تاثیر حمایت اجتماعی بر تاب آوری

0

تاثیر حمایت اجتماعی بر تاب آوری

توجه به ظهور رویکرد مثبت‌نگر سلامت روانی، بهزیستی روان‌شناختی توجه مجامع علمی را به خود جلب کرده است.

پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی است.

ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌هایی استاندارد است.

که روایی آن‌ها از طریق روایی سازه و پایایی آن‌ها از طریق آلفای کرونباخ تعیین شد.

جامعه آماری پژوهش را کارکنان نظامی جنوب شرق ایران تشکیل دادند و به منظور تحلیل داده‌های پژوهش از نرم‌افزار Smart PLS استفاده شده است.

یافته‌ها نشان داد حمایت اجتماعی ادراک‌شده بر بهزیستی روان‌شناختی تأثیری مثبت و معنادار به میزان ۳۴۲/۰، حمایت اجتماعی ادراک‌شده برتاب‌آوری تأثیری مثبت و معنادار به میزان ۸۲۰/۰ و تاب‌آوری بر بهزیستی روان‌شناختی تأثیری مثبت و معنادار به میزان ۵۳۷/ دارند.

تأثیر حمایت اجتماعی ادراک‌شده بر بهزیستی روان‌شناختی با نقش میانجی تاب‌آوری به‌میزان ۷۸۲/۰ برآوردگردید.

با توجه به تأثیر مثبت و معنی‌دار حمایت اجتماعی ادراک‌شده بر بهزیستی روان‌شناختی و تاب‌آوری و تأثیر مثبت تاب‌آوری بر بهزیستی روان‌شناختی به یگان‌های نظامی توصیه می‌شود با برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های زندگی و بهره‌گیری از رسانه‌های مختلف، در راستای مداخلات رفتاری و اجتماعی در جهت آموزش، برنامه‌های آموزشی و تشویق خانواده‌ها اقدامات نماید.

 

بررسی تأثیر حمایت اجتماعی ادراک‌شده بر بهزیستی روان‌شناختی با نقش میانجی تاب‌آوری

 

 

تاثیر حمایت اجتماعی بر تاب آوری سهولت دسترسی افراد به شبکه اجتماعی حمایت‌کننده و یا کمک و یاری دیگران را حمایت اجتماعی نامیده اند این حمایت به عنوان نیازی ضروری در زیست روانی و اجتماعی انسان جایگاه مهمی دارد.حمایت اجتماعی بخش مهمی از تاب آوری افراد را پشتیبانی میکند. سهولت دسترسی افراد به شبکه اجتماعی حمایت‌کننده و یا کمک و یاری دیگران را حمایت اجتماعی نامیده اند این حمایت به عنوان نیازی ضروری در زیست روانی و اجتماعی انسان جایگاه مهمی دارد.حمایت اجتماعی بخش مهمی از تاب آوری افراد را پشتیبانی میکند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.