رشد تاب آوری( رویکرد شناختی -رفتاری)

0

رشد تاب آوری( رویکرد شناختی -رفتاری)کتاب رشد تاب آوری ( رویکرد شناختی -رفتاری) با ترجمه آقای حسن صادقی  و خانمها  مریم شهری ، محدثه موذنی ، سارا عابدی و آزاده حق شناس توسط انتشارات نگرش روز چاپ و روانه بازارگرید .  پیشگفتار این کتاب درذیل آورده شده است .

پیشگفتار مترجم:

افراد چگونه می­توانند در مقابل درد، تراژدی، غم و اندوه حوادث زندگی دشوار مقاومت کنند؟ چه اتفاقی می­افتد که یک رویداد مشابه برای دو نفر اتفاق می­افتد، یکی می­تواند از پس آن بربیاید اما دیگری نابود می­شود؟

توانایی برگشت به عقب و حرکت به جلو بعد از یک شکست، اشاره به میزان تاب­ آوری افراد دارد که چطور با یادگیری و به­ کارگیری اصول تاب­ آوری بتوان در مواجهه با دشواری­ها عمل کرد. تاب­ آوری به طور بالقوه در همه افراد وجود دارد. تمرکز بر عوامل تاب ­آوری اغلب به معنای تمرکز بر نقاط قوت به جای نقاط ضعف می­باشد که کمک می­کند افراد بتوانند مشکلات را پیش­ بینی و به ­طور مناسب با آن مقابله کنند. تاب ­آوری در پیشگیری از بروز مشکلات روان­شناختی مانند افسردگی در سطح گسترده نقش مهمی دارد.

کتاب حاضر یک نمای کلی و راهنمای ساختمان تاب­ آوری از دیدگاه مبتنی بر شواهد ارائه می­دهد.در این کتاب ننین و پروفسور درایدن یک تعریف بسیار دقیق از تاب­ آوری بیان کرده ­اند که عبارت از «شامل مجموعه­ای از پاسخ­های شناختی، رفتاری و هیجانی انعطاف­ پذیر به سختی­های حاد یا مزمن است که می­تواند غیر معمول و یا پیش پا افتاده باشد».

این پاسخ قابل یادگیری و درک توسط همه می­باشد. تاب­ آوری یک کیفیت و ویژگی نادر نیست که به صورت انتخابی به افراد داده شده باشد. در حالی که بسیاری از عوامل بر رشد آن تأثیرگذار هستند،

یکی از مهم­ترین عناصر دخیل در آن، نگرش افراد در مقابله با سختی­ها است. بنابراین نگرش (به معنی) قلب تاب ­آوری می­باشد. این کتاب در نوع خود جذاب و آسان برای خواندن می­باشد که آموزشی، آکادمیک و از نظر پژوهشی غنی و حاصل تجربه بالینی می­باشد و در کل به سبک سری کتاب­های «خود-کمک کننده» نوشته شده است.

اپیکتت می­گوید «افراد بیشتر از آنکه توسط اتفاقات و رویدادها دگرگون شوند، با قضاوت خود در مورد آنها دچار دگرگونی می­شوند». که ننین آن را «پایه و اساس چشم­ انداز تاب­ آوری» می­نامد.

این نگرش اساس «مدل شناختی» مدرن از اختلالات هیجانی می­باشد. بنابراین افراد با قضاوت­ها و نیات (رفتارها و نگرش) صحیح می­توانند خود را کنترل و در مواجهه با رویدادها و اتفاقات بیرونی مقاوم و ایمن باشد.

در این کتاب آموزش و به­ کارگیری این رویکرد آورده شده است.مترجمین کتاب حاضر امیدوارند مطالعه این کتاب برای مخاطبین گرانقدر که دانشجویان رشته روان­شناسی و مددکاری و متخصصین در حوزه مشاوره و درمانگری می­باشد، مفید واقع شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.