تاب آوری مادران مجرد

0

تاب آوری مادران مجرد به توانایی مقابله موثر با عوامل استرس زا و ناملایمات، دستیابی و حفظ نتایج مثبت برای خود و فرزندان اشاره دارد. این شامل عواملی مانندحمایت اجتماعی درک شده، منابع داخلی خاص، و ظرفیت سازگاری با شرایط در حال تغییراست.تاب آوری زنان مجرد ارتباط مستقیم با خود مراقبتی و حمایت یابی دارد.

تاب آوری زنان و مادران مجرد شامل استقامت، اعتماد به نفس، و توانایی بازگشت به شرایط عادی پس از آشفتگی ها و شکست است.تاب آوری زنان و مادران مجرد عواملی مانند حمایت اجتماعی درک شده،دسترسی به منابع حمایتی، و ظرفیت سازگاری با شرایط در حال تغییر را شامل میشود.

محمدرضامقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری در ادامه اضافه میکند تاب‌آوری مادران مجرد این امکان را فراهم میکند تا ایشان چالش‌های مختلف زندگی را ، از جمله مشکلات مالی و معیشتی، نداشتن الگوی مردانه برای فرزندان و مسائل مربوط به مدیریت زمان و … را بهتر مدیریت کنند.

تاب‌آوری به دلیل مسئولیت‌ها و چالش‌های فراوانی که در تربیت فرزندان برای مادرانی که بهر دلیل تنها زندگی میکنند یا از تاهل خارج شده اند یکی از ویژگی‌های بارز و برجسته مورد نیاز زنان و مادران مجرد است.

تاب آوری زنان مجرد و یا مادران مجرد به دلیل رویارویی با چالش های روزمره مانند مشکلات معیشتی ، اداره خانه، کار و مراقبت از فرزندان نیازمند تاب آوری وتوانایی ویژه ای هستند.

 مادران مجرد باید مراقبت از خود ( خود مراقبتی) در اولویت قرار دهند، اشتباهات خود را ببخشند( خود شفقتی)  و از احساس گناه نسبت به تصمیماتی که برای خود و خانواده‌شان گرفته می‌شود اجتناب کنند.

علاوه بر این، دسترسی به سیستم های امداد اجتماعی و حمایتی اعم از سازماهای دولتی و یا تشکلهای مردم نهاد میتواند توانایی مادر مجرد را برای مقابله با استرس و حفظ توانایی و تاب آوری تا حد زیادی بهبود بخشد.

برای ایجاد تاب آوری به عنوان یک مادر مجرد موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید:

در صورت نیاز استراحت کنید، اشتباهات خود را ببخشید و در فعالیت‌هایی شرکت کنید که شما را آرام و سرحال می‌کند.

. شبکه پشتیبانی بسازید: با سایر مادران مجرد ارتباط برقرار کنید، به گروه های پشتیبانی بپیوندید و برای راهنمایی و پشتیبانی با متخصصان تماس بگیرید.

. رشد شخصی را در آغوش بگیرید و توسعه فردی خود را در اولویت قرار دهید: اهدافی را تعیین کنید و برای بهبود مستمر در جنبه های مختلف زندگی خود تلاش کنید

. استرس را مدیریت کنید: تمرکز حواس را تمرین کنید، مدیتیشن کنید یا سرگرمی هایی را دنبال کنید که به شما شادی می دهد.

. رشد و رفاه شخصی را پرورش دهید: به طور مستمر روی سلامت جسمی، عاطفی و فکری خود سرمایه گذاری کنید.

. موفقیت ها و نقاط عطف را جشن بگیرید: دستاوردهای خود را در این راه بشناسید و قدردانی کنید.

. چالش های مالی را بررسی کنید: برنامه ریزی و بودجه عاقلانه داشته باشید و در صورت نیاز به دنبال پشتیبانی حرفه ای باشید

. الگویی برای تاب آوری باشید: با رویارویی با چالش ها و حفظ دیدگاه مثبت، توانایی و تاب آوری را به فرزندان خود نشان دهید.

. مهارت های ضروری زندگی را آموزش دهید: ارزش هایی مانند انعطاف پذیری، استقلال، ارتباط موثر و سازگاری را در فرزندان خود تلقین کنید.

. غلبه بر کلیشه ها: نادیده گرفتن انتظارات اجتماعی و به چالش کشیدن ادراکات منفی در مورد مادران مجرد . با اجرای این استراتژی ها می توانید تاب آوری خود را به عنوان یک مادر مجرد تقویت کنید و چالش های تک والدی را بهتر پشت سر بگذارید.

 

برای ایجاد یک سیستم حمایتی به عنوان یک مادر مجرد راهبردهای زیر را هم میتوان در نظر داشت :

باهمتایان و همسایگان یا خانواده خود صحبت کنید: با افراد مورد اعتماد تماس بگیرید که می توانند در صورت نیاز از فرزند شما مراقبت کنند، حتی اگر اعضای خانواده در دسترس نباشند.

. به یک گروه پشتیبانی آنلاین بپیوندید: گروه‌های پشتیبانی آنلاین برای والدین مجرد می‌توانند تشویق، مشاوره و منابعی را برای کمک به شما در جهت‌یابی چالش‌ها ارائه دهند.

. در مورد آنچه به کمک نیاز دارید صراحت داشته باشید: نیازهای خود را به طور واضح با دوستان یا امعه حمایتی خود در میان بگذارید، خواه مراقبت از کودک، حمل و نقل فرزندتان یا سایر کمک ها باشد.

. ارائه کمک در بازگشت: ایجاد یک سیستم پشتیبانی باید متقابل باشد. به دیگران در شبکه خود نیز کمک کنید به عبارت ساده تر یار و یاور همتایان خود باشید و روابط دوجانبه سودمند را تقویت کنید.

. با سایر والدین مجرد ارتباط برقرار کنید: شبکه ای از والدین مجرد دیگر را برای تجربیات مشترک و پشتیبانی و حمایت از یکدیگر ایجاد کنید. این را می توان از طریق پلتفرم های آنلاین، گروه های محلی یا سازمان های مردم نهاد و اجتماعی انجام داد.

. تعامل با همکاران و همسایگان: با همکارانی که چالش های شما را درک می کنند و می توانند در محل کار، شما را پشتیبانی کنند، ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این، همسایگان را در نظر بگیرید، به ویژه افراد مسن‌تر که ممکن است کمی بیشتر از سایرین منعطف باشند و از گذراندن وقت با کودکان لذت ببرند.

با اجرای این مراحل، می‌توانید یک سیستم حمایتی قوی ایجاد کنید که کمک‌های عاطفی، عملی و اجتماعی را در طول سفر مادری مجرد ارائه می‌کند. دکتر محمدرضا مقدسی در خاتمه این مطلب اضافه میکند که در تاب آوری مادران مجرد مهمترین موضوع خود مراقبتی است یاد بگیریم که حامی و پشتیبان خود باشیم.

 

تاب آوری مادران مجرد به توانایی مقابله موثر با عوامل استرس زا و ناملایمات، دستیابی و حفظ نتایج مثبت برای خود و فرزندان اشاره داردتاب آوری زنان و مادران مجرد شامل استقامت، اعتماد به نفس، و توانایی بازگشت به شرایط عادی پس از آشفتگی ها و شکست است..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.