رابطه راهبردهای مقابله با استرس و تاب آوری با خوش بینی
رابطه راهبردهای مقابله با استرس و تاب آوری با خوش بینی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان دزفول
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای مقابله با استرس و تابآوری با خوشبینی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان دزفول بود.
نمونه شامل ۳۰۰ نفر دانش آموز دختر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند.
ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس (COPE)، پرسشنامه تاب آوری کانرودیویدسون (CD-RISC) و پرسشنامه خوشبینی(ASQ) که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند.
تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود. از روش رگرسیون چند متغیره جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد نتایج بدست آمده در سطحp<0.05 نشان داد که بین راهبرد مقابله مساله مدار با خوش بینی و همچنین بین تاب آوری با خوش بینی دانش آموزان رابطه مثبت معنادار و بین راهبرد مقابله هیجان مدار و راهبرد مقابله غیر موثر با خوش بینی دانش آموزان رابطه منفی معناداری وجود دارد.
هم چنین نتیجه تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای پیش بین راهبردهای مقابله با استرس (مساله مدار، هیجان مدار، غیر موثر) و تاب آوری ۷ درصد واریانس متغیر ملاک (خوشبینی) را تبیین می کنند.
رابطه راهبردهای مقابله با استرس و تاب آوری با خوش بینی
بنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری خوش بینی نگرشی مرتبط با نتایج مطلوب است این دیدگاه مثبت با فواید مختلفی مانند تثبیت سطح کورتیزول، کاهش استرس، و بهبود سلامت روانی و جسمی مرتبط است.خوش بینی در مقابل بدبینی استفاده میشود.
خوشبینی یک نگرش مثبت به جهان و زندگی است که افراد را به امید و باور در تجربه نتایج مثبت تشویق میکند.
این نگرش به افراد کمک میکند تا در مواقع دشوار، فرصتها و راهحلهای مختلف را ببینند. خوشبین بودن به معنای تمرکز بر فرصتها و تغییرات سازنده است خوشبینی باعث میشود افراد به راحتی از شک و ناامیدی فرار کنند و در مواقع سخت، از مهارتهای حل مسئله خود استفاده کنند. این نگرش، اگرچه مفید است، اما باید با واقعگرایی و حد متعادل دیگر نگرانیها همراه شود
برای حفظ یک دیدگاه خوشبینانه، افراد میتوانند به عادات سادهای مانند پرسیدن سؤالات سازنده از خود، تمرکز بر روابط سالم، و جستجو برای فرصتهای جدید روزانه عمل کنند