روانشناسی تعطیلات و تاب آوری چیست ؟

محمدرضا مقدسی

0

روانشناسی تعطیلات و تاب آوری چیست؟ روانشناسی تعطیلات به مطالعه فواید و اثرات روانشناختی استراحت و تعطیلات بر سلامت روانی، عاطفی و جسمی فرد اشاره دارد.این شامل راه های مختلفی است که تعطیلات می تواند تأثیر مثبتی بر زندگی فرد بگذارد

روانشناسی تعطیلات حوزه تحقیق و شناسایی عوامل روانشناختی تعطیلات است که به تأثیر مثبت یامنفی تعطیلات بر رفاه روانی می پردازد تعطیلات یک “منطقه مرزی” را فراهم می کند که در آن افراد می توانند فعالیت یا هر گونه مسئولیت  و نقش های اجتماعی را به حالت تعلیق درآورند که این منجر به افزایش رفاه روانی می شود.

گریز یک نیاز اساسی اوقات فراغت است.
بهزیستی ذهنی یک جنبه اساسی از کیفیت زندگی است که شامل شادی، رضایت از زندگی و رفاه کلی است. این یک مفهوم چند بعدی است که هر دو جنبه لذت‌بخش و eudaimonic را شامل می‌شود
هدونیا و ادایمونیا رویکرد لذت‌گرایانه بر لذت و لذت تمرکز می‌کند، در حالی که رویکرد یودایمونیک بر رشد شخصی و خودشکوفایی تأکید دارد.
درگیر شدن در اوقات فراغت، از جمله تعطیلات، نقش مهمی در رفاه افراد دارد. تحقیقات نشان داده است که فعالیت های اوقات فراغت می تواند استقلال، شایستگی و ارتباط را افزایش دهد و منجر به بهبود رفاه شود

روانشناسی تعطیلات و تاب آوری موضوعات مختلفی را مطرخ میکند که میتواند شامل امکانات رفاهی  خدمات با کیفیت بالا و زیبایی مقصد از مهمترین آنها بشمار می آیند.

به یقین مدت و دفعات تعطیلات و همچنین نوع فعالیت های انجام شده نیز می تواند در ساخت و پردازش مفهوم روانشناسی تعطیلات مد نظر واقع شود.

به نظر میرسد تعطیلات طولانی‌تر و فعالیت‌هایی که استقلال، شایستگی و ارتباط را ارتقا می‌دهند، تأثیر مثبت مهم‌تری دارند(بلوم و هال پنی ، 2023).
شرکت در فعالیت هایی که باعث رشد شخصی می شود، مانند یادگیری فرهنگ محلی، می تواند تاثیر متفاوتی داشته باشد در حالیکه فعالیت‌های مثل طبیعت گردی و گلگشت و صرف اوقات فراغت گاه به گاه مانند گردشگری مبتنی بر طبیعت ممکن است باعث گریز و لذت بیشتری باشد.

بهرحال تعطیلات طولانی مدت زمینه ای پر از هیجان و احساسات رنگارنگ است که می تواند تغییرات شدیدتری در احساسات نسبت به فعالیت های اوقات فراغت کوتاه تر ایجاد کند. این جنبه عاطفی در درک تأثیر تعطیلات بر رفاه روانی و تاب آوری میتواند بسیار مهم باشد.
بنظر میرسد روانشناسی تعطیلات میتواند در زمینه های فردی، حرفه ای و اجتماعی بستر مطالعاتی ویژه ای باشد که تاثیرات آن در سلامت و بهباشی اجتماعی چشمگیر خواهد بود .

تعطیلات فرصتی را برای افراد فراهم می کند تا از کارهای روزمره و مسئولیت های خود جدا شوند و به آنها اجازه می دهد تا از استرس های کاری و زندگی روزمره خود رهایی یابند. این جدا شدن می تواند منجر به احساس جوانی و بهبود رفاه شود.

جدا شدن از کار، مغز را شارژ می کند و عملکرد شناختی را تقویت می کند و منجر به افزایش بهره وری و خلاقیت می شود.
با این حال تعطیلات فرصتی برای قطع ارتباط از کار و مسئولیت های روزانه فراهم می کند که منجر به کاهش سطح استرس و خطر فرسودگی شغلی می شود اگرچه مطالعات نشان میدهد بیش از نیمی از مردم هنگام تعطیلات هم کار میکنند.

تعطیلات اغلب شامل تجربیات و فعالیت های جدیدی است که به افراد اجازه می دهد از خودمختاری و خود انگیختگی بیشتری برخوردار باشند و احساس تسلط بیشتری را تجربه کنند. این حس کنترل و موفقیت می تواند احساس خوب بودن و تاب آوری را تقویت کند.

تعطیلات اغلب شامل تعاملات اجتماعی و ارتباط با دیگران است که می تواند روابط را تقویت کند و احساس تعلق ایجاد کند. این ارتباط می تواند به افزایش رفاه روانی و تاب آوری کمک کند.

تعطیلات می تواند خلاقیت را تحریک کند، تمرکز را بهبود بخشد، و بهره وری را پس از بازگشت به کار به دلیل طراوت و آرامش ذهنی که فراهم می کند، افزایش دهد.

گذراندن زمان با کیفیت با خانواده یا دوستان در طول تعطیلات می تواند  تاب آوری خانواده و پیوندهای اجتماعی را تقویت کند این زمان با کیفیت، امکان فعالیت های مشترک، تقویت ارتباطات عاطفی و درک عمیق تر، و ایجاد خاطرات ماندگار را فراهم می کند.

 

روانشناسی تعطیلات و تاب آوری به مطالعه فواید و اثرات روانشناختی استراحت و تعطیلات بر سلامت روانی، عاطفی و جسمی فرد اشاره میپردازد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.