تاب آوری کسب وکار خانوادگی چیست ؟

Family business resilience

0

تاب آوری کسب وکار خانوادگی چیست ؟ تاب‌آوری کسب‌وکار خانوادگی به توانایی کسب‌وکارهای خانوادگی برای تداوم و سازگاری در مواجهه با ناملایمات، مانند رکود اقتصادی، بحران‌ها یا سایر چالش‌های مهم اشاره دارد.

تاب آوری کسب وکار خانوادگی خانوادگی را میتوان با ارکان و ابعاد زیر معرقی و مفهوم سازی کرد :

1. کسب و کارهای خانوادگی تمایل دارند چشم اندازی بلندمدت داشته باشند و با افقی حداقل فراتر از سه ماهه آینده تصمیم گیری کنند. این به آنها اجازه می دهد تا به دنبال راه حل های پایدار باشند و بپذیرند که بهبودی از بحران ها ممکن است به زمان نیاز داشته باشد.

2. مشاغل خانوادگی اغلب تعهد به ارزش های اصلی، میراث خانوادگی و روابط با سهامداران را در اولویت قرار می دهند این به تنهایی میتواند عامل موثری در ایجاد وتقویت تاب آوری باشد بنظر میرسد تعهدات در کسب وکارهای خانوادگی فراتر از مرزها و منافع مالی باشد .

3. تاب آوری کسب وکار خانوادگی  اغلب می تواند به سرعت به شرایط در حال تغییر واکنش نشان دهند و در صورت نیاز تغییراتی را به سرعت و به دور از تشریفاتی اداری و سازمانی انجام دهند، چابکی و سرعت پذیری برای تاب آوری بسیار مهم است.

4. کسب و کارهای خانوادگی طولانی مدت تمایل دارند خاطرات بحران های قبلی را در خانواده زنده نگه دارند و آنها را قادر می سازد تا از این تجربه برای مقابله بهتر با چالش های آینده استفاده کنند این ویژگی را شاید بتوان نوعی مستند سازی توامان با تجربه و دانش نامید.

5.کسب و کارهای خانوادگی وجه ممیزه و  ویژگی های منحصر به فردی دارند که به تاب آوری آنها کمک می کند، مانند توانایی سازگاری با ناملایمات و حفظ روابط با سهامداران و ذینفعان و …این عوامل به کسب‌وکارهای خانوادگی کمک می‌کنند تا در برابر ناملایمات دوام بیاورند و پیشرفت کنند و آنها را نسبت به مشاغل غیر خانوادگی انعطاف‌پذیرتر می‌کند.

محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری ایران در ادامه این مطلب اضافه میکند تاب‌آوری کسب‌وکار خانوادگی و تاب‌آوری سازمانی تفاوت و شباهت‌های زیادی دارند.

تاب آوری سازمانی بر توانایی هر سازمان برای بقا و انطباق با رویدادهای نامطلوب و غیرمنتظره مانند بلایای طبیعی، رکود اقتصادی یا سایر بحران ها تمرکز می کند. این بر توانایی سازمان برای بازیابی و سازگاری مثبت با این چالش ها تأکید می کند
این در حالی است که تاب آوری کسب و کار خانوادگی به طور خاص بر ویژگی ها و رفتارهای منحصر به فرد مشاغل خانوادگی تمرکز می کند که آنها را قادر می سازد در مواجهه با ناملایمات دوام بیاورند و پیشرفت کنند. اهمیت پویایی خانواده، ارزش‌ها و جهت‌گیری بلندمدت در تاب‌آوری کسب‌وکار خانواده موضوعات قابل توجهی هستند(یلماز وهمکاران ، 2023)

بنظر میرسد تاب آوری کسب وکارهای خانوادگی افق گسترده تر و بازه های زمانی طولانی تری را مد نظر قرار میدهد .

این در حالی است که تاب آوری سازمانی می تواند برای هر سازمانی صرف نظر از ساختار مالکیت یا اهداف بلندمدت آن اعمال شود. بر توانایی سازمان برای بقا و سازگاری در کوتاه مدت تمرکز دارد اما تاب آوری کسب و کار خانواده ریشه عمیقی در اهداف و ارزش های بلند مدت کسب و کارهای خانوادگی دارد.

کسب‌وکارهای خانوادگی تمایل دارند پایداری بلندمدت را بر دستاوردهای کوتاه‌مدت اولویت دهند، که به آن‌ها کمک می‌کند تا بحران‌ها را به طور مؤثرتری هدایت کنند.

مفاهیم و اصول تاب آوری سازمانی برای انواع سازمان ها از جمله مشاغل غیر خانوادگی قابل اعمال است.
اما تاب آوری کسب و کار خانواده به دلیل پویایی های خاص آنها، مانند مشارکت اعضای خانواده در تصمیم گیری و تمرکز طولانی مدت بر میراث و ارزش های خانواده، منحصر به مشاغل خانوادگی است و بنظر میرسد بسیار اختصاصی و منحصر بفرد عمل میکند.

خاتمه کلام اینکه تاب‌آوری سازمانی و تاب‌آوری کسب‌وکار خانواده عناصر مشترکی دارند، تاب‌آوری کسب‌وکار خانواده به دلیل تمرکز بر ویژگی‌ها و رفتارهای منحصربه‌فرد کسب‌وکارهای خانوادگی، جهت‌گیری بلندمدت آن‌ها، و اهمیت پویایی و ارزش‌های خانواده در توانمندسازی، متمایز است. آنها در مواجهه با ناملایمات پافشاری و پیشرفت کنند.

جنسیت صاحب کسب و کار خانوادگی می تواند به طرق مختلف بر تاب آوری کسب و کار خانوادگی تأثیر بگذارد بنظر میرسد با شکاف تحقیقاتی موجود شایسته نباشد در اینمورد با قطعیت صحبت کرد.

با این حال برخی مطالعات نشان داده است کسب‌وکارهای خانوادگی که توسط مالک مدیران زن هدایت می‌شوند ممکن است تاب آوری کسب‌وکار بهتری را تجربه کنند در حالیکه مطالعات در تاب آوری کسب وکارهای غیر خانوادگی از تاب آوری سازمانهای ” مرد مدیر” حکایت میکند.این نشان می دهد که جنسیت ممکن است عامل اصلی در تعیین تاب آوری کسب و کار خانواده نباشد

تاب‌آوری فردی مالک-مدیر و تاب‌آوری کسب‌وکار خانوادگی می‌توانند در هم تنیده شوند جنسیت صاحب کسب و کار خانوادگی می تواند از طریق عواملی مانند رهبری، دسترسی به منابع و آمادگی کلی برای بحران ها بر تاب آوری تأثیر بگذارد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل رابطه پیچیده بین جنسیت و تاب آوری کسب و کار خانوادگی بعنوان یک مفهوم چند وجهی مورد نیاز است.(مونلور وهمکاران ، 2023).

 

تاب آوری کسب وکار خانوادگی  به توانایی کسب‌وکارهای خانوادگی برای تداوم و سازگاری در مواجهه با ناملایمات، مانند رکود اقتصادی، بحران‌ها یا سایر چالش‌های مهم اشاره دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.