سبک زندگی و تاب آوری

سارا هیات

0

سبک زندگی و تاب آوری

سبک زندگی به علایق، نظرات، رفتارها و جهت‌گیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره می‌کند. این اصطلاح نخستین بار توسط روان‌شناس اتریشی آلفرد آدلر استفاده شد

ارتباط قوی بین سبک زندگی سالم و افزایش تاب آوری وجود دارد. چندین عامل کلیدی سبک زندگی برای افزایش تاب آوری نشان داده شده است. سبک زندگی افراد تحت تأثیر عوامل متعددی مانند فرهنگ، طبقه اجتماعی، سن و جنسیت قرار دارد و بر نحوه نگرش و رفتار آنها تأثیر می‌گذارد. درک و مطالعه سبک زندگی افراد برای سیاستگذاران، بازاریابان و جامعه‌شناسان اهمیت زیادی دارد.

ورزش

ورزش منظم، حتی در دوزهای کم، یکی از قدرتمندترین اقداماتی است که می توانیم برای بهبود سلامت روان و تاب آوری انجام دهیم. در مقایسه با درمان و دارو، ورزش به عنوان یک درمان موثر برای افسردگی شناخته شده است.

ورزش در اواسط زندگی همچنین می تواند به عنوان یک عامل محافظتی در برابر زوال عقل در سنین بالاتر عمل کند.

انواع مختلف ورزش می تواند مفید باشد، از جمله تمرینات قلبی، تمرینات قدرتی و فعالیت های مراقبه.

تغذیه

خوردن یک رژیم غذایی سالم، مانند رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از ماهی، روغن و سبزیجات برگ دار، می تواند به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که رژیم مدیترانه ای مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای ندارند، 35 تا 60 درصد کمتر است.

روابط

روابط و ارتباطات اجتماعی قوی برای تاب آوری بسیار مهم است.فقدان روابط افراد را در معرض خطر چالش های جسمی و روانی قرار می دهد. اولویت بندی و محافظت از زمان صرف شده با دیگران بسیار مهم است.

سایر عوامل سبک زندگی که می توانند تاب آوری را افزایش دهند عبارتند از:

– گذراندن وقت در طبیعت به ویژه جنگل ها و پارک ها

– داوطلب شدن یا حمایت از دیگران، به صورت رسمی یا غیر رسمی

– شرکت در فعالیت های تفریحی و سرگرمی ها

– گنجاندن معنویت در زندگی فرد

 افرادی که انعطاف‌پذیری روانی نشان می‌دهند، به احتمال زیاد رفتارهای سالمی مانند سیگار نکشیدن، مصرف متوسط ​​الکل، فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی با کیفیت بالا و حفظ وزن بدن سالم دارند.

  دکتر سارا هیات در جمع و خاتمه این مطلب آورده است اتخاذ یک سبک زندگی سالم از طریق ورزش منظم، رژیم غذایی مغذی، ارتباطات اجتماعی قوی، گذراندن وقت در طبیعت، کار داوطلبانه، تفریح ​​و معنویت می تواند به طور قابل توجهی تاب آوری را افزایش دهد و به افراد کمک کند تا با چالش های زندگی سازگار شوند. البته تاثیر عواملی چون ذهنیت مثبت، باور به خود، پذیرش تغییر، پرورش خود و توسعه مهارت‌های حل مسئله را نیز میتوان مد نظر داشت چرا که تاب‌آوری فرآیندی است که شامل بسیاری از عوامل متقابل از جمله خانواده، اجتماع و شیوه‌های فرهنگی است. با پرورش بدن، مغز و ارتباطات اجتماعی خود، می توانید از استرس و ناملایمات رهایی یابید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.