تاب آوری و روان درمانی مثبت

0

تاب آوری و روان درمانی مثبت چیست ؟ روان درمانی مثبت چیست ؟ تأثیر روان درمانی بر تاب آوری موضوع مطالعات متعددی بوده است و به حد کفایت علمی در این زمینه پژوهش  انجام گرفته است و کما اینکه مشخص شده است که روان درمانی عامل مهمی در افزایش تاب آوری در جمعیت های مختلف از جمله افراد مبتلا به بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی و بیماران مبتلا به سرطان است. درخصوص مصرف کنندگان و معتادان به مواد مخدر هم هم مطالعات نتایجی همسو اعلام کرده اند.

روان درمانی مثبت چیست ؟

روان درمانی مثبت به ویژه در بهبود روابط بین فردی و تاب آوری در افراد ساکن جامعه مبتلا به اسکیزوفرنی موثر است. این نوع درمان بر توسعه نقاط قوت و تشویق روابط مثبت متمرکز است، که می تواند به افراد کمک کند تا بهتر با موقعیت های چالش برانگیز کنار بیایند.

روان درمانی مثبت یک رویکرد درمانی است که بر افزایش بهباشی روانشناختی از طریق ایجاد احساسات مثبت، روابط و نقاط قوت تمرکز دارد.

هدف روان درمانی مثبت ایجاد و تقویت تاب آوری است،  که افراد بتوانند با استرس های آینده انعطاف و توانایی بیشتری داشته باشند. این رویکرد با درمان‌های گفتاری سنتی، که اغلب بر کاهش پریشانی و علائم مشکلات سلامت روان تمرکز دارند، متفاوت است.

روان درمانی مثبت را می توان به صورت فردی یا گروهی اعمال کرد و مشاهدات نشان داده است که در کاهش علائم افسردگی و بهبود بهباشی موثر است.

Positive psychotherapy یا روان درمانی مثبت شکلی از روان درمانی روان پویشی انسان گرایانه و مبتنی بر درک مثبت از طبیعت انسان است.

این یک روش یکپارچه است که شامل عناصر انسانی، سیستمی، روان پویایی و شناختی-رفتاری است و برخی گزارش ها حاکی از آن است که از سال 2024، مراکز آموزش روان درمانی مثبت در بسیاری از کشورها فعالیت های قابل توجهی را آغاز کرده اند.

نکته قابل توجه این که روان درمانی مثبت را نباید با روانشناسی مثبت گرا اشتباه گرفت.

چندین مطالعه همچنین تأثیر روان درمانی بر تاب آوری را در زمینه های مختلف بررسی کرده اند:

1. بیماران مبتلا به سرطان: یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز شبکه ای نشان داد که مداخلات روان درمانی مختلف، مانند درمان شناختی رفتاری و درمان توجه و تفسیر، می تواند تاب آوری را در بیماران سرطانی افزایش دهد( هاشمی و همکاران ، 2023).
2. معتادان: تحقیقات نشان داده است که روان درمانی مثبت می تواند تاب آوری و کاهش خشم را در بین معتادان شهر تهران بهبود بخشد.
3. مطالعات نشان داده است روان درمانی عواملی مانند عزت نفس، خودکارآمدی، تنظیم هیجان، معناسازی و مقابله انعطاف پذیر را افزایش می دهد که همگی از مؤلفه های مهم تاب آوری هستند.

به طور خلاصه، شواهد نشان می دهد که روان درمانی، به ویژه روان درمانی مثبت، می تواند نقش مهمی در افزایش تاب آوری در افراد مبتلا به شرایط سلامت روان و در جمعیت عمومی ایفا کند.

این روش با سایر اشکال روان درمانی در افزایش تاب آوری مقایسه شده است بنظر میرسد روان درمانی مثبت در مقایسه با سایر مداخلات در افزایش تاب آوری تاثیر بشتری دارد

تحقیقات نشان می دهد که روان درمانی عوامل مختلفی را تحت تاثیر دارد که آنها به تاب آوری کمک می کنند، از جمله عزت نفس، خودکارآمدی، تنظیم هیجان، معناسازی، و مقابله انعطاف پذیر. این بدان معناست که روان درمانی، به طور کلی، می تواند در افزایش تاب آوری موثر باشد( لاکیوتی ، 2016).

مطالعات متعددی اثربخشی آموزش تاب آوری و آموزش روانشناسی مثبت را بر تاب آوری مقایسه کرده اند. نتایج نشان داد که هر دو مداخله مؤثر بودند، اما آموزش روانشناسی مثبت گرا در افزایش تاب آوری مؤثرتر بوده است ( بدیعی و  همکاران ، 2017).

جمع بندی و خاتمه کلام اینکه روان درمانی مثبت در مقایسه با سایر اشکال روان درمانی، مانند درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی، در افزایش تاب آوری موثر است. علاوه بر این، مطالعات نشان میدهد که روان درمانی و به طور کلی آموزش روانشناسی مثبت تاب آوری را افزایش می دهد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.