رابطه کارکرد خانواده و تاب آوری در برابر مصرف مواد

رابطه کارکرد خانواده و تاب آوری در برابر مصرف مواد در دانش آموزان پسر دبیرستانی مدارس پرخطر

طرح مساله: خانواده به عنوان یک عامل موثر بر شخصیت فرزندان نقش مهمی در تاب آوری آن ها در برابر مصرف سیگار و مواد مخدر دارد. هدف این پژوهش شناخت رابطه کارکرد خانواده و تاب آوری فرزندان آن ها در برابر مصرف سیگار و مواد مخدر است.

روش: این پژوهش، از نوع پژوهش های همبستگی و نمونه مورد بررسی شامل ۱۴۵ دانش آموز پسر دبیرستانی بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب شدند.

 

برای اندازه گیری متغیرها، از ابزار سنجش خانواده (FAD) و پرسش نامه محقق ساخته تاب آوری در برابر مصرف مواد، استفاده شد

. شاخص های روان سنجی پرسش نامه محقق ساخته تاب آوری در برابر مصرف مواد از طریق بررسی روایی محتوا، روایی همگرا، بازآزمایی و ضریب آلفای کرونباخ، آزمون گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل رگرسیون چندگانه به کار برده شد.

یافته ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین ابعاد خانواده (حل مساله، آمیختگی عاطفی، نقش ها، کنترل رفتار، ارتباط و کارکرد کلی) و تاب آوری در برابر مصرف مواد، رابطه مستقیم و معنی دار وجود داشت. فقط خرده مقیاس پاسخ دهی عاطفی رابطه معنی داری را نشان نداد.

 

خرده مقیاس آمیختگی عاطفی توانست ۱۳% از واریانس تاب آوری در برابر مصرف مواد را پیش بینی کند .(p<0.0001)
نتایج: نتایج به دست آمده از این مقاله نشان می دهد که هرچه کارکرد خانواده، وضعیت سالم تر و مطلوب تری داشته باشد، تاب آوری فرزندان در برابر مصرف مواد بیش تر خواهد بود.

 

 

رابطه کارکرد خانواده و تاب آوری در برابر مصرف مواد در دانش آموزان پسر دبیرستانی مدارس پرخطر

 

 

 

رابطه کارکرد خانواده و تاب آوری در برابر مصرف مواد

نظرات بسته شده است.