تاب آوری و سلامت روان در رسانه و شبکه های اجتماعی

خانه تاب آوری ایران

0

تاب آوری و سلامت روان تحت تاثیر شبکه های اجتماعی است این واقعیتی غیر قابل انکار است شبکه و رسانه های اجتماعی، می توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان و تاب آوری داشته باشند. استفاده بیش از حد فن آوری های نوین و شبکه های اجتماعی می تواند منجر به چرخه ای منفی شود که بر خلق و خو، روابط و عزت نفس کابران تأثیر می گذارد.

شبکه های اجتماعی، می توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان و تاب آوری ما داشته باشند. فن آوری های نوین شامل رسانه های بر خط و شبکه های اجتماعی، می توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامت و تاب آوری روانی داشته باشند.

استفاده بیش از حد از فن آوری های نوین ، رسانه و شبکه های اجتماعی می تواند منجر به چرخه ای منفی شود که بر خلق و خو، روابط و عزت نفس تأثیر می گذارد.این مساله می تواند باعث شود افراد به طور نامطلوب خود را با دیگران مقایسه کنند، مزاحمت سایبری را تجربه کنند یا حتی وسوسه ارتکاب آن را  مزمزه کنند و  از این جهت دچار حواس پرتی شده  و یا تحت فشار قرار بگیرند.

مطالعات دانشگاهی نشان میدهد که  استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی را با افزایش خطر افسردگی، اضطراب، تنهایی، آسیب رساندن به خود و حتی افکار خودکشی ارتباط معنی دار داشته است.
علاوه بر این، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند واقعیت را تحریف کنند، تصاویر غیرواقعی را تبلیغ کنند و حتی خود پنداره کاربران را تحت تاثیر منفی قرار دهند و به احساس بی‌کفایتی و ناامنی روانی دامن بزنند.
در خصوص نوجوانان هم قضیه مستثنی نیست و البته بنوعی دیگر مطرح است رسانه های اجتماعی می توانند اثرات مثبت و منفی بر سلامت روان داشته باشند. درحالیکه
مغز در حال رشد نوجوانان به ویژه در برابر تأثیرات رسانه های اجتماعی آسیب پذیر است که بر یادگیری هیجانی، کنترل تکانه و تنظیم هیجانی تأثیر می گذارد تحقیقات نشان می دهد که استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی، به ویژه بیش از سه ساعت در روز، می تواند خطر پیامدهای منفی سلامت روان را در نوجوانان دو برابر کند.
به طور کلی، تأثیر رسانه ها، از جمله شبکه های اجتماعی، بر سلامت روان قابل توجه است و می تواند ادراکات، رفتارها و احساساتی را شکل دهد که مورد انتظار و مفید نباشد آگاهی از خطرات بالقوه مرتبط با استفاده از رسانه و ترویج عادات سالم و تعاملات مثبت برای محافظت از رفاه ذهنی بسیار مهم است.

تاب آوری و سلامت روان تحت تاثیر شبکه های اجتماعی است شبکه و رسانه های اجتماعی، می توانند تأثیر مثبت  منفی قابل توجهی بر بهباشی و تاب آوری داشته باشند.

برای کاهش اثرات منفی رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان و توسعه تاب آوری  همیشه میتوان مواردی بقرار زیر مد نظر داشت:

تعیین محدودیت برای استفاده از رسانه های اجتماعی:
زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی را برای جلوگیری از استفاده بیش از حد و اثرات منفی مرتبط با آن محدود کنید
فعال باشید تا منفعل:
با ارسال محتوا، تعامل با دیگران و تمرکز بر ارتباطات واقعی به جای پیمایش غیرفعال، فعالانه در رسانه های اجتماعی درگیر شوید.
اولویت‌بندی تعاملات واقعی:
اطمینان حاصل کنید که شبکه و رسانه‌های اجتماعی جایگزین تعاملات رو در رو با دوستان و خانواده نمی‌شوند، زیرا ارتباطات دنیای واقعی برای رفاه روانی ضروری است.
لغو فالو کردن حساب‌هایی که باعث می‌شوند احساس بدی داشته باشید:
حساب‌هایی شخصی یا صفحاتی را که احساسات منفی مانند حسادت، گناه یا عدم کفایت را دامن میزند یا ایجاد می‌کنند، شناسایی و لغو دنبال کنید.
استراحت کنید:
برای بهبود رفاه، کاهش احساس تنهایی و مبارزه با افسردگی و اضطراب، استراحت های منظمی را از رسانه های اجتماعی برنامه ریزی کنید.
اجتناب از محتوای سمی:
از محتوای منفی، انتقادی یا خصمانه آنلاین که می‌تواند منجر به احساس خشم، اضطراب یا افسردگی شود دوری کنید.
فضاهای ایمن و حمایتی ایجاد کنید:
به دنبال فضاهای امن و عاری از انگ در رسانه وشبکه های اجتماعی مرتبط با سلامت روان یا علایق خاص باشید تا صداهای توانمند و جوامع حمایت کننده را بیابید.
استفاده آگاهانه از رسانه و شبکه های اجتماعی را تمرین کنید:
مراقب انگیزه‌های خود برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی باشید، روی تعاملات مثبت تمرکز کنید و از پیمایش بی‌معنای شبکه های اجتماعی و پلت فرمهای مختلف اجتناب کنید.

اگر چه بایستی منتظر بمانیم تا تحقیقات  بیشتری در زمینه تاب آوری و سلامت روان و تاثیرات فن آوری های نوین و رسانه‌های اجتماعی انجام پذیرید اما شاید بتوان با لحاظ کردن نکات پیش گفته در شبکه های اجتماعی به شیوه‌ای سالم‌تر حرکت کنیم، ارتباطات مثبت را تقویت کنیم، خلق و خوی خود را بهبود بخشیم و از سلامت روان خود در برابر تأثیرات منفی احتمالی مرتبط با استفاده بیش از حد یا ناسالم از رسانه‌های اجتماعی محافظت کنیم که در نهایت از توانایی و تاب آوری بهتری برخوردار باشیم.

محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری در خاتمه آورده است میدانیم که سطوح بالاتر تاب آوری به نفع سلامت روان است، در حالی که فقدان تاب آوری می تواند افراد را در برابر اختلالات روانی مختلف آسیب پذیر کند.
تاب آوری روانی برای اطمینان از اینکه موقعیت‌های دشوار زندگی منجر به مشکلات سلامت روان نمی‌شود، بسیار مهم است. همچنین میدانیم که عوامل مؤثر بر تاب آوری عبارتند از: ژنتیک، سلامت روان، سلامت جسمانی و محیط
خاتمه کلام اینکه تاب‌آوری یک عامل کلیدی در سلامت روان است که بر نحوه کنار آمدن افراد با ناملایمات، تروما و استرس تأثیر می‌گذارد. افزایش تاب‌آوری می‌تواند منجر به نتایج بهتری برای سلامت روان شود، در حالی که فقدان تاب‌آوری ممکن است به ایجاد اختلالات روانی کمک کند شبکه های اجتماعی و استفاده بی قاعده و قانون از فن آوری های نوین میتواند تاب آوری و سلامت روح و روان ما را به چالش بکشد.

 

تاب آوری و سلامت روان تحت تاثیر شبکه های اجتماعی است این واقعیتی غیر قابل انکار است شبکه و رسانه های اجتماعی، می توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان و تاب آوری داشته باشند. تاب آوری و سلامت روان در رسانه و شبکه های اجتماعی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.