تحلیل چند سطحی عوامل مؤثّر بر تاب‌آوری تحصیلی

1

تحلیل چند سطحی عوامل مؤثّر بر تاب‌آوری تحصیلی ،این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثّر بر تاب­ آوری تحصیلی در سه سطح فردی- شخصیتی، خانواده و مدرسه­ به صورت پیمایشی و با روش نمونه­ گیری خوشه ­ای روی ۲۵۰ دانش‌آموز، ۱۹۲ دختر و ۵۸ پسر در مقطع متوسّطه مناطق کمتر توسعه­ یافته در شهرستان مبارکه انجام شده است.

نتایج حاصل از رگرسیون سلسله ­مراتبی (HLM) نشان می­دهد:

که متغیّرهای سطح فردی (عزّت نفس و انگیزش تحصیلی) و سطح خانواده (سرمایه اجتماعی خانواده) تأثیر معناداری بر تاب ­آوری تحصیلی دارند.

همچنین برخلاف ارتباط متغیّرهای سطح مدرسه با تاب­ آوری تحصیلی با ورود متغیّرهای سطوح دیگر در مدل نهایی، این تأثیر غیرمعنادار می‌شود.

در نهایت بر اساس یافته­ های مذکور، پیشنهادهایی برای بهبود تاب­ آوری تحصیلی ارائه شده است.

 

تحلیل چند سطحی عوامل مؤثّر بر تاب‌آوری تحصیلی

 

تحلیل چند سطحی عوامل مؤثّر بر تاب‌آوری تحصیلی

تعریف تاب آوری تحصیلی به روایتی دیگر میتواند به معنای دستیابی دانش آموزان به نتایج آموزشی خوب با وجود شرایط نامساعد و چالش ها از طریق تغییر رفتارهای موجود یا ایجاد رفتارهای جدید، مانند نظم، تمرین یا برنامه ریزی می باشد.

بنابر همین گزارش از خانه تاب آوری و  عبارت دیگر، دانش آموزان مقاوم علیرغم وجود حوادث و شرایط استرس زا، سطح بالایی از انگیزه و پیشرفت را حفظ می کنند حتی اگر معرض خطر ضعف در مدرسه و در نهایت ترک تحصیل قرار گیرند. بنابراین نقش انگیزه ممکن است در تاب آوری تحصیلی محوری باشد.

مدارس و نهادهای آموزشی می توانند با راهکارهایی مانند برنامه ریزی استراتژیک و بهبود عملکرد در سطح مدارس به دانش آموزان آسیب پذیر و محروم کمک کنند تا به موفقیت برسند. ایجاد چنین شرایطی به دانش آموزان کمک می کند تا ثبات بیشتری پیدا کنند، تمرکز کنند و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند که همگی بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی موثر خواهد بود.

مزایای بلندمدت دیگری نیز وجود دارد: برخی از فرایندها و روشهای مربوط به شکل گیری تاب آوری، به دانش آموزان امکان دسترسی به فرصتهایی را می دهد که قبلاً هرگز نداشته اند. به عنوان مثال، آموزش های مهارتی و کارآموزی با افزایش سطح تاب آوری در نوجوانان مزایای طولانی مدت شامل سلامت جسمی بهتر، افزایش امید به زندگی و سلامت روانی طولانی مدت برای آسیب پذیرترین رده سنی جامعه را فراهم می آورد.

 

1 نظر
  1. مسعود غفاری می گوید

    اسمی از نویسندگان نمی آورید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.