تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر تاب آوری
تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر تاب آوری و سازگاری نوجوانان با معلولیت جسمی
معلولیت عبارت است از ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیتهای زندگی فردی یا اجتماعی که به علت وجود نقصی مادرزادی یا عارضهای در قوای جسمانی و روانی اتفاق میافتد.
تأثیری که معلولیت بر وضعیت اجتماعی/ روانی فرد بر جای میگذارد غیر قابل انکار است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری و تاب آوری نوجوانان با معلولیت جسمی بود.
روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل و آزمایش بود.
جامعه آماری این تحقیق کلیه نوجوانان با معلولیت جسمی شهرستان شیروان در سال ۱۳۹۴ میباشد.
نمونه آماری این تحقیق شامل ۳۰ نفر از نوجوانان با معلولیت بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند،
سپس به طور تصادفی ۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل جایگزین گردیدند. ابتدا هر دو گروه مورد پیش آزمون قرار گرفتند و سپس گروه آزمایش آموزش های مرتبط به مهارتهای زندگی را طی ۹ جلسه ۱/۵ ساعته دریافت کرد. در پایان دوره آموزشی، هر دو گروه مجددا مورد پسآزمون قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش مهارتهای زندگی بر میانگین نمرات سازگاری و تاب آوری نوجوانان با معلولیت جسمی در پس آزمون تاثیرگذار است (۰/۰۵P<).
نتیجه گیری: یادگیری مهارتهای زندگی میتواند نقش تاثیرگذاری در موفقیت و سازگاری در زندگی داشته باشد.
کودکان با معلولیت ممکن است نتوانند بسیاری از این مهارتها را بدون آموزش بیاموزند، بنابراین لازم است تا این مهارتها را به صورت مستقیم به آنها آموزش دهیم تا از آن طریق بتوانند بر چالشهای زندگی غلبه کرده و موفقیت بیشتری به دست آورند.
تاثیر آموزش مهارتهای ندگی بر تاب آوری و سازگاری نوجوانان با معلولیت جسمی