تنظیم شناختی هیجان و تاب‌آوری با یکدیگر ارتباط دارند

ابراهیم خلیلی مدرس مدرسه اقتصاد و کوچ نوجوان

0

افرادی که از راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مثبت مانند ارزیابی مجدد مثبت استفاده می‌کنند، تاب‌آوری بیشتری نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، توانایی تنظیم شناختی هیجان به افراد کمک می‌کند تا در شرایط سخت و فشارزا انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند و به سرعت از شرایط دشوار بهبود یابند.

همچنین، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نقش واسطه‌ای در رابطه بین تاب‌آوری و اضطراب ابتلا به بیماری‌های همه‌گیر مانند کووید-19 دارند. افرادی که تاب‌آوری بالاتری دارند، از راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مثبت‌تری استفاده می‌کنند و در نتیجه اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند.

مرور متون نشان میدهد تنظیم شناختی هیجان و تاب‌آوری به عنوان دو سازه مرتبط با یکدیگر محسوب می‌شوند و توجه به هر دو سازه در ارتقای سلامت روان افراد در شرایط دشوار اهمیت دارد.

تحقیقات رابطه ای معنا دار بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تاب آوری را نشان داده است بنظر میرسد انعطاف‌پذیری شناختی با تغییر منابع توجه بین تنظیم شناختی-هیجان و ادراک درد میزان سازگاری افراد با تجربیات نامطلوب را تعدیل می‌کند

– انعطاف پذیری شناختی، یا توانایی تغییر توجه و انطباق با تجربیات نامطلوب، به عنوان یک مکانیسم عصبی شناختی زیربنای تاب آوری انسان شناخته شده است.تصویربرداری مغز نشان می‌دهد که انعطاف‌پذیری شناختی میزان سازگاری افراد با سختی‌ها را تعدیل می‌کند

– مطالعات متعدد نشان داده اند که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان می توانند بخش قابل توجهی از واریانس تاب آوری را پیش بینی کنند. استراتژی‌های انطباقی مانند تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی، چشم‌انداز، پذیرش و تمرکز مجدد مثبت به طور مثبت با تاب‌آوری مرتبط هستند، در حالی که راهبردهای ناسازگار مانند فاجعه‌سازی، سرزنش خود و سرزنش دیگران رابطه منفی دارند( باغجری و همکاران ، 2017).

به نظر می‌رسد توانایی به‌کارگیری استراتژی‌های تنظیم شناختی و هیجانی مناسب با موقعیت، عامل کلیدی در تاب‌آوری باشد. مداخلاتی که انعطاف پذیری شناختی و تنظیم هیجان تطبیقی را هدف قرار می‌دهند ممکن است به افزایش تاب آوری در مواجهه با ناملایمات کمک کنند با توجه به شکاف تحقیقاتی موجود هنوز تحقیقات بیشتری برای روشن شدن کامل این روابط مورد نیاز است.

تنظیم شناختی به توانایی کنترل و هدایت فرآیندهای فکری فرد به منظور دستیابی به اهداف، انطباق با شرایط در حال تغییر و تنظیم احساسات اشاره دارد(مودرک و همکاران ، 2017).

نکات قابل تامل در انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری :

– تمرکز و حفظ توجه بر روی اطلاعات مربوطه در حالی که در مقابل عوامل حواس پرتی مقاومت می کنید
– چابکی و انعطاف پذیری بین وظایف و دیدگاه ها در صورت لزوم
– نگهداری اطلاعات در حافظه کاری، پردازش و یا دستکاری آن برای حل مسائل
– مهار پاسخ های تکانشی و انتخاب اقدامات مناسب
– نظارت بر پیشرفت به سمت اهداف و تنظیم استراتژی ها در صورت لزوم

تنظیم شناختی به نواحی پیشانی ( فروتنال) درگیر در عملکردهای اجرایی مانند توجه، حافظه کاری، انتخاب پاسخ و انعطاف پذیری شناختی متکی است و به ما این امکان را می دهد که آگاهانه تفکر خود را برای دستیابی به اهداف خود کنترل کنیم، نه اینکه تحت تأثیر تکانه های خودکار یا حواس پرتی بیرونی قرار بگیریم.

بررسی ها نشان میدهد نقص در تنظیم شناختی با آسیب شناسی های روانی مختلف، از جمله اسکیزوفرنی، که در آن به اختلالات شناختی و عملکرد اجتماعی ضعیف کمک می کند، مرتبط است. مداخلاتی که مهارت‌های خودتنظیمی شناختی را هدف قرار می‌دهند، مانند توجه انتخابی، برنامه‌ریزی، خودانگیختگی و خود ارزیابی می‌توانند به کاهش این کاستی‌ها کمک کنند(سان توش و همکاران ، 2015).
ابراهیم خلیلی مدرس مدرسه اقتصاد و کوچ نوجوان در خاتمه آورده است تنظیم شناختی مجموعه ای کلیدی از توانایی های انسان است که وی را قادر می سازد تا تفکر و رفتار خود را به شیوه ای هدفمند هدایت کند. این یک توانایی و مهارت حیاتی برای یادگیری، سازگاری ، کنترل هیجان و تاب آوری است.

تنظیم شناختی هیجان و تاب‌آوری با یکدیگر ارتباط دارند تنظیم شناختی هیجان و تاب‌آوری رابطه مثبت و معناداری با یکدیگر دارند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.