تفکردر تدریس، تاب آوری و استرس در میان مدرسین ایرانی زبان انگلیسی
تفکردر تدریس، تاب آوری و استرس در میان مدرسین ایرانی زبان انگلیسی
این مطالعه به بررسی رابطه بین تفکر در تدریس، استرس نقش و تاب آوری در میان مدرسین ایرانی زبان انگلیسی میپردازد.
بدین منظور شیوه پژوهشی آمیخته جهت پاسخ به پرسش های این پژوهش اتخاذ شد.
در بخش کمی ۱۲۲ مدرس ایرانی زبان انگلیسی، به سه پرسشنامه مربوط به تدریس تفکر محور، تاب آوری و استرس پاسخ دادند.
نتایج همبستگی نشان داد که در حالیکه رابطه مثبت معناداری بین تفکر در تدریس و تاب آوری وجود دارد، رابطه بین تفکر در تدریس و استرس نقش منفی است. رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان پنج بعد تفکر در تدریس، تفکر فراشناختی و انتقادی پیش بینی کننده ابهام نقش و تفکر انتقادی پیش بینی کننده تضاد نقش است.
نتایج همچنین نشان داد که تفکر فراشناختی و انتقادی پیش بینس کننده تاب آوری نیز هستند. در بخش کیفی این پژوهش، مصاحبه های رو در رویی با ۱۱ نفر از شرکت کنندگان در بخش اول پژوهش ترتیب داده شد.
هدف ازین مصاحبه ها بررسی این مطلب بود که تفکر در تدریس چگونه میتواند ایجاد کننده یا بازدارنده استرس و تاب آوری باشد.
پس از پیاده سازی متن مصاحبه های صوتی، داده ها از طریق رویکرد نظریه بنیادین تحلیل و بررسی شد.
نتایج نشان داد که تفکر در تدریس از طریق تقویت روحیه و هویت حرفه ای معلمان منجر به تاب آوری میشود.
همچنین تحلیل داده های مصاحبه مشخص کرد که تفکر در تدریس از طریق دانش افزایی و ایجاد آمادگی میتواند هم به تاب آوری وهم به استرس منجر شود.
تفکردر تدریس، تاب آوری و استرس
در میان مدرسین ایرانی زبان انگلیسی پژوهشی با روش آمیخته
تفکر فراشناختی و انتقادی میتوانند عوامل مؤثری در افزایش تابآوری باشند.
تفکر فراشناختی
فراشناخت، که به معنای “فکر کردن دربارهی تفکر” است، به فرآیندهایی اشاره دارد که افراد در آنها به ارزیابی و کنترل فرایندهای شناختی خود میپردازند. این مفهوم شامل آگاهی از نحوه یادگیری، تفکر و استفاده از اطلاعات برای دستیابی به اهداف خاص است. فراشناخت به طور کلی به دو بعد اصلی تقسیم میشود: دانش فراشناختی و تنظیم فراشناختی.
تفکر فراشناختی به فرآیند آگاهی از فرآیندهای شناختی خود اشاره دارد. این نوع تفکر شامل توانایی فرد در ارزیابی و تنظیم افکار و احساسات خود است. پژوهشها نشان دادهاند که آموزش راهبردهای فراشناختی میتواند به افزایش تابآوری کمک کند. برای مثال، مطالعهای در خرمآباد نشان داد که آموزش این راهبردها به تغییر مثبت در سطح تابآوری تحصیلی دانشآموزان منجر شده است.
تفکر انتقادی
تفکر انتقادی به مهارتهای تحلیل، ارزیابی و استدلال منطقی اشاره دارد. این نوع تفکر به فرد کمک میکند تا در مواجهه با مشکلات، تصمیمات بهتری اتخاذ کند. نتایج یک پژوهش نشان داد که بین باورهای خودکارآمدی، تابآوری و تفکر انتقادی همبستگی مثبت وجود دارد و این متغیرها میتوانند پیشبینیکنندههای مؤثری برای یکدیگر باشند.
تفکر انتقادی یکی از مهارتهای کلیدی در دنیای امروز است که به افراد کمک میکند تا اطلاعات را به طور منطقی و عینی تحلیل کنند و به قضاوتهای معقول برسند. این مهارت شامل فرآیندهایی است که فرد با استفاده از آنها میتواند مسائل را از زوایای مختلف بررسی کند و به نتایج منطقی دست یابد.
تفکر انتقادی به معنای توانایی تجزیه و تحلیل واقعیتها و اطلاعات برای درک بهتر یک موضوع یا مشکل است.
ارتباط بین تفکر فراشناختی و انتقادی با تابآوری
تحقیقات نشان دادهاند که هر دو نوع تفکر میتوانند به تقویت تابآوری کمک کنند. برای مثال:
– تفکر فراشناختی: آموزش راهبردهای فراشناختی میتواند به کاهش افکار منفی و افزایش اعتماد به نفس کمک کند، که در نهایت منجر به افزایش تابآوری میشود.
– تفکر انتقادی : مهارتهای تفکر انتقادی به افراد کمک میکند تا در شرایط دشوار، راهبردهای مؤثرتری برای مقابله با استرس انتخاب کنند، که این نیز بر تابآوری تأثیر مثبت دارد.
ترکیب تفکر فراشناختی و انتقادی میتواند به عنوان یک رویکرد جامع برای تقویت تابآوری در افراد مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، برنامههای آموزشی باید بر روی توسعه این مهارتها تمرکز کنند تا بتوانند تابآوری را در دانشآموزان و دانشجویان افزایش دهند.