رابطه تاب آوری و سبک های دلبستگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
رابطه تاب آوری و سبک های دلبستگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
رابطه تاب آوری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دستمایه اصلی این پژوهش است پیشرفت تحصیلی دانشجویان از جمله مسائل مهم در نظام آموزش عالی میباشد،
که تحقق آن متأثر از عوامل مختلفی میباشد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تاب آوری و سبکهای دلبستگی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – مقطعی بود که بر روی ۲۸۵ نفر از دانشجویان پسر ساکن در خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ انجام شد.
نمونه ها به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند.
ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های روا و پایای سبکهای دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور (Hazan and Shaver) و مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون (Connor and Davidson) بود.
داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چند متغیره از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی با سبک دلبستگی ایمن (۳۴/۰=r) و تاب آوری (۴۲/۰=r) همبستگی مثبت و معنی دار و در مقابل با سبک دلبستگی اجتنابی (۲۱/۰- =r) و سبک دلبستگی اضطرابی (۲۵/۰- =r) همبستگی منفی و معنی دار داشتند.
همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای پیشبین به طور معنی دار قادر به تبیین ۲۲/۰ از واریانس پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بودند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق بیانگر اهمیت متغیرهای سبک دلبستگی و تاب آوری در پیش بینی پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بود.
رابطه تاب آوری و سبک های دلبستگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
سبک دلبستگی (Attachment Style) به الگوهای عاطفی و رفتاری فرد در روابط نزدیک اشاره دارد. این سبکها معمولاً به چهار دسته تقسیم میشوند: دلبستگی ایمن، دلبستگی ناایمن-اجتنابی، دلبستگی ناایمن-مضطرب و دلبستگی ناایمن-مختلط. هر یک از این سبکها تأثیر عمیقی بر روابط فردی و اجتماعی دارد.
سبکهای دلبستگی به شیوههایی اشاره دارند که افراد در روابط عاطفی خود با دیگران رفتار میکنند و به چهار دسته اصلی تقسیم میشوند:
1. دلبستگی ایمن
افراد با این سبک، به راحتی به دیگران نزدیک میشوند و احساس امنیت و اعتماد در روابط خود دارند. آنها معمولاً توانایی خوبی در ابراز احساسات و نیازهای خود دارند.
2. دلبستگی ناایمن-اجتنابی
این افراد تمایل دارند از نزدیکی عاطفی دوری کنند و احساسات خود را سرکوب کنند. آنها ممکن است در روابط خود سرد و مستقل به نظر برسند و از وابستگی به دیگران پرهیز کنند.
3. دلبستگی ناایمن-اضطرابی
افراد با این سبک، اغلب نگران از دست دادن دیگران هستند و نیاز مداوم به تأیید دارند. آنها ممکن است در روابط خود بسیار وابسته و حساس باشند.
4. دلبستگی مختلط
این سبک ترکیبی از ویژگیهای دلبستگی ناایمن-اجتنابی و ناایمن-اضطرابی است. افرادی با این سبک ممکن است در یک زمان هم به نزدیکی عاطفی نیاز داشته باشند و هم از آن فرار کنند.
درک این سبکها میتواند به بهبود روابط عاطفی و ارتباطات بین فردی کمک کند.