منابع و فرآیندهایی که باعث ایجاد احساس ایمنی و اطمینان خاطر می شود، تقویت می شود و بر اهمیت شبکه های حمایت اجتماعی، عوامل فرهنگی و تأثیرات محیطی در فرآیند ایجاد تاب آوری تأکید می کند به یقین یکی از این منابع تجربیات فرد است که میتواند شامل تجربیات شکست و یا  موفقیت هایمان باشد.

با تجربه بودن می تواند تأثیر قابل توجهی بر تاب آوری داشته باشد و بر نحوه هدایت افراد و مقابله با چالش های زندگی تأثیر بگذارد.
رشد از مسیر تجربه میگذرد تجربیات زندگی، چه مثبت و چه منفی، نقش مهمی در توسعه تاب آوری دارند. در حالی که تجربیات نامطلوب دوران کودکی به طور بالقوه می تواند توانایی فرد برای تاب آوری را کاهش دهد، تجربیات مثبت در دوره های دیگری از ادوار زندگی مانند ازدواج، اشتغال و روابط خانوادگی می توانند به عنوان “نقاط عطفی” برای مقابله با اثرات ناملایمات اولیه عمل کنند.
علاوه بر این، تجربیاتی مانند سوگ دوران کودکی، زمانی که به صورت مثبت تعریف شوند، می‌توانند به ایجاد شخصیت و تقویت تاب آوری کمک کنند، و به افراد اجازه می‌دهند تا بهبود یابند و به طور موثر با استرس و آسیب سازگار شوند.
علاوه بر این، ماهیت پویای تاب‌آوری در طول زندگی نشان می‌دهد که تجارب، مانند فرصت‌های شغلی و نقش‌های مراقبتی، می‌توانند تاب‌آوری را با توسعه شخصیت، هدف، مهارت‌ها و تقویت ارتباطات اجتماعی که تا آخر عمر ادامه می‌یابد، تقویت کنند.
به طور کلی، انباشت تجربیات زندگی، چه چالش برانگیز و چه حمایتی، می تواند تاب آوری فرد را شکل دهد و اهمیت مسیرهای شخصی، منابع موجود و عامل انسانی را در ارتقای تاب آوری در مراحل مختلف زندگی برجسته کند.
تجارب زندگی نقش مهمی در شکل‌دهی تاب‌آوری بازی می‌کنند و بر نحوه واکنش افراد و غلبه بر چالش‌ها تأثیر می‌گذارند. تحقیقات نشان می‌دهد که تجربیات اولیه زندگی، مانند قرار گرفتن در معرض ناملایمات، فقر یا جنگ، می‌تواند بر تاب آوری یا آسیب‌پذیری فرد در مراحل بعدی زندگی تأثیر بگذارد.
علاوه بر این و علی‌رغم شرایط نامطلوب دوران کودکی، مطالعات تاب‌آوری نشان داده است ، تبدیل شدن به بزرگسالانی شایسته، با اعتماد به‌نفس حتی در نبود تجربیات مثبت هم ممکن است
 آیا براستی سرمایه تجربی امکان تاب آوری بهتری را فراهم میآورد؟
در دسترس بودن منابع، عامل انسانی، و مجموع رویدادهای زندگی، مسیرهای شخصی و منحصربفردی را شکل می‌دهند که بر توسعه تاب‌آوری در طول دوره زندگی تأثیر می‌گذارد.
این یافته‌ها بر اهمیت درک اینکه چگونه تجارب مختلف زندگی، چه مثبت و چه منفی، به توسعه تاب‌آوری و توانایی برای گذر از چالش‌های آینده کمک می‌کنند، تأکید می‌کند.
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

در حوزه سرمایه انسانی، تجربه کار به میزان قابل توجهی به ثروت افراد کمک می کند، برآوردها حاکی از آن است که تجربه کاری حدود 40 تا 60 درصد از سرمایه انسانی سازمان ویا بنگاه های کسب و کار تشکیل می دهد.

  قابل توجه اینکه تجربه کاری که 40 درصد از میانگین درآمد مادام العمر در ایالات متحده، 43 درصد در آلمان و بریتانیا، و 58 درصد در هند را شامل می شود.

علاوه بر این، سرمایه‌گذاری تجربه یک فرآیند سیستماتیک است که از طریق آن تجربیات تجزیه و تحلیل، مستندسازی و به اشتراک گذاشته می‌شوند تا دانش تولید شود و تغییر ایجاد شود این روش برای متخصصانی طراحی شده است که درگیر تفکر، یادگیری و به اشتراک گذاشتن درس‌های کارشان هستند.

این نگرش  که تجربه سرمایه است با تأکید بر تخصص عمیق، پایداری و سلامتی برای ایجاد ارزش بلندمدت و پایدار، بر ساختن برندها و شرکت‌های بادوام تمرکز می‌کنند.

  استقبال از تجربیات چالش برانگیز، داوطلب شدن برای پروژه ها، بر عهده گرفتن مسئولیت های جدید یا کار در نقش های مختلف می تواند به توسعه مهارت های جدید، گسترش شبکه ها و نشان دادن سازگاری و ابتکار کمک کند.

ایجاد سرمایه ای به نام تجربه فرآیندی مستمر است که شامل کنجکاو ماندن، جستجوی بازخورد، پذیرش تغییر و ریسک کردن برای انطباق با نیازها و کنار آمدن با انتظارات اجتماعی در حال تحول است حتی در زمینه کسب و کار به نظر میرسد افرادی که سرمایه تجربی بهتری دارد بازار پذیرتر هستند.

محمدرضا مقدسی در ادامه اضافه میکند که احتمالا افراد و سازمانهای مجرب در مراحل مختلف کمتر دچار اشتباه شوند و همین مساله موجب میشود کمتر با خطا و یا بحران مواجه شوند یا در هنگام مواجهه با مخاطرات بهتر از عهده بربیانید که این شاید نام دیگری برای تاب آوری باشد شاید برای خدمات و محصولات بازار پذیر بتوان نام دیگری همانند تاب آوری و دوام برگزید.

همچنین انتظار میرود سرمایه تجربی موجب شود که در استفاده از منابع مالی و انسانی عملکرد بهتری ارایه شود شاید یکی از ارزشهای مشاوره را بتوان در مراجعه به ( تجربه دیگران) خلاصه کرد .

همین فرآیند در منتورینگ و کوچینگ تاب آوری هم مصداق دارد. اگرچه منتورینگ تاب آوری علاوه بر تجربه به دانش هم تکیه میزند حتی در پروژه های دانشگاهی مرور و مطالعه ادبیات تحقیق ما را با تجربه و سرمایه ای که پیشینیان بجا گذاشته اند آشنا میکند شاید بنوعی ارزش مستند سازی و تاریخ نگاری  هم در این باشد به همین جهت است که شاید بتوان گفت که سرمایه تجربی امکان تاب آوری بهتری را فراهم میآورد.

سرمایه تجربی امکان تاب آوری بهتری را فراهم میآورد.همین فرآیند در منتورینگ و کوچینگ تاب آوری هم مصداق دارد. حتی در پروژه های دانشگاهی مرور و مطالعه ادبیات تحقیق ما را با تجربه و سرمایه ای که پیشینیان بجا گذاشته اند آشنا میکند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.