تقویت تاب آوری و سلامتی برای همه

0

توسعه تاب آوری تا تقویت مراقبت شعار امسال روز جهانی بهداشت بوده است .

۱۸تا ۲۴ فروردین‌ماه، هفته جهانی سلامت است. هفته‌ای که البته همیشه با یک شعار همراه است. شعار امسال سازمان بهداشت جهانی، «سلامتی برای همه: تقویت مراقبت‌های بهداشتی اولیه برای ایجاد سیستم‌های تاب‌آور» است.

در گزارش پیش‌رو شما با راهکارهایی ساده برای تقویت تاب‌ آوری در برابر حوادث به معنی توانایی مواجهه با مشکلات و حل آنها آشنا می‌شوید.

خانه تاب آوری ایران به نقل از  پایگاه اطلاع‎رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ گزارش میدهد جز یکی از اهداف جمعیت هلال‌‎احمر است، شاید به همین دلیل است که در شهرها و روستا، مکانی را به نام خانه‌‎های هلال، تاسیس کرد.

خانه‌هایی که در آنجا، افراد می‌توانند در دوره‌های آموزشی برای آمادگی شرکت کنند و در برابر بحران‌های احتمالی آموزش ببیند. افزایش تاب آوری جامعه و هدف تاسیس خانه هلال این قدر مهم است که بدانیم، اگر  تاب آوری در برابر بحران احتمالی وجود نداشته باشد، امدادگران جمعیت هلال‌احمر، نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند.

بسیاری از امدادگرانی که هم در زلزله ترکیه و هم در زلزله چهارگانه شهرستان خوی حضور داشتند، به این مهم اشاره دارند؛ به این که اگر تاب آوری در برابر بحران در این شهرستان وجود داشت، امدادرسانی می‌توانست بهتر انجام شود. همه‌گیری کرونا و مشکلات ریز و درشت دیگر مزید بر علت شدند تا هم کشور و هم جهان، با کاهش تاب آوری جامعه روبه‌رو شوند؛ همه این‌ها می‌گوید که انتخاب شعار سال می‌تواند درست و به جا باشد تا شاید ذهن افراد درگیر شود و در صدد افزایش تاب آوری خود اقدامات موثری انجام دهند.

 

تاب‌آوری چیست؟

تاب آوری در واقع همان چیزی است که به آن صبر و شکیبایی در برابر مشکلات زندگی می‌گویند؛ اینکه در مواجهه با مشکلات روحی و مشکلات زندگی به راحتی بتوانید مهار اعصاب خود را در اختیار داشته باشید. در واقع، اگر سواد زندگی کردن را بیاموزید و بتوانید در هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنید، می‌توانیم بگوییم که شما تاب‌آوری دارید. تحقیقات نشان داده است که اگرچه برخی از افراد به طور طبیعی با تاب آوری به دنیا می‌آیند، اما می‌توان آن را آموخت.

 

تکنیک‌هایی برای تقویت تاب‌ آوری

تاب آوری در بروز بحران به درد می‌خورد؛ زمانی که سیل و زلزله آمده است و یا این که زندگی سرناسازگاری با شما دارد و شما شرایط سختی را سپری می‌‎کنید، بنابراین، برای مواجهه با استرس آماده‌باشید و به تکنیک‌های افزایش تاب‌ آوری توجه کنید.

هدفمند باشید

کاندیس لایتنر پس از کشته شدن دختر ۱۳ ساله‌اش توسط یک راننده مست، سازمانی علیه رانندگان مست (MADD) را تأسیس کرد. لایتنر انرژی خود را بر آگاهی از خطرات رانندگی در حالت مستی متمرکز کرد. او به جای این که زانوی غم بغل بگیرد و زندگی خود و دیگران را تباه کند، فکر هوشمندانه‌ای کرد. در مواجهه با بحران یا تراژدی، یافتن حس هدفمندی می‌تواند نقش مهمی در بهبودی شما داشته باشد. این امر می‌تواند به معنای درگیر شدن در جامعه، پرورش معنویت یا شرکت در فعالیت‌هایی باشد که برای شما معنی‌دار است.

ایمان داشته باشید

داشتن اعتماد به توانایی خود برای کنار آمدن با استرس های زندگی، می‌تواند نقش مهمی در تاب آوری داشته باشد. اعتماد بیشتر به توانایی‌های خود که شامل توانایی پاسخگویی و کنار آمدن با بحران است، راهی مناسب برای ایجاد تاب آوری در آینده است. این کار هم زیاد سخت نیست، اگر فکر می‌کنید که تاب و تحمل ندارید، توانتان را زیاد کنید.

قبل از بروز حادثه و بحران تمرین کنید. به عنوان مثال در بحرانی مانند وقوع زلزله، به جای این که خود را ناتوان جلوه دهید، در کلاس‌های آموزشی و پیشگیری جمعیت هلال‌‎احمر شرکت کنید و راهکارهای پناهگیری درست، را آموزش ببینید.

در همه شرایط زندگی، در همه بحران‌ها توان خود را بشناسید و بعد به تقویت آن دست بزنید؛ اتفاقی که البته با خودشناسی می‌تواند محقق شود چراکه تحقیقات نشان داده است، عزت نفس شما نقش مهمی در کنار آمدن با استرس دارد، بنابراین نقاط قوت و موفقیت‌های خود را یادآوری کنید.

شبکه اجتماعی ایجاد کنید

داشتن افرادی که می‌توانید به آنها اعتماد کنید، در زمان بروز بحران مهم است. مراقبت، افراد حامی عامل محافظتی خوب و مناسبی در مواقع بحرانی است. اگرچه صحبت کردن در مورد یک موقعیت با یک دوست یا عزیز باعث از بین رفتن مشکلات نخواهد شد، اما به شما این امکان را می‌دهد احساسات خود را به اشتراک بگذارید، حمایت شوید، بازخورد مثبت دریافت کنید و راه کارهای احتمالی را برای مشکلات خود پیدا کنید، کاری که تیم‌های سحر جمعیت هلال‌احمر در زمان بروز بحران، انجام می‌دهند. آن‌ها خود را به محل حادثه می‌رسانند تا با کمک‌های روانشناسی و بشردوستانه خود، آلام بشری را کاهش دهند.

تغییر را بپذیرید

انعطاف‌پذیری، بخش اصلی تاب‌ آوری است. سازگاری بیشتر، منجر به پاسخگویی بهتر در زمان مواجه با بحران است. در حالی که برخی از افراد ممکن است توسط تغییرات ناگهانی، خرد شوند، افرادی که تاب‌ آوری بالایی دارند، قادر به سازگاری و رشد هستند.

خوش‌بین باشید

خوش‌بین بودن در دوره‌های سخت زندگی دشوار است، اما داشتن چشم انداز امیدوارانه بخش مهمی از تاب‌ آوری است. آنچه ممکن است با آن سر و کار داشته باشید دشوار باشد، اما مهم است در مورد آینده‌ای روشن‌تر، امیدوار و مثبت باشید. تفکر مثبت به معنای نادیده گرفتن مسئله و تمرکز بر پیامدهای آن نیست. در حقیقت بدان معناست که درک می‌کنید موانع موقتی است و شما مهارت و توانایی لازم برای مقابله با چالش‌های پیشرو دارید.

خودتان را پرورش دهید

وقتی استرس دارید، غفلت از نیازهای اساسی خود بسیار راحت است. واکنش‌های مانند، از دست دادن اشتها، نادیده گرفتن ورزش وکم خوابیدن از مواردی که در زمان بروز بحران خود را نشان می‌دهد. شما باید حتی در مواقعی که مشکل دارید، روی ایجاد مهارت های پرورش خود تمرکز کنید. در هر صورت سعی کنید برای فعالیت هایی که لذت می‌برید وقت بگذارید. با انجام کارهایی که دوست دارید، می‌توانید سلامت و تاب‌ آوری کلی خود را تقویت کنید و آماده رویارویی با چالش های زندگی باشید.

مهارت های حل مساله را توسعه دهید

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که قادر به ارائه راهکار برای یک مشکل هستند در هنگام مواجه شدن با چالشی جدید، بهتر از کسانی که نمی‌توانند با مشکلات کنار بیایند، لیستی از راه‌های بالقوه حل مشکل را تهیه می‌کنند. استراتژی‌های مختلف را بررسی کنید و بر ایجاد یک روش منطقی برای حل مشکلات معمول خود تمرکز کنید. با تمرین مهارت‌های حل مسئله به طور منظم، در هنگام بروز یک چالش جدی، آمادگی بیشتری برای کنار آمدن خواهید داشت.

هدف تعیین کنید

شرایط بحرانی، دلهره آور است. حتی ممکن است حل نشدنی باشد. افراد تاب‌ آور قادرند این شرایط را به صورت واقع‌بینانه بررسی و اهداف معقولی را برای مقابله با مشکل تعیین کنند. وقتی می‌بینید در موقعیت سختی قرار گرفته اید، یک قدم به عقب برگردید و آنچه را که پیش‌رو دارید ارزیابی کنید. راه حل های ممکن را بررسی کنید، و سپس آنها را به گام های کوچکتر، تقسیم کنید.

عمل کنید

صرف وقت برای از بین رفتن یک مشکل به خودی خود فقط بحران را طولانی می‌کند. شما باید بلافاصله شروع به حل مسئله کنید. گرچه ممکن است هیچ راه‌حل سریع و ساده‌ای وجود نداشته باشد، اما می‌توانید گام‌هایی را در جهت بهتر شدن وضعیت و کاهش استرس خود بردارید. روی پیشرفتی که به دست آورده‌اید، تمرکز کنید، برای گام های بعدی برنامه ریزی کنید و از میزان کارهایی که هنوز انجام ناده‌اید، ناامید نشوید. توجه داشته باشید که بررسی فعالانه راه‌حل‌ها به شما کمک می‌کند احساس کنترل بیشتری داشته باشید. فعال بودن به شما کمک می‌کند به جای اینکه فقط منتظر اتفاقات باشید، اهداف خود را به واقعیت تبدیل کنید.

مهارت‌های خود را بهبود دهید

ایجاد تاب آوری ممکن است زمانبر باشد، بنابراین اگر هنوز برای کنار آمدن با رویدادهای مشکل‌ساز در تلاش هستید، ناامید نشوید.  تاب آوری شامل هیچ رفتار یا عمل خاصی نمی‌شود و همه می‌توانند آن را بیاموزند. تاب‌ آوری می‌تواند از فردی به فرد دیگر به طور چشمگیری متفاوت باشد. روی تمرین مهارت‌ها و همچنین ویژگی‌های مشترک افراد تاب‌آور تمرکز کنید، اما به یاد داشته باشید که از نقاط قوت خود نیز استفاده کنید.

 

 

 

خانه تاب آوری ایران تقویت و توسعه تاب آوری را هدف خود میداند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.