زن قلب تاب آوری اجتماعی است

محمدرضا مقدسی

0

زن قلب تاب آوری اجتماعی است.

دکترمحمدرضا مقدسی

زنان به میزان قابل توجهی در تاب آوری در چهار بعد کلیدی تاب آوری جامعه – اجتماعی، اقتصادی، اکولوژیکی و نهادی مشارکت دارند.زنان دانش و تجربه گسترده ای در زمینه مدیریت منابع پایدار، حفظ مواد غذایی، و استفاده از گیاهان دارویی دارند که برای پاسخ به بلایا و بازیابی بسیار ارزشمند هستند. مهارت‌ها، دانش و فعالیت‌های زنان برای پاسخ به بلایا و تلاش‌های بازیابی و سازندگی بسیار مهم و  حیاتی است.
مطالعات نشان میدهد در این مواردی زنان تاب آوری جامعه را از طریق شبکه های اجتماعی و توانایی بسیج منابع خود تقویت می کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که زنان اغلب «خط مقدم» در توسعه ظرفیت‌های انطباقی هستند و به طور فعال خانه‌، زندگی‌ و معیشت‌ را پس از بلایا با اندکی حمایت بیرونی بازسازی می‌کنند.توانمندسازی و مشارکت زنان در فرآیندهای تصمیم گیری برای افزایش اثربخشی کاهش خطر بلایا و مداخلات سازگاری با تغییرات آب و هوایی ضروری است.
توانمندسازی زنان و استفاده از قابلیت‌های آنها به‌عنوان رهبران و عوامل تغییر، به جای تلقی آنها به عنوان قربانیان آسیب‌پذیر، کلید ایجاد تاب آوری و توانایی اجتماعی است.سرمایه گذاری روی زنان تأثیر چند برابری دارد، زیرا آنها می توانند از سلامت و معیشت خانواده مراقبت کنند و در عین حال اقتصاد محلی را دوباره بازسازی فعال کنند.

رویکردهای کور جنسیتی برای واکنش به بحران می‌تواند نابرابری‌ها و آسیب‌پذیری‌های مرتبط را در سراسر جهان تشدید کند. زنان به دلیل نقش‌هایشان به‌عنوان مراقبان اولیه و دسترسی محدودشان به منابع، به‌طور نامتناسبی تحت تأثیر بلایا قرار می‌گیرند.ادغام دیدگاه جنسیتی در خانواده، جامعه و پاسخ های سیاستی برای ایجاد تاب آوری بسیار مهم است.

پیشنهاد ما به شما

زن قلب تاب آوری اجتماعی است

زنان نه تنها قربانیان آسیب پذیر، بلکه عوامل مهم تغییر نیز هستند.
زنان به ویژه در بحران و رویدادهای طبیعی نه تنها قربانیان آسیب پذیر، بلکه عوامل مهم تغییر نیز هستند.زنان اغلب شیوه‌های نوآورانه‌ای را در زمینه‌هایی مانند تنوع محصول، ذخیره‌سازی مواد غذایی، و تنوع معیشت اتخاذ می‌کنند که تاب‌آوری جامعه را افزایش می‌دهد.توانمندسازی زنان از طریق برنامه‌های حمایت اجتماعی متناسب با جنسیت و اقدام جمعی می‌تواند اثرات مثبتی بر کاهش فقر، بهبود تغذیه، و کاهش خشونت شریک جنسی داشته باشد.
تقویت قابلیت‌های زنان و ترکیب دانش و دیدگاه‌های منحصربه‌فرد آنها برای توسعه رویکردهای مؤثرتر، عادلانه‌تر و پایدارتر برای ایجاد تاب‌آوری اجتماعی ضروری است.
زنان به دلیل نقش مراقبتی که در خانواده و جامعه دارند، دغدغه‌های زیادی نسبت به فرزندان، همسر، والدین و نزدیکان خود دارند. این موجب می‌شود که توجه بیشتری به دیگران داشته و توجه کمتری به خود داشته باشند.
زنان تاب‌آور سرمایه‌های واقعی عبور از چالش‌های اجتماعی و خانوادگی هستند.افزایش تاب‌آوری زنان می‌تواند به تاب‌آوری اجتماعی کمک کند.

از جانب دیگر زنان پایه و اساس جامعه هستند و سلامت آنها تأثیر بسزایی بر سلامت کلی جمعیت دارد.
ارتقای کیفی زندگی و بهبود سلامت زنان می تواند رشد اقتصادی و برابری سلامت را تسریع بخشد. مشاهدان شنان داده است زنان اکثریت مصرف کنندگان و دریافت کنندگان خدمات سلامت، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و حتی مراقبین را تشکیل می دهند این نشان میدهد توجه بیشتر و بهتر به سلامت زنان به نفع افراد، خانواده ها و جوامع خواهد بود.
زنان نسبت به مردان نسبت به انزوای اجتماعی و عدم حمایت اجتماعی حساس تر هستند.

محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری ایران در خاتمه این مطلب آورده است اثرات مثبت داشتن شبکه های اجتماعی حمایتی و اثرات منفی فقدان آن برای زنان بسیار بیشتر از مردان است. زنان بیشتر از روابط اجتماعی سود می برند، اما در مقابل کمبود حمایت نیز آسیب پذیرتر هستند. روابط با دوستان برای سلامت جسمی و روانی زنان اهمیت ویژه ای دارد، بیش از مردان ، خاتمه کلام اینکه تاب آوری قلب سلامت و زن قلب خانواده است.

 

زن قلب تاب آوری اجتماعی است و اغلب «خط مقدم» در توسعه ظرفیت‌های انطباقی هستند زنان هم قربانیان آسیب پذیر، بلکه عوامل مهم تغییر نیز هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.