رابطه ی حساسیت اضطرابی، اجتناب تجربی و تاب آوری
رابطه ی حساسیت اضطرابی، اجتناب تجربی و تاب آوری با اضطراب امتحان در دانش آموزان
هدف از این پژوهش بررسی رابطه حساسیت اضطرابی، اجتناب تجربی و تاب آوری با اضطراب امتحان در دانش آموزان بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان پسر پایه ی دوازدهم ناحیه ی یک اهواز در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ بود.
از بین آنها نمونه ای به حجم ۱۰۳ نفر به صورت تصادفی مرحله ای انتخاب شد و به چهار مقیاس حساسیت اضطرابی نوجوانان دیکون و الن تینر، پرسشنامه ی پذیرش و عمل بوند و همکاران، پرسشنامه ی تاب آوری کانر و دیویدسون، و مقیاس اضطراب امتحان ، پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین حساسیت اضطرابی و اجتناب تجربی با اضطراب امتحان رابط هی مثبت معنی داری وجود دارد.
در صورتی که بین تاب آوری با اضطراب امتحان رابطه ی منفی معنی دار وجود دارد.
اجتناب تجربی بیشترین قدرت پیش بینی را برای اضطراب امتحان دارد. هر سه متغیر پیش بین ۴۹ درصد واریانس اضطراب امتحان را تبیین می کند.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل از پژوهش اجتناب تجربی یک پیشبین کننده ی قوی اضطراب امتحان است.
بنابراین پیشنهاد می شود تا اجتناب تجربی در افراد دارای اضطراب امتحان مورد توجه قرار گیرد.
رابطه ی حساسیت اضطرابی، اجتناب تجربی و تاب آوری با اضطراب امتحان در دانش آموزان
بنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری حساسیت اضطرابی به ترس از رفتارها یا احساسات مرتبط با اضطراب و تعبیر نادرست این احساسات به عنوان خطرناک اشاره دارد.
تجارب فیزیولوژیکی اضطراب، مانند ضربان قلب یا تعریق، مضر هستند و میتوانند منجر به پیامدهای فاجعهبار شوند. این پدیده می تواند خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی مختلف، از حملات پانیک تا PTSD را افزایش دهد.
حساسیت اضطرابی متمایز از اضطراب سلامتی و اضطراب فراگیر عمومی است و بر علائم فیزیکی و احساسات مرتبط با اضطراب تمرکز دارد. استیون ریس و پترسون در سال 1985 شاخص حساسیت اضطرابی (ASI) را برای ارزیابی حساسیت اضطراب پیشنهاد دادند که به طور گسترده در مطالعات تحقیقاتی برای پیش بینی حملات پانیک و سایر شرایط اضطرابی استفاده شده است.