توانایی و دارایی منابع تاب آوری هستند

0

توانایی و دارایی منابع تاب آوری هستند

ابتدای سخن مراتب قدردانی خود را از کادر جان بر کف درمان اعلام نماییم و آرزو کنیم همگام با توجهات جهانی در گسترش برابری و سلامت موثر باشیم
برابری و دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و بهداشتی درهر کجای دنیا خالی از اهتمام زنان ناممکن است .

توانایی و دارایی منابع تاب آوری هستند

توانایی و دارایی منابعی از تاب آوری هستند که بطور مستقیم تحت تاثیر آموزش و تربیت هستند و آنجا که صحبت از تربیت به میان می آید بر همگان روشن است که محوریت موضوع ( زن ) است .
علاوه بر نقش بی مانند زنان در تربیت جوامع برهمگان روشن است که تاب اوری اجتماعی و توسعه سلامت و بهداشت روانی جز با استقرار همه‌جانبه عدالت بدست نخواهد آمد به همین جهت سازمان بهداشت جهانی این مناسبت جهانگیر را در سال جاری با عدالت و سلامت برای همه نامگذاری کرده است کاملا بدیهی است که تحقق شعار سازمان بهداشت جهانی بدون  تلاش برای دسترسی بهتر و بیشتر زنان به خدمات درمانی و بهداشتی ممکن نخواهد بود

البته که افزایش میزان دسترسی به فضا و فرصت های آموزشی و حمایت های مالی به ویژه از مادران مجرد از اولویت ویژه ای برخوردار و در توسعه تاب اوری ایشان حایز اهمیت ویژه است .
صحبت از دسترسی های برابر به خدمات بهداشتی و توسعه امکانات درمانی ایجاب میکند که نقش زنان را بیش از پیش مورد تاکید و توجه قرار دهیم صرف نظر از مشکلات فراگیری که ویروس تاجدار بوجود آورده است بایستی اذعان کنیم که زنان در نظافت و ضدعفونی کردن و همراهی با فرزندان در آموزشهای آنلاین و کلاسهای مجازی و حتی در مراقبت از اعضای بیمار خانواده سهم بیشتری بر عهده داشته اند و این در حالی است که گزارشاتی از نقاط مختلف دنیا نشان می‌دهد متاسفانه حتی خشونت خانگی نیز دراین ایام افزایش داشته است .
این پاندمی به جهانیان نشان داد تا برقراری عدالت به ویژه در ساحت سلامت راهی طولانی در پیش است.دنیا به گسترده ترین شکل ممکن هنوز درگیر فقر مزمن ، نابرابری های بهداشتی ، توزیع ناعادلانه ثروت و عدم دسترسی یکسان به خدمات آموزشی است.
توجه و تکریم مقام زن میتواند راه هموارتری را برای رسیدن به عدالت و سلامت ارایه کند به ویژه اکنون که بحران کرونا در گوشه و کنار دنیا ارایه خدمات و دسترسی عادلانه به فرصت ها وخدمات بهداشتی و درمانی را به چالش کشیده است، شایسته است توسعه تاب آوری زنان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
در سایه بحران کرونا و شعار ویژه سازمان بهداشت جهانی مبنی بر توسعه برابری و  برای سال ۲۰۲۱ حداقل میتوانیم به چند مورد ویژه مختصر اشاراتی داشته باشیم نکته اول اینکه بعد از مدتها دنیا در کمال ناباوری شاهد گسترش فقر است و این یکی از پیامدهای  کرونا بر ساختارهای اقتصادی است که با شفافیت هرچه تمام‌تر اهمیت سلامت و رفاه و روابط متقابل آنها را خاطر نشان می‌کند که صد البته در توسعه تاب آوری اجتماعی ، خانوادگی و فردی دسترسی به منابع مالی و بهداشتی هم حایز اهمیت است .
مقابله اقتصاد و سلامت به ویژه در جوامعی که با چالش های اقتصادی و فقر روبرو بودند نشان داد که عدم برخورداری از منابع مالی و وجود مشکلاتی در معیشت  خانواده ها را  حتی در تهیه اقلام بهداشتی دچار مشکل میکند .

فقر آموزه‌های دینی و فرهنگی موجب تهی شدن انسان از معنا و معنویت می‌شود، فقر همچنین توان مقابله با بیماری را از افراد ، خانواده و جوامع سلب میکند و حتی فراتر از این شاید بتوان گفت که فقر بیماری زا است.

مقابله علم و خرافات هم مقوله دیگری است که در سراسر دنیا  مشکلاتی را در مقابله با پاندمی کووید۱۹ بوجود آورد. این موضوع تلنگری بود بر نقش پر اهمیت مدارس و آموزش عالی و توجه جدی به بیسوادی های عمیق و ریشه دار در سرتاسر دنیا که البته برای همگان جای تعجب و موضوعی خارج انتظار بود که بشر امروزی علی‌رغم  تمامی دستاوردهای علمی و پیشرفت های تکنولوژیک هنوز هم در بعضی قسمت ها به ویژه حوزه سلامت اسیر خرافات ، توهمات و تصورات باطل است. ویترین فریبنده و پر زرق و برق علم و تکنولوژی دنیا هنوز هم در بحران مرتکب خطا و اشتباهات غیر قابل اغماض است.
شاهد بودیم که خرافات و توهمات مرتبط با مقوله سلامت بخصوص در کشورهای مدعی و سازمانهای متولی بهداشت و حتی پرچمداران درمان خودنمایی میکند

کلام پایانی اینکه : اهتمام ویژه زنان در ارتقاءسلامت ، گسترش برابری، ریشه کنی فقر و خرافات، بشارت روزهای خوب برای خود و دیگران است که مبارزه با جهل و نابرابری جدای از مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و توسعه تاب‌آوری نیست که زن قلب خانواده و تاب آوری قلب سلامت است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.